*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

زبان تبری را جدی بگیریم

 

 با اطمینان‌خاطر و براساس شواهد علمی بین‌المللی قابل قبول زبان‌شناسی و دیدگاه‌های صاحب‌نظران، ما دارای زبان مازندرانی هستیم. توجه به ابزار‌های دانش زبان‌شناسی شامل سیستم واجی، آوایی، صرف، نحو، دستور زبان و معنا‌شناسی بیانگر وجود زبان تبری است.


زبان از نظر فرهنگی ابزار هویتی است و زبان ابزار انسجام، وحدت‌آفرین و هویت‌ساز است.

 

گستره در استان مازندران، گلستان، شهمیر‌زاد استان سمنان، بخش زیادی از استان تهران در لشگرک، فشم، فیروز‌کوه، دماوند، آب‌علی، آب‌اسک و طالقان هم جغرافیای این زبان را تشکیل می‌دهند. با توجه به غنای فرهنگی زبان مازندرانی نسبت به زبان‌های دیگر کشور باید آفت‌ها و آسیب‌های زبان تبری شناسایی و برای بر‌طرف‌کردن آن برنامه‌ریزی کرد.  دستور زبان یکی از نظام‌های زبان مازندرانی است. باوجودی لهجه‌های مختلف زبان مازندرانی، قادر به فهم یکدیگر هستند، اما همه لهجه‌ها دستور زبان مشترک دارند. زبان مازندرانی و لهجههای آن دارای دستور زبان مشترک هستند ولی در واژگان، آوا یا واج تفاوت‌هایی دارند.


شکی نیست که دست‌کم‌گرفتن زبان مازندرانی تیشه بر ریشه فرهنگ مازندرانی می‌زند. باید به همدیگر سفارش و تأکید کنیم که حتما به زبان خودمان صحبت کنیم و نقش خانواده، آموزش و پرورش، رادیو و تلویزیون محوری است و برنامه‌های جذاب محلی باید بیشتر و زبان به‌کار‌رفته در آن هم اصیل‌تر باشد.


بهتر است مجریان و دست‌اندر‌کاران صدا و سیمای استان از جملات اصیل‌تر مازندرانی استفاده کنند و از قبل مطالعه داشته باشند. در عین حال منابع زبان مازندرانی به اندازه کافی وجود دارد و برای اجرایی‌شدن آن باید فرهنگ‌سازی مناسب استفاده عمومی از آن، توسط دستگاه‌های متولی اجرایی شود.


ضمن این‌که باید تأکید کنم آنچه در کوچه و بازار وجود دارد، زبان است و مردم لازم نیست دستور زبان تبری را بخوانند و دستگاه‌های متولی با برگزاری سمینار‌ها، میزگرد‌ها و برنامه‌های مختلف اقدام به ترویج زبان مازندرانی کنند. زبان مازندرانی در یونسکو از خردهزبان‌های در خطر مرگ است و باید همه‌جانبه و به موقع برای احیای زبان مازندرانی اقدام کنیم.

 

نویسنده: فردوس آقا‌گل‌زاده استاد‌تمام گروه زبان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس

 1396/06/14

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # ایمنی در تاریخ: جمعه 20 مهر 1397 ، ساعت 06:07 ب ظ
ضمن سلام. در نوشتار فوق ادعا می شود که بخشهایی از استان تهران و سمنان، خصوصا در سطح روستاهای آن هنوز به زبان مازنی صحبت می شود که ادعای کاملا صحیح و درستی است.
چه خوب است توسط گزارشگران شبکه استانی تبرستان از این مناطق گزارشی تهیه شود تا بینندگان و شنودگان گزارش به اهمیت و گسترش زبان مادری شان ببرند.
بی شک اینگونه برنامه سازی ها موجب دلگرمی خانواده ها جهت آموزش و تکلم زبان مازندرانی در میان خانواده خود، خصوصا به بچه ها می شود.
امروزه تکلم زبان فارسی در میان خانواده ها، خصوصا در روستا ها بسیار نگران کننده و اندک اندک موجب فراموشی زبان بسیار شیرین تبری که از اصلی ترین زبانهای به یادگار مانده از فارسی کهن است، می شود.

با احترام: قاسمی ایمنی.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20