*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

چگونگی کشت برنج رتون یا دِنوج

برداشت برنج به روش پرورش رتون یا در اصطلاح کشاورزان مازندران "دِنوج" یعنی برداشت دوم برنج بدون شخم و نشاکاری.

 

 

 

 

رتون به پرورش دوباره ساقه‌های برنج پس از برداشت محصول اول در مرداد ماه که اقدامات پرورش آن انجام می‌شود، گفته می‌شود.

 

هدف از پرورش رتون استفاده بهینه از اراضی کشاورزی است که هزینه تولید بسیار پایینی دارد، از جمله کاهش 50 درصدی مصرف آب و نهاده‌های کشاورزی، کیفیت بالا و عطر و طعم مناسب، از جمله ویژگی‌های برنج رتون است.

 

 

کشاورزانی که برداشت برنج را انجام دادند و قصد برداشت دوم یا رتون را دارند باید توجه داشته باشند که ریشه گیاه در زمین برای جذب مواد مهیا است و باید به این موارد برای این کشت توجه کنند.

 

 

پس از برداشت برنج تمام شلتوک‌های مرحله نخست کشت باید کف بر شده و آب وارد زمین شالیزاری شود و کودهای لازم را به شالیزا اعمال شود، به این شکل که برای هر هکتار 10 کیلوگرم میراکل 10-52-10 به همراه 10 لیتر اگروهیومیک و 50 کیلوگرم اوره به همراه آب آبیاری مصرف شود و پس از سبز شدن گیاه و بروز برگ‌های جدید محلول پاشی رویال امین و رویال تی ای هر کدام با غلظت سه در هزار انجام شود.

 

 

با توجه به شیوه‌های جذب فسفر و پتاسیم و عدم امکان جایگذاری عمقی کود، نمی‌توان فرم‌های رایج فسفر و پتاسیم را با پخش سطحی در مزرعه مصرف کرد و کارایی ندارند و این گونه توصیه‌ها جنبه علمی و کاربردی ندارد بنابراین برای تامین این عناصر از کودهای قابل حل در آب استفاده شود که در ابتدای مرحله رشد و شروع رشد ساختمانی مجدد میراکل 10-52-10 و اوره همراه آب آبیاری قابل توصیه است.

 

 

تولید برنج در برداشت اول به ازای هر هکتار به طور متوسط سه تن یا سه هزار کیلوگرم بوده اما تولید برنج رتون به ازای هر هکتار زمین به طور متوسط هزار و 200 کیلوگرم می‌شود که اگر این روش میان کشاورزان روستاها ترویج شود شرایط ایده آلی از نظر اقتصادی برای اهالی به همراه دارد.

 

 

به هر حال اگرچه تولید برنج رتون در برداشت دوم از نظر میزان حدود 30 درصد کمتر از برداشت اول است اما برنج رتون به لحاظ کیفیت بالاتر و از ارزش اقتصادی بیشتری برخوردار است.

 

 مرغوبیت و سالم بودن برنج رتون به علت پرورش دوباره ساقه‌های برنج و کمترین استفاده از کودشیمیایی و سموم است.

 

 

برنج رتون از نظر عطر، بو، طعم و کیفیت پخت از ارزش زیاد و مشتریان خاص خود دارد به همین دلیل قیمت آن 20 تا 30 درصد بیشتر از برنج برداشت شده از کشت اول است.

 

 

بسیاری از مشتریان به دنبال برنجی هستند که در تولید آن از سموم شیمیایی کمتر استفاده شده باشد، یعنی به دنبال محصول سالم‌تری هستند.

 

 

جامعه سالم نیازمند محصول سالم است و با اطلاع‌رسانی دقیق به کشاورزان و آموزش آنها می‌توان محصول سالم‌تری تولید کرد و از روش‌های بیولوژیکی برای مبارزه با آفات استفاده شود.

 

 

باید استفاده از سموم شیمیایی از چرخه تولید محصول برنج خارج شود تا هم محیط زیست سالم و هم جامعه سالم و شاداب و پر انرژی داشته باشیم که این موارد به هماهنگی نهاد اجرایی روستاها با مرکز ترویج جهاد کشاورزی و برگزاری کلاس‌های ترویجی و هماهنگی با این مرکز برای ارسال پیامک‌های ترویجی به کشاورزان روستاها دارد که امیدواریم با همکاری دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی این اقدام به مرحله اجرا برسد.

 

 

 

 منبع: بلاغ

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20