*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

توصیه های ایمنی رانندگی برای کشاورزان در فصل کشت و کار

 

فصل کشت و کار که از راه میرسد ازکاشت محصول تا زمان برداشت دغدغه ی خانواده ها از حوادث تصادفات جاده ای برای سرنشینان وسایل کشاورزی می باشد. از تراکتور، تیلر، کمباین، دوچرخه و موتور سیکلت گرفته تا عابرانی که برای عبور از عرض جاده ی بین المللی و طی مسیر طول این جاده ها تا رسیدن به زمین کشاورزی خود دچار حادثه می شوند.

 

 

 

کشاورزان عزیز باید توجه داشته باشید:

 

برای جلوگیری از این خطرات حتی الامکان در هوای روشن مسیر را طی نمایید، کوتاهترین مسافت را انتخاب کنند و در جهت خلاف وسیله نقلیه حرکت کنید.

 

از پیاده رو و کناره گذر طی مسافت نمایید وحواستان را کاملاً جمع کنید که مبادا وسایلی که همراه دارید همچون تلفن همراه و سایر وسایل همراه، حواستان را پرت نکند.

 

اگر فکر می کنید در شب باید حرکت کنید از پوشش و لباس سفید یا رنگ های روشن که بازتاب نور دارد استفاده کنید.

 

از گذرگاه های ایمن و مخصوص عابرین تردد کنید و هرگز برای عبور از عرض خیابان عجله و شتاب نکنید، از دویدن و پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره رو ، جداً خودداری کنید .

 

در مجموع به توصیه های دیگران، پلیس و مواد قانونی بالاخص ماده ۲۱۵ آیین نامه راهنمایی و رانندگی کاملاً توجه نمایید. زیرا بی توجهی به این مقررات سبب شد تا بیشترین علت فوتی های تصادفات جاده ای استان مازندران را ، عابران پیاده به خود اختصاص دهند.

 

 

 

دوم آنکه ممکن است بوسیله موتورسیکلت رفت و آمد نمایید

همراه داشتن مدارک (کارت، بیمه نامه شخص ثالث، گواهینامه) مهمترین اصل است که لازم است قبل از حرکت، آنها را آماده کنید.

 

کلاه ایمنی استاندارد را هرگز فراموش نکنید.(سرنشین یا راکب موتور و ترک نشین را حتماً به آن مجهز کنید.

 

از سالم بودن موتورسیکلت کاملاً اطمینان حاصل فرمایید. آیینه های بغل، لاستیک، زنجیر، چرخ ها و خصوصاً چراغ های جلو و عقب و راهنما.چون اکثر مواقع هنگام بازگشت با تاریکی و شب مواجه خواهید شد، توصیه می شود بدلیل نقص احتمالی برق و سیستم روشنایی موتورسیکلت حتماً  دو عدد شبرنگ در روی کمک های جلو و عقب نصب نمایید.

راکبان موتور سیکلت سعی کنند جفت راهنمای وسیله ی نقلیه شان را در هر ساعت از شب روشن نمایند، از آغاز حکت، تا رسیدن به مقصد. چون مورد توجه خودروها قرار خواهد گرفت و خطر تصادف را به حداقل می رساند.

 

از جابجایی بار غیر متعارف با موتورسیکلت جداًخودداری کنید، وسایل عریض مانند بیل و ادوات کشاورزی را طوریکه تعادل شما را برهم می زند یا سبب تصادف خواهد شد را همراه خود حمل نکنید و هرگز چیزی را به فرمان آویزان نکنید و هرگز اشیاء را روی باک نگذارید.

 

از سوارنمودن سرنشین اضافی (چند نفره)خصوصاً در شب خودداری فرمایید.

 

باحواس جمع و کامل و با صبر و حوصله و به دور از هرگونه هیجان، اضطراب و عجله حرکت کنید و مواظب سایر وسایل نقلیه هنگام : کنارکشیدن، توقف، گردش ها و ورود فرعی به اصلی باشید.

 

برابر مقررات و آیین نامه رانندگی حرکت، هنگام بارندگی و به دلیل لغزندگی جاده، ممنوع است.

 

با حرکات دیگر راکبین و رانندگان پر خطر هرگز احساساتی نشوید و با سرعت مطمئنه برانید.

 

توجه : موتورسیکلت از خطرناکترین وسایل نقلیه ایست که هنگام تصادف درصد بالایی از تلفات جانی را به خود اختصاص داده و دومین عامل مرگ و میر در تصادفات مازندران را رقم می زند.فقط راننده اش می تواند آن را مهار کند و از این همه حوادث جلوگیری نماید.

 

خیلی از تصادفات و اتفاقات مازندران و خطه شمالی کشور در سال های گذشته ناشی از استفاده ناصحیح از وسایل نقلیه کشاورزی همانند تیلر، تراکتور، یدک های متصل و کِشنده به وقوع پیوسته ، البته در سال های اخیر با همکاری و بینش خوب شما مردم عزیز و ارتقاء فرهنگ ترافیک و کسب مهارت رانندگی از این حوادث کاسته شده است.

 

بنابراین وسایل نقلیه کشاورزی مختص زمین های کشاورزی و در صورت ورود به معابر باید از حداقل تجهیزات یاد شده در آیین نامه شامل چراغ های سالم در جلو که فاصله ۱۵۰ متری قابل رؤیت باشد و دو عدد چراغ با نور سفید برای مشخص بودن عرض وسیله نقلیه ، ۲ عدد چراغ خطر با نور قرمز برای ترمز کردن و نشان دادن خطر و ۲عدد مثلث شبرنگ نورتاب مجهز باشد.

 

چنانچه چنین تجهیزاتی در وسیله مورد نظر قادر به نصب و بکارگیری نباشد الزاماً می بایست بوسیله سایر وسایل نقلیه (وانت  و …) به مزارع حمل و انتقال گردد.

 

در صورت اجبار از استفاده سطح سواره رو حتماً از کنارگذرها یا شانه های خاکی منتهی الیه راست جاده استفاه نمایید تا تصادفی حادث نگردد.

 

عدم استفاده از تجهیزات در وسایل نقلیه اعم از کشاورزی و سایر وسایل نقلیه نقص فنی محسوب گردیده و راننده آن به استناد ماده ۲۰۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی مستوجب اعمال قانون و اعزام به پارکینگ تا حصول شرایط لازم خواهد بود در صورت وقوع تصادف ضامن پرداخت خسارت می باشد.

 

از طرفی دیگر قانونگذار با استناد تبصره ۲ ماده ۲ آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب ۱۳۸۴ کلیه وسایل نقلیه  اعم از وسایل نقلیه بار و مسافربری، سواری، کشاورزی، یدک ها و شبه یدک ها همچنین صنعتی و عمرانی را موظف به نصب پلاک نموده و تردد آن ها را ممنوع اعلام داشته است.مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه از تردد وسایط نقلیه منظور را تا انجام شماره گذاری ، جلوگیری به عمل می آورند.

 

 

 

تهیه و تنظیم: سرگرد سیدمرتضی موسوی رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان مازندران

 

منبع: هراز نیوز

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20