*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

بازگشت روزهای خوب به بازار برنج

 

همزمان با برداشت شالی و عرضه برنج نو در شالی‌کوبی‌ها، آرامش مثبت به نفع برنجکاران در بازار این محصول در مازندران برقرار است و محصولات نوبرانه با اندکی افزایش قیمت در بازار عرضه می‌شود.

 

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون هر کیلوگرم برنج طارم محلی که در مناطق غربی و مرکزی مازندران وارد شالیکوبی‌ها شده، به قیمت 100 تا 110 هزار ریال بسته به مرغوبیت و درصد شکستگی به صورت عمده عرضه می‌شود. پارسال در فصل برداشت قیمت عمده‌فروشی هرکیلوگرم برنج طارم محلی در مازندران حدود 90 هزار ریال بود. آرامش یافتن بازار برنج در مازندران در فصل برداشت مرهون سیاست‌های دولت یازدهم بوده است که در 2 سال گذشته، ورود برنج خارجی به بازار را همزمان با برداشت ممنوع کرد تا دسترنج یک‌ساله برنجکاران را دلالان و سودجویان با آشفته کردن بازار به جیب نزنند. تا پیش از اعمال این سیاست، کشاورزان برنجکار مازندران در روند نزولی قیمت، محصولشان را وارد بازار می‌کردند و دلالان با خرید و انبار کردن آن سود هنگفتی در پایان فصل برداشت به‌ویژه پاییز و زمستان نصیب خود می‌کردند.

 

کشاورزان مازندران به همراه کشاورزان استان گیلان 80 درصد از برنج تولیدی کشور را در اختیار دارند که از این میزان 42 درصد مربوط به مازندران است.

 

ارقام طارم محلی، صدری،‌ هاشمی و دم‌سیاه به عنوان رقم‌های کم‌محصول کیفی زبانزد مردم کشور است و استقبال برای تولید و خرید این ارقام همواره وجود دارد.
نخستین کمباین برداشت امسال بیست‌و‌یکم تیر برای درو شالی از نوع طارم محلی وارد شالیزارهای شهرستان قائمشهر در مرکز مازندران شد.

 

گزارش‌ها پس از 10 روز از نخستین برداشت شالی از شهرستان‌ها ی بابل، فریدونکنار، آمل و محمودآباد حاکی است که امسال نیز بازار برنج در شالی‌کوبی‌های مازندران از آرامش خوبی برخوردار است و این محصول با افزایش ناچیزی در قیمت نسبت به سال قبل عرضه می‌شود.

 

 

 


 
پایان تنش قیمتی
هرچند هنوز بازار برنج به دلیل عرضه کم رونق ندارد، اما قیمت این محصول حالت تنش‌زا و غیرواقعی به خود نگرفته است.
یکی از سهامداران شالی‌کوبی مستقر در بخش لاله‌آباد بابل گفت‌: هرچند هنوز مقدار کمی از شالی‌های طارم محلی، صدری و ‌هاشمی به شالی‌کوبی‌های منطقه آمده است، اما میانگین قیمت هر کیلو برنج نو 105 تا 110 هزار ریال است.
«
حمید موسوی» اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشاورزان از وضع قیمت فعلی برنج راضی هستند و با علاقه محصول خودشان را عرضه می‌کنند.
وی با بیان این‌که از 3 سال پیش قیمت برنج برخلاف سال‌های پیش در زمان برداشت تا پایان برداشت ثبات داشته است گفت: به همین دلیل، شالیکاران بدون دغدغه و با آرامش خاطر محصول خود را به فروش می‌رسانند. «روح‌الله میرکانی» یکی از شالیکاران روستای آهنگرکلای بخش مرکزی فریدونکنار گفت: با توجه به وضع مناسب آب و هوایی، کشت برنج در شرایط خوبی صورت گرفت و کیفیت شالی نیز مرغوب‌تر از سال قبل است.

 

مرغوبیت و سلامت
 
میرکانی با بیان این‌که امسال مرحله اول سم‌پاشی علیه آفت کرم ساقه‌خوار صورت نگرفته است افزود: امسال هزینه‌های شخم وشیار، خرید نهاده‌های کشاورزی و دستمزدها نسبت به سال قبل تقریبا برابر بوده است.
این کشاورز مازندرانی وضع رواناب‌های رودخانه‌های مازندران در سال زراعی جاری را مناسب‌تر از سال گذشته عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون شرایط برای کشت دوم برنج مهیاست.
وی با بیان این‌که قیمت برنج طارم محلی در 3 سال اخیر بدون نوسان در زمان برداشت و پس از برداشت بوده و تغییر چندانی نکرده است افزود: ثبات قیمت محصولات کشاورزی همواره کشاورزان را خرسند می‌کند و از این‌که محصولشان پس از برداشت افزایش نمی‌یابد خوشحال می‌شوند.
«
اسماعیل کیانی» یکی دیگر از شالیکاران بخش دابودشت شهرستان آمل، هم قیمت 110 هزار ریالی هر کیلوگرم برنج در شالی‌کوبی‌ها به صورت عمده‌فروشی را برای کشاورزان مناسب دانست و گفت: هر سال با ورود امکانات و تجهیزات پیشرفته، کشاورزی سهلتر و کم‌هزینه‌تر می‌شود.
وی با اشاره به این‌که فروش محصولات کشاورزی همواره از دغدغه‌های جدی کشاورزان بوده است افزود: با ساماندهی بازار، به‌ویژه کنترل واردات و توزیع برنج‌های خارجی، بازار برنج از ثبات خاصی برخوردار شده است که این امر به نفع کشاورزان و مصرف‌کنندگان است.

 

پایان دغدغه کشاورزان
مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار نیز قیمت برنج نو در این منطقه را رضایت‌بخش توصیف کرد و گفت‌: ساماندهی و کنترل واردات و ساماندهی زمان توزیع برنج‌های خارجی و از همه مهم‌تر مقدار واردات در 3 سال اخیر سبب شد تا نوسان قیمت برنج داخلی به عنوان مهم‌ترین دغدغه شالیکاران از بین برود.
«
محمدرضا ضیایی» با اشاره به این نکته که قیمت برنج نو در زمان برداشت تا 6 ماه بعد از آن نیز ثابت می‌ماند افزود‌: هرچند عرضه و تقاضا و نقش تاثیرگذار آن در قیمت یک اصل در اقتصاد است، اما با مدیریت صحیح دولت یازدهم شاهد تثبیت قیمت این محصول استراتژیک هستیم.
وی با بیان این‌که هر سال صددرصد 6 هزار هکتار زمین شالیزاری فریدونکنار زیر کشت برنج طارم محلی، صدری و‌ هاشمی می‌رود گفت: با توجه به برند برنج فریدونکنار به لحاظ کیفی، قیمت این محصول در این منطقه در هر کیلوگرم 400 تا 500 تومان بیشتر از دیگر مناطق استان مازندران است.
ضیایی متوسط قیمت برنج طارم را در منطقه 100 تا 110 هزار ریال اعلام کرد و اظهار داشت‌: این رقم نسبت به سال قبل افزایش ناچیزی داشته است که البته مورد رضایت کشاورزان قرار گرفته و در واقع مقرون به صرفه است.
مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار به گسترش کشت دوم به 2 روش نشای مجدد و یا پرورش ساقه شالی (دونوچ ) در شالیزارهای مازندران اشاره کرد و گفت: 70درصد از زمین‌های این منطقه دوباره کشت می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد نیز قیمت100 تا 110هزار ریال برنج نو طارم محلی را مقرون به صرفه برای کشاورزان دانست و گفت‌: این‌که با افزایش عرضه قیمت پایین‌تر از این مقدار بیاید امری طبیعی است، اما به طور یقین محسوس نخواهد بود. « احمد صادقی» به وجود حدود 18 هزار هکتار زمین شالیزاری در این شهرستان اشاره کرد و افزود‌: با سیاست‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید در مقوله واردات و زمان توزیع برنج‌های خارجی، نوسان قیمت دیگر دغدغه شالیکاران مازندران نیست، بلکه امروز شالیکاران درصدد اجرای طرح‌های تسطیح و تجهیز، مکانیزاسیون و کشاورزی مهندسی هستند.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران، امسال 213 هزار هکتار از زمین‌های استان زیر کشت برنج رفته و تاکنون حدود هزار هکتار آن نیز برداشت شده است. پیش‌بینی می‌شود امسال 40 هزار هکتار از شالیزارهای استان دوباره نشاکاری و در 60 هزار هکتار نیز برنج دونوچ پرورش داده شود.
با احتساب مجموع کشت اول و دوم در شالیزارهای مازندران، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از یک میلیون و 300 هزار تن شلتوک در این استان تولید شود که حدود 8 درصد بیشتر از سال قبل است.

 

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # ایمنی در تاریخ: دوشنبه 09 مرداد 1396 ، ساعت 02:05 ق ظ
ضمن سلام.
خدا قوت میگم به همه زحمتکشان برنج کار مازندران و گیلان و گلستان. خداوند به کسب و کارتون برکت بده. ایشااله عروسی دونه بوه.
طی سه سال اخیر با سیاست های درست و منطقی دولت، همه کشاورزان برنج کار راضی و خشنود هستند. کمک به قشر کشاورز و زحمتکش یعنی این، نه اینکه مثل دولت گذشته در بوق و کرنا بدمیم که حامی محرومانیم، ولی در عمل با باند بازی و دادن حواله واردات برنج به افراد خاص، تمام زحمت و مرارت کشاورز بی پناه، قربانی طمع از ما بهتران گردد.
چشم امید کشاورز برنج کار و همچنین کلیه کشاورزان عزیز به تصمیمات درست مدیران لایق و کاردان است.
درود به شرفتان که در عمل کارگشایید،
وگرنه شعار دادن را همه بلدند.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20