*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

گذر شالیزارهای مازندران از تنش و استرس آبی

 

در حالی شالیزارهای مازندران با گذر از تنش و استرس آبی درمرحله طلایی شدن خوشه های برنج قرار گرفته اند که بر اساس آمار هواشناسی بهار امسال استان با کاهش 43 درصدی بارندگی نسبت به بهار سال قبل مواجه بوده است.

 

بر اساس آمار هواشناسی،کشاورزان مازندران بهار امسال را با کاهش 43درصدی بارندگی نسبت به بهار سال قبل پشت سر گذاشتند ،اما نشاکاری زودهنگام 30تا 40روزه سبب شد تا به رغم کاهش بارندگی 91 درصدی خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ،شاهد به بار نشستن خوشه های شالی بدون تنش و استرس آبی باشیم.

 

وضعیت مناسب جوی به لحاظ آفتابی بودن و وجود روان آب در رودخانه ها ناشی از بارش برف در ماه های سرد سال قبل در ارتفاعات و بارندگی های به هنگام در اردیبهشت امسال سبب شده است تا شالیزارهای مازندران زودتر از سال های دیگر به مرحله رسیدن محصول و برداشت قرار گیرند.

 

امسال بنا به آمارهای رسمی سازمان جهاد کشاورزی 213 هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت برنج رفت که نسبت به سال قبل سه هزار هکتار بیشتر است.

 

از آنجاییکه مهم ترین روش آبیاری زمین های کشاورزی ،بویژه اراضی شالیزاری مازندران از طریق سردهنه های رودخانه ها است، به دلیل بارش مناسب برف در ماهای سرد سال قبل ، بهار امسال شاهد تداوم روان آب های سطحی استان هستیم.

 

مازندران 120 رودخانه اصلی و فرعی به طول هفت هزار کیلومتر دارد که حدود 460 هزار هکتار از زمین های کشاورزی و باغی استان به روش های مختلف از جمله ایجاد سردهنه با آب این رودخانه ها آبیاری می شود.

 

دکتر رحیم یوسفی زاده کارشناس ارشد مطالعات اقلیمی و اقلیم دریا و ساحل اداره کل هواشناسی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کاهش بارندگی در فصل بهار ، تاثیر چندانی در خشکسالی زراعی استان نداشته است، گفت: خشکسالی زراعی زمانی رخ می دهد که دبی روان آب های رودخانه ها به مدت یکسال تا 18ماه به صفر برسد.

 

وی با بیان اینکه وضعیت بارش برف چهار ماهه آذر، دی ، بهمن و اسفند به عنوان دوره سرد سال گذشته مازندران مطلوب بوده است، اظهار داشت: با توجه به افزایش دمای هوای فصل بهار امسال و ذوب شدن برف و یخ ، شاهد تداوم بیشتر روان آب ها در رودخانه های استان به ویژه غرب و مرکزی استان هستیم.

 

یوسفی زاده میانگین بارش برف در ایستگاهای 15گانه هواشناسی مازندران در دوره چهارماه سرد سال گذشته را 40سانتی متر در رامسر، 61در نوشهر، 16در آمل، 19در بابلسر، حدود 20 در قراخیل قائمشهر، سه و نیم در ساری، دو ونیم در دشت ناز ساری، حدود 9 در بندر امیر آباد، 27در گلوگاه، 34در پل سفید، 60 در سیابیشه، 29در کجور، 70 در بلده ، 78در کیاسر و بارش برف حدود 77سانتی متر در ایستگاه آلاشت عنوان کرد.

 

کارشناس ارشد مطالعات اقلیمی و اقلیم دریا و ساحل اداره کل هواشناسی مازندران تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که نقشه زراعی خشکسالی در 9ماهه سال زراعی امسال نرمال است .

سال زراعی جاری مهر سال گذشته تا پایان شهریور امسال محسوب می شود.

وی روند خشکسالی استان در 3 دهه اخیر( از سال 1365 تا 1394) را مورد تحلیل قرار داد و گفت: بر اساس گزارش مرکز ملی خشکسالی و با توجه به نمودار و نقشه های تهیه شده، فراوانی و شدت وقوع خشکسالی در استان مازندران رو به افزایش است.

وی اظهار داشت: تحلیل‏ها نشان می دهد طی 10 سال اخیر نسبت به دوره‏های آماری 30سال گذشته، شدت و فراوانی خشکسالی افزایش پیدا کرده است ،بطوری که طی یک دوره 30 ساله، 13 سال آن با انواع خشکسالی، 9 سال با شرایط نرمال و تنها 8 سال با شرایط ترسالی مواجه بوده است.

وی گفت: در 10 سال اخیر در استان مازندران هفت بار با انواع خشکسالی ، یک سال تر سالی و 2 سال نرمال را تجربه کرده است و طی دوره اخیر تعداد دوره های نرمال رو به کاهش بوده است.

به گزارش ایرنا،خشکسالی، یک رویداد و یا واقعه اقلیمی است که خصوصیات آن بستگی به مدت ، استمرار ، شدت و وسعت منطقه تحت تاثیر و تسلط آن دارد که می تواند کوتاه و کمتر زیانبخش یا طویل المدت و کشنده باشد.

بدون شک خشکسالی یکی از بدترین دشمنان طبیعی انسانی بشمار می آید، آغاز آن غافلگیرکننده، پیشرفت آن موذیانه و اثرات آن می تواند بسیار مخرب باشد،به همین علت به زلزله خاموش لقب گرفته است.

خشکسالی به خشکسالی هواشناسی ، کشاورزی، هیدرولوژیکی (ذخیره آبهای سطحی و زیرزمینی)و خشکسالی اقتصادی و اجتماعی تقسیم بندی می شود.

 

 

**طلایی شدن خوشه های برنج مازندران
عزیزالله شهیدی فر معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه امسال 213هزار هکتار از شالیزارهای قابل کشت استان مازندران نشا کاری شده است، گفت: امسال تنش و استرس آبی و یا خشکسالی در زمین های غرب و مرکزی استان وجود نداشته است.


وی با قدردانی از مدیران آب منطقه ای مازندران ،افزود : با نوبت بندی آب پشت سد ها و آببندان ها ، مدیریت آبیاری بدرستی انجام شده است.


معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : عمده شالیزاری های مناطق غربی و مرکزی مازندران در مرحله خوشه دهی قرار دارند.


وی با بیان اینکه سال 94 حدود 10 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران که عمده آن در غرب استان بوده است، دچار تنش آبی شد، گفت: 2هزار هکتار آن در معرض خشکسالی و از مدار تولید خارج شد.


وی با بیان اینکه پارسال تمام 210هزار هکتار از زمین های نشا کاری شده استان مازندران بدون تنش آبی به مرحله تولید رسیده است، ادامه داد: در حال حاضر کمتر از 2هزار هکتار از زمین های شرق استان دچار استرس آبی است که با مدیریت آبیاری در صدد رفع این مشکلات هستیم.


وی به انجام عملیات زودهنگام حدود 30تا 40 روزه نشا کاری در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: این موضوع که با رویکرد پرورش مجدد ساقه برنج ( رتون) یا کشت دوباره انجام باعث شده ، استفاده از روان آب های رودخانه های استان به صورت بهینه تر مورد مصرف قرار گرفته است.


شهیدی فر گفت : امسال حدود 30 درصد اراضی شالیزاری به کشت ارقام پر محصول و بقیه به طارم محلی اختصاص یافته است.


حجم بارندگی سالانه در مازندران 15 میلیارد متر مکعب برآورد می شود که حدود 9 میلیارد متر مکعب آن طبق آمارهای رسمی شرکت آب منطقه ای و هواشناسی تبخیر می شود و تنها حدود شش میلیارد متر مکعب آن در دسترس قرار می گیرد که از این میزان چهار میلیارد متر مکعب آب های سطحی است.


استان مازندران با داشتن بیش از 300 هزار هکتار زمین کشاورزی و 160 هزار هکتار باغ در تولید هفت نوع محصول رتبه اول و هشت نوع دیگر رتبه دوم و سوم کشور را دارد.


تاکنون 2 سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک با ظرفیت 324میلون مترمکعب و 800قطعه آببندان با ظرفیت 350 میلیون متر مکعب در مازندران ایجاد شد که مهار آبهای سطحی توسط سد ها کمتر از 11درصد است.

 

 

 


به
قلم سید رضا هاشمی کروئی خبرنگار ایرنا

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20