*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

مراسم صبح خواني با قدمتي يكصد ساله در روستا+فايل صوتي

 

صبح روز عاشورا رسمی است دیرینه در روستای ایمن آباد و کروکلا، همانند جاي جاي ایران اسلامی و در میان شیعیان جهان که هنگام اذان صبح در مسجد جامع روستای ایمن آباد گرد هم می آیند و پس از اقامه نماز صبح به عزاداری می پردازند  و مراسم صبح خوانی را اجرا می نمایند. 

 

صبح خواني يكي از محزون ترين صحنه هاي عزاداري براي امام حسين(ع) است كه در تمامي ابيات شعري، از صبح كه نماد طلوعي است دوباره، با بيان اتفاقاتي كه در اين روز، براي حسين(ع) و خاندانش رخ خواهد داد، طلوعش را شايسته نمي داند.

 

 رسم صبح خوانی از دیرباز در این روستا انجام می شد و از قدمتی بسیار دیرینه برخوردار است. تاريخ دقیقی از زمان اولیه برگزاری چنین رسمی به دست نيامد و  آنگونه که زنده ياد حاج مختار سيد مختار حسيني (1290 - 1392) در سال 1391 هجري شمسي عنوان نمودند، از دوران کودکی اش به یاد داشت که این رسم برپا بوده است. پس به طور حتم حداقل می توان مدت زمان یکصد سال قدمت را  برای مراسم صبح خواني در روستای ایمن آباد و کروکلا در نظر داشت.

 

این مراسم بامداد روز دهم محرم یعنی سالروز شهادت حضرت حسین ابن علی(ع)  و  روز عاشورای حسینی، بعد از نماز صبح در مسجد جامع روستای ایمن آباد برگزار مي شود.

 

 

ابتدا  مداح اهل بيت(ع) کاظم صالحی ایمنی مداح پیشکسوت روستا با صدای گرم خود و با حمد و ثنای پروردگار مراسم را آغاز مي نمايد و پس از آن با همراهی سید موسی حسینی ایمنی (پیوری خوان)، شعر معروف صبح تیره رو را با صدایی غمگنانه و حزن انگیز قرائت مي نمايد و حاضران در مسجد و محفل عزا، ضمن همراهی با آنان ناراحتی خود را از شهادت مظلومانه  حسین ابن علی(ع) ابراز می دارند.

 

ای صبح تیره رو به چه رو می شوی سفید

فردا حسین تشنه جگر می شود شهید

                                                                            فریاد از این عزا

                                                                                          فریاد از این عزا

 

پس از آن مداح اهل بیت آقای کاظم صالحی ایمنی با  اجرای  نوحه خوانی و  مراسم سینه زنی  مراسم صبح خوانی را به پیش مي برد.

 

 

 

سپس زیارت عاشورا  بخش بعدی مراسم صبح تيره رو در مسجد جامع روستاست که با حضور عاشقان و دلباختگان امام حسین و یاران وفادارش  انجام مي شود. البته اجرای زیارت عاشورا در قدیم در مراسم صبح خوانی مرسوم نبوده و چند سالی است که با شور و حال خاصی اجرا می شود.

 

 

پس از زیارت عاشورا مراسم با دعای پایانی به کار خود خاتمه می دهد و حاضران مورد پذیرایی میزبان و بانی مجلس قرار می گیرند.

 

بانی مراسم صبح خوانی حاج سید حسین حسینی ایمنی یکی از خیرین روستا  و از بانيان مسجد جامع و  همچنین  سید محسن حسینی ایمنی مي باشند كه هرساله بر اساس نيّتي كه كرده اند از عزاداران پذيرايي مي كنند. (خداوند به کسب و کارشان برکت و رفتگانشان را مورد مغفرت خویش قرار دهد)

 

 

 

 

در پايان مراسم، همانند رسم ديرينه يا علي گفتن با سه يا علي و تكرار آن توسط حاضران و ذكر فاتحه، مراسم صبح خواني يا صبح تيره رو در روستاي ايمن آباد و كروكلا خاتمه مي يابد.

 


 

 

 

 

 

 

 

با سپاس از: زنده ياد حاج سيد مختار حسيني ايمني و حاج سيد حسين حسيني ايمني كه در تهيه و تنظيم اين اطلاعات با وبسايت روستا همكاري نمودند.

 

 

 

 

 

تهیه و تنظیم: علی ایمانی ايمني و عسکری اميني ايمن آبادي

 

اين مطلب ديماه سال 1391 در وبسايت روستا درج شده است.

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20