*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

افزایش 10 هزار هکتاری مبارزه بیولوژیک در زمین های کشاورزی مازندران

 

 مبارزه بیولوژیکی با استفاده ازحشرات مفید در زمین های کشاورزی مازندران از 36هزار هکتار سال پیش ،امسال به 46هزار هکتار افزایش یافت که به گفته مدیر حفظ و نباتات جهاد کشاورزی استان، این امر سبب کاهش مصرف هزار تنی سم دیازینون و گرانول می شود.

 

 

 

 

مازندران 460 هزار هکتار زمین های زراعی و باغی دارد که سطح زیر کشت برنج آن حدود 230 هزار هکتار و مرکبات آن 110هزار هکتار است.

کنترل بیولوژیک و مبارزه با آفات در هفت نوع محصول شامل برنج ، مرکبات ، سویا ، ذرت ، چای ، پنبه و گوجه فرنگی استان مازندران انجام می شود.

بیشترین سطح اراضی کشاورزی که مبارزه بیولوژیک انجام می شود مربوط به برنج است که امسال 40 هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان به روش بیولوژیکی ( استفاده از زنبور تریکوگراما ) با آفت کرم ساقه خوار مبارزه می شود.


کم شدن طغیان آفت کرم ساقه برنج در مازندران
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید افزایش 10 هزار هکتاری سطح زمین های مبارزه بیولوژیکی امسال در استان گفت : پیش بینی می شود با انجام مبارزه بیولوژیکی در 46هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ، مصرف سم دیازینون تا هزار تن کمتر شود.


عبدالرحمن زاغی افزود: در سه سال اخیر با بالا رفتن آگاهی کشاورزان و همچنین جلو افتادن زمان نشاء برنج ،شاهد از بین رفتن مقوله طغیان آفت کرم ساقه خوار برنج هستیم.


وی گفت: از آنجاییکه زمان نشا در زمین های مازندران با هدف کشت مجدد به مدت حدود 30 روز جلو افتاده است، این امر سبب شد تا امسال 80 درصد از زمین های استان دچار خسارت نسل اول کرم ساقه خوار نشوند و از سمپاشی خود داری شود.


وی با اشاره به اینکه اکنون در مرحله رها سازی زنبور تریکو گراما برای مبارزه با نسل دوم کرم ساقه خوار برنج هستیم، توضیح داد : کنترل بیولوژیک با سه عامل زنبور تریکوگراما، زنبور براکون و کفشدوزک کریپت انجام می شود.


زاغی گفت : مبارزه بیولوژیک از روش های پاک و شناسایی شده و سازگار با محیط زیست است که در کنار سایر روش های مبارزه غیر شیمیایی نظیر مبارزه زراعی، مکانیکی، استفاده از فرمون های جنسی جلب کننده جهت شکار انبوه و استفاده از فرمون اخلالگر در جفت یابی برخی از آفات، می تواند برای تولید محصول سالم و عاری از باقی مانده سموم موثر باشد.


وی گفت : نقش مفید و سازنده عوامل کنترل بیولوژیک (دشمنان طبیعی آفات) در کنترل آفت باید با اطلاع رسانی به روش های مختلف فرهنگ سازی شود.


وی به وجود ابزارهای پیشرفته ارتباطی نظیر تلفن همراه اشاره کرد و گفت : امروز دانش فنی کشاورزی و اهمیت تولید محصولات سالم با استفاده از روش های مبارزه بیولوژیکی به راحتی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.


بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران در سال های 93 و 94 به ترتیب سه هزار و 900 و سه هزار و 600 تن انواع سموم در اراضی کشاورزی استان مصرف شده است که این مقدار در سال 95 به سه هزارو 450تن کاهش یافت.


سالانه حدود هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود که تولید حدود یک میلیون تن برنج سفید از مهمترین تولیدات آن است.

 

 

 

خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی _ خبرگزاری ایرنا

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20