*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

روستا فروشي، قديمي ترين سند مکتوب مازندران

 

 

سرپرست مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان مازندران گفت که قدیمی ترین سند مکتوب شناسایی شده از این استان مصالحه نامه فروش 9 سهم از قریه بورک آمل است.

 

رضا شکیبایی 18 اردیبهشت ماه افزود : این سند متعلق به سال 1087 هجری قمری برابر با 1054 هجری شمسی است که هم اکنون در سازمان اسناد و کتابخانه ملی تهران نگهداری می شود.

 

وی با اشاره به وجود بیش از پنج میلیون سند مکتوب متعلق به استان مازندران بویژه شهرهای آمل و بابل، در کتابخانه های ملی کشور، گفت: نگهداری این اسناد به دلیل قدمت آنها شرایط خاصی از نظر فیزیکی و تجهیزات لازم دارد که مازندران فاقد آن است.

 

شکیبائی گفت که برای انتقال این اسناد به مازندران نیاز به ساختمان و فضای فیزیکی مناسب و تجهیزات لازم است که در اختیار نداریم.

 

مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران سال 1393، فعالیتش را با تحویل گرفتن یک واحد ساختمان متروکه آغاز کرد.

 

 

 

** قباله ازدواج 90 ساله ، قدیمی ترین سند موجود در مرکز اسناد مازندران

 

سرپرست مدیریت اسناد و کتابخانه ملی مازندران ی همچنین گفت که قدیمی ترین سند موجود در این مرکز، قباله ازدواج یک زوج ساروی متعلق به سال 1347 هجری قمری برابر با 1307 هجری شمسی است.

 

وی افزود: در حال حاضر حدود 2 میلیون برگ سند مکتوب در زمینه مکاتبات بین ادارات و پیشینه تعاملات دولت با مردم در زمینه های مختلف عمران و آبادانی ، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و قضایی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران نگهداری می شود که بیشتر این اسناد از دستگاههای دولتی جمع آوری شده و سندهای اهدایی به مرکز از سوی مردم آمار زیاد نیست.

 

شکیبایی از آمادگی مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران برای دریافت اسناد مکتوب مردمی به صورت اهدایی و خرید بر اساس قیمت گذاری کمیته کارشناسی خبر داد و گفت: دستگاه های دولتی و اجرایی نیز حق امحاء هیچ پرونده ای را ندارند و برای این کار نیاز به اخذ مجوز از سازمان اسناد است.

 

وی افزود : پس از انتقال اسناد از دستگاه های اجرایی ، فهرست نویسی صورت گرفته و اطلاعات آنها وارد سیستم شده و قابل دسترسی بر روی سایت سازمان اسناد است که می تواند مرجعی برای دانشجویان و علاقه مندان به اسناد مکتوب باشد و براساس موضوع، سند مورد نظر خود را یافت کنند.

 

اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا می توانند اسناد قدیمی و غیر قابل استفاده را طی گفتگو با آقای علی ایمانی ایمنی در اختیار این نهاد بگذارند.

 

 

 

 

منبع: روستا خبر

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20