*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

نقش شوراها در توسعه روستاها

 

 

نقش شوراها در توسعه روستاهای مازندران بسیار برجسته است چرا که اعضای شوراها با مسایل روستا اشنا و در واقع متولی عمران روستا هستند و مردم با حضور گسترده و انتخاب اصلح ترین افراد این نقش را پررنگ تر می کنند.

 

 

 

 

با آغاز نام نویسی پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در مازندران 17 هزار و 662 نفر برای این دوره ثبت نام کردند که از این تعداد حدود 14 هزار و 600 نفر در شوراهای اسلامی روستاها استان و بقیه در شهرهای مازندران ثبت نام کردند.


علی طاهری کارشناس ارشد جامعه شناسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: براساس فصل هفتم و اصل یکصدم قانون اساسی اداره تمام امور شهر، روستا و بخش باید توسط شوراها انجام شود هر چند این اصل قانون اساسی به طور کامل در شوراهای روستاها انجام نمی گیرد اما خوشبختانه در چند سال اخیر با برگزاری چهار دوره انتخابات شورای اسلامی این اصل قانون اساسی در مسیر تکامل قرار گرفته است.


وی افزود: هر ساله هم مردم و هم اعضای شورای شهر نه تنها برنقش و جایگاه وظایف قانونی خود بیشتر آگاه می شوند بلکه عملکرد اعضای شورای های اسلامی روستاها بیشتر شده است.


وی اظهارداشت: اگر مردم روستاها بخواهند پیشرفت و توسعه را در محل زندگی خود تجربه کنند هیچ راهی ندارند جز با مشارکت گسترده در انتخابات افرادی را وارد شورا کنند که از توانمندی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند از ظرفیت های بخش دولتی و خصوصی از یک سو و جذب سرمایه گذار از سویی دیگر توسعه همه جانبه روستا را فراهم کنند.


در ادامه فرماندار فریدونکنار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شوراها می توانند توسعه پایدار را در روستاها فراهم کنند و با ایجاد فرصت های شغلی منافع اقتصادی بی شماری را به طور مستقیم متوجه مردم در روستاها کنند.


حسین منفردی بیان کرد: با توجه به توانایی های بالقوه شوراهای اسلامی در روستاها در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی در صورت برنامه ریزی و مدیریت کارآمد می توان زمینه ایجاد اشتغال و تولید موثر و در نهایت رفاه اجتماعی روستاییان را ارتقاء ببخشیم.


وی گفت: مردم روستاها باید برای سرمایه گذاری در جهت اشتغال آمادگی لازم را داشته باشند و این موضوع نیازمند فرهنگ سازی است که در غیر این صورت آنها منابع طبیعی و فرهنگی خود را به خطر خواهند انداخت.


وی اظهارداشت: شوراها می توانند با ایجاد تعامل و هماهنگی با سایر بخش ها توسعه پایدار روستاها را فراهم کنند.


احمد عزیزی یکی از اهالی روستای عزیزک بابلسر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: از زمانی که شوراهای اسلامی روستاها به صورت انتخاباتی برگزار می شود عملکرد آنان نسبت به دوره های گذشته بسیار بیشتر شده است.


وی افزود: بخاطر اینکه این افراد چون از ناحیه مردم انتخاب می شوند باید عملکرد خود را به مردم عرضه کنند و همین امر سبب می شود که تحرک و پویایی در شوراهای روستاها بیشتر شود.


بهرام قاسم پور یکی از اهالی روستای شیردار کلای بابلکنار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هر چه زمان می گذرد و با فرهنگ سازی و ارتقاء تحصیلات خانواده های روستایی تمامی اهالی روستا به این باور رسیده اند که برای رسیدن به پیشرفت در روستا باید افرادی شایسته و کاربلد را انتخاب کنند.


وی اظهارداشت: با توجه به اینکه روستا کانون تولید به خصوص تولیدات کشاورزی محسوب می شود نیاز است تا شوراها نقش برجسته تری نسبت به فراهم کردن زیرساخت های تولید در روستاها داشته باشند.


در ادامه یکی از اعضای شورای اسلامی بخش بندپی شرقی بابل گفت: در شرایط فعلی با گذشت چهار دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا آن چیزی که ضرورت دارد این است که به لحاظ شرح وظایف قانونی مردم و اعضای شوراها حقوق متقابل خود را بهتر بشناسند.


وی افزود: اگر مردم بدرستی برای آنان شفاف سازی شود که شوراها چه وظایفی در روستاها می توانند داشته باشند و از سویی دیگر اعضای شورا بتوانند وظایف خود را بدرستی بشناسند به طور یقین عملکرد شوراها در روستاها مثمر ثمر خواهد شد.


وی بیان داشت: برخی از اهالی روستاها درخواست هایی از قبیل ارائه تسهیلات بانکی، ایجاد اشتغال برای فرزندان، چشم پوشی از تخلفات ساخت و سازها در روستاها از شوراها دارند که این موارد جایگاه اصلی این قشر از جامعه را خدشه دار می کند و باعث می شود که از وظایف اصلی خود بازبمانند.


وی گفت: از سویی دیگر برخی از اعضای شورا نیز به وظایف قانونی خود آشنا نبوده و در کار اجرایی دهیاران دخالت می کنند.


وی اضافه کرد: اگر در برخی از روستاها می بینیم تنش هایی بین شوراها و دهیاری وجود دارد بخاطر عدم آشنایی به وظایف خود می باشند.


این عضو شورا اظهارداشت: اعضای شورا اگر به ریز در کار اجرایی دخالت نکنند و اجازه دهند این کار را دهیاران انجام دهند شاهد عملکرد مطلوب تر شوراها و دهیاران در روستاها می باشیم.


یکی از داوطلبین پنجمین دوره شوراهای اسلامی روستای رییس کلای سوادکوه شمالی به خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر افراد تحصیل کرده روستاها برای حضور در شوراها نام نویسی کرده و مردم نیز به آنان اعتماد می کنند.


وی که دارنده مدرک کارشناسی در رشته مدیریت می باشد؛ افزود: اعضای شوراهای روستا می توانند با برقراری یک تعامل خوب با بخشدار، فرماندار و نمایندگان مجلس از ظرفیت های خوب موجود برای توسعه روستا استفاده کنند.


وی اظهارداشت: به طور مثال یکی از ظرفیت های خوبی که شوراها می توانستند در سال گذشته و حتی در سالجاری نیز استفاده کنند دریافت تسهیلات مکانیزاسیون زمین های کشاورزی و از طرفی دیگر دریافت تسهیلات رونق تولید این بخش بوده است.


وی گفت: مردم باید در روستاها افراد توانمندی را انتخاب کنند تا این افراد بتوانند با تعاملی که با دستگاهای اجرایی برقرار می کنند بنگاهای اقتصادی زودبازده را در روستاها فعال کنند تا نه تنها زمینه اشتغال و تولید فراهم می شود بلکه این امر پیشرفت روستاها را به همراه خواهد داشت.


وی گفت: انتظار می رود تمامی اهالی روستا در سراسر استان مازندران با یک حضور پرشکوه و گسترده افرادی را وارد شوراهای اسلامی کنند که زمینه توسعه و پیشرفت همه جانبه روستاهای مازندران را فراهم کنند.


در حال حاضر هفت هزار و 395 نفر عضو شورای اسلامی روستایی در 2 هزار و 679 روستای دارای شورای اسلامی مازندران می باشند .


همزمان با پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که در 29 اردیبهشت ماه جاری برگزار می شود حدود 14هزار و 600 نفر برای شوراهای روستایی ثبت نام کردند.

 

 

 

 


منبع: ایرنا

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20