*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

50درصد از شالیزارهای روستا شخم زمستانه شدند

 

آرام آرام فصل كشاورزي از راه مي رسد و مردم روستايمان از يكماه پيش خود را براي شخم زمستانه ي زمين هاي كشاورزي آماده نمودند.

 

بعضي ها شخم اول (اَتا كِل) را انجام دادند و بعضي ها در حال شخم زدن هستند و دسته اي ديگر تا چند روز مانده به عيد، اقدام به شخم زدن مي كنند.

 

در اين ميان به نظر مي رسد بعضي ها علاقه اي به شخم زمستانه ندارند و سعي مي كنند در كمتر از يك هفته مانده به نشاكاري زمين شاليزاري شان، اقدام به آماده سازي زمين كشاورزي خود نمايند، در حالي كه تعداد زیادی از كشاورزان حتي خزانه برنج خود را نيز، آماده نموده اند.

 

 

 

اما از نظر كارشناسان كشاورزي، بهتر است كشاورزان عملیات شخم شالیزارهای خود را در اسفندماه با استفاده از آب های سطحی و باران انجام دهند تا دغدغه هاي كمتري در ماه ارديبهشت، در صورت كمبود آب كشاورزي، داشته باشند.

 

 البته از ديگر فواید شخم زمستانه جداي از اينكه زمين شاليزاري نياز كمتري به آب سدها و يا آب چاه در دیگر ماه ها و فصل ها دارد، موجب كاهش و از بین رفتن آفات مزارع شده و بقایای گیاهی این شالیزارها پس از شخم، مجددا" به خاك برمی گردد و موجب اصلاح و تقویت بافت خاك كشاورزی می شود.

 

اصولا" شخم اول اراضی شالیزارهای روستايمان ايمن آباد و كروكلا به منظور آماده كردن زمین برای شخم های بعدی، از بهمن ماه هر سال آغاز و تا اردیبهشت ماه سال آینده ادامه می یابد.

 

پس از شخم اول(اَتا كِل)، عملیات شخم دوم(دِكِل) از اردیبهشت ماه به منظور آماده كردن اراضی شالیزاری برای نشاكاری انجام می شود.

 

بر اساس آخرين اطلاعات در مجموع و به صورت تقريبي نزديك به 50 درصد از زمين هاي شاليزاري روستاي ايمن آباد و كروكلا تا به امروز، شخم زمستانه شده است و حدود 15 درصد نیز خزانه برنج یا همان تیم جار را تا حدودی آماده نموده اند و به دلیل سرما، هنوز کسی اقدام به بذرپاشی ننموده است.

 

بالاكروكلا(قاضي محله)    60 درصد

ايمن آباد         50  درصد

پايين كروكلا     50  درصد

 

ابزار شخم در شاليزارهاي روستا، با استفاده از تيلر و تراكتور صورت مي پذيرد.

 
 

 

 

 

اميدواريم كشاورزان زحمتكش و پرتلاش روستاي مان به دلايل زير نسبت به شخم زمستانه ي اراضی شالیزاری خود اقدام کنند:

 

1_ شخم زمستانه باعث استفاده بیشتر و بهينه از بارندگي هاي فصلي، آب های سطحی بجاي استفاده از آب چاه ها( كه هم كيفيت مناسب را ندارد و هم بار مالي و زماني دارد) و صرفه جويي در ميزان مصرف آب دارد.

 

2_ شخم زمستانه باعث افزايش حاصلخیزی خاک مي شود.

 

3_ شخم زمستانه باعث کاهش جمعیت برخی از آفات برنج از جمله كرم ساقه خوار مي شود.

 

4_شخم زمستانه باعث غني سازي خاكمي شود.

 

 

اما با توجه به همه ي مواردي كه عنوان شد آن دسته از كشاورزاني كه علاقه مند به كشت دوم برنج هستند و در بسياري از زمين هاي كشاورزي استان مازندران بصورت همه گير شده و برنامه ريزي ها براي كشت دوم از سوي كشاورزان بسيار جدي شده است، اهالي و كشاورزان روستايمان بايد آنگونه دقت نظر و برنامه ريزي داشته باشند تا زمين هاي كشاورزي شان در اواخر فروردين ماه براي نشاكاري آماده گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

تهيه و ارسال: سيد محمد هاشمي كرويي

                           عكس ها: سيد فضل اله هاشمي كرويي

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20