*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

باغداران، پرتقال‌های فرسوده را از باغ خارج نکنند

 

 

آذرماه سال جاری، مازندران با سرمای زودهنگام روبه‌رو شد که در نتیجه بسیاری از درختان و مقدار قابل توجهی از مرکبات تولیدی مازندران خسارت دید. به طور کلی خسارات ناشی از سرما با توجه به شدت و تداوم متفاوت است. سرمای اخیر به دلیل این که زودتر از موعد و در زمان رشد گیاه اتفاق افتاده است، خسارات زیادی متوجه شاخه‌های در حال رشد کرد. اکنون که حدود 2 ماه از این حادثه گذشته کشاورزان مازندران با چالش‌های دیگری از این خسارت روبه‌رو شده‌اند.

 

دکتر «حسین صادقی» مدیر گروه باغبانی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفت‌وگویی کوتاه به پرسش‌های همشهری درباره اقدام‌های ضروری که باید از سوی باغداران در این روزها انجام شود، پاسخ داد:

 

 

  •  با توجه به وضعیت پیش آمده برای درختان مرکبات، آیا درختان نیاز به هرس دارند؟

 

باغداران باید دوماه صبر می‌کردند که این شاخه‌ها روی درخت خشک شود، سپس شاخه‌های آسیب دیده تا هر جایی که پوست ساقه قهوه‌ای نشده باید هرس شود. هرس باید از تمامی جهات به گونه‌ای باشد که نور به مرکز درخت وارد شود و همچنین هوا به راحتی جریان داشته باشد تا در نتیجه از حمله آفات و بیماری‌ها جلوگیری شود.

 

 

  • برای تقویت درخت از کود شیمیایی هم باید استفاده شود؟

 

کوددهی معمول که کود آلی یا هر نوع کود دیگری به صورت چال کود داده شود بلامانع است. اما هیچ‌گونه کوددهی در حال حاضر ضروری نیست. چون درخت در حال خواب است و هیچ کودی از طریق ریشه جذب نخواهد شد.

 

 

 

  • درفصل سمپاشی زمستانه چه سمومی باید مورد استفاده قرار بگیرد؟

 

 با توجه به اینکه درخت درحال رشد است و شاخه‌های سالم در اثر سرمازدگی ترک‌های خیلی ریز دارند، برای جلوگیری از بیماری قارچی باید محلول‌پاشی انجام شود که این محلول پاشی با استفاده از مخلوط بردو است و می‌تواند در صورت قابل اختلاط بودن هم‌زمان با روغن‌پاشی یا در غیر این‌صورت پیش و پس از روغن پاشی صورت گیرد.

 

 

  • آیا میو‌ه‌های پرتقال که زیر درخت ریخته شده باید از باغ خارج شوند؟

 

گاهی دیده می‌شود که برخی از باغداران این میوه‌ای را آسیبی برای درخت می‌دانند و اقدام به جمع‌آوری و دورریختن آنها می‌کنند. در حالی که میوه‌های زیر درخت منبع کود آلی و معدنی هستند که باغدار نباید آن‌را از باغ خارج کند. بهترین حالت همین است که به کود تبدیل شوند. بهتر است این پرتقال‌ها را به صورت نواری کنار درخت دفن کنند. این میوه‌ها بهترین کود آلی برای درخت هستند. پرتقال‌ها حاوی عناصر مورد نیاز و مواد آلی بوده و باعث حاصلخیز شدن خاک می‌شوند. بنابراین اصلا نیازی به خرید کود آلی هم نیست و بهتر است باغداران از همین پرتقال‌های روی زمین ریخته شده به شکلی که گفته شد استفاده کنند.

 

 

 

 

 

 

نویسنده: شبنم لشگری خبرنگار همشهری

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20