*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

حسرت خوب زندگی در طبیعت روستایی مازندران

 

یادش به خیر کوچه پس کوچه های روستا که قدم می زدیم آنقدر دور و برمان ساکت و بدور از سر و صدا بود که حتی صدای خش خش برگ های نازک و ظریف درختان زیر پایمان را هم می شنیدیم . صداهایی که نه تنها آزارمان نمیداد حتی سعی می کردیم گام های بعدی را نیز بر روی همین برگها بگذاریم تا باز هم این صداها تکرار شود.

حالا دیگرخبری از آن صداهای خوشایند و گوش نواز نیست و در هیاهوی صداهای ناهنجار امروزی دیگر این صداها در روستاهای مازندران به تاریخ پیوستند و کمتر می توان نشانی از آنها را دید .

حالا هر چقدر به دنبال این آسایش می چرخیم کمتر نشانی از آن یافت می کنیم و برای مردم مازندران این مثال که ' جستیم ما ، اکنون یافت مِی ، نشود ' رنگ ومعنای پررنگ تری به خود گرفته است .

 

 

رخت بر بستن آرامش از روستاهای مازندران

 تغییر چهره سنتی و قدیمی روستاهای مازندران و روی آوردن به مدل زندگی شهری را می توان بخشی ناشی از حضور خوش نشین ها و افراد غیر بومی دانست اما بخش بیشتری از این تغییرات ماحصل مدرنیته شدن جوامع روستایی است که چهره روستاها را دگرگون کرده است.

روستاهایی که زمانی محیطش تجلی گاه آرامش و آسایش برای اهالی و افراد گریزان از زندگی شهری بود تا دمی ، لحظاتی و ساعاتی را در آنجا به دور از هیاهوی ماشینی شدن بگذرانند ، اکنون تنها نامی از روستا را با خود یدک می کشند در حالیکه مدل شهری کوچک با تمام مصائبش از نوع آلودگی های صوتی را با خود به همراه دارند.

مازندران 3 هزار و 200 روستا دارد که براساس آمارها 47 درصد از جمعیت حدود 3 میلیون و 200 هزار نفری استان در روستاها ساکن هستند .

 
 

 

یک استان قربانی نجات یک کلان شهر

یک کارشناس اداره کل محیط زیست مازندران با اشاره به گسترش و توسعه آلودگی های صوتی در تهران کلانشهر نزدیکی مازندران ، گفت: از سال 85 این شهر از حیث آلودگی صوتی در زمینه کارخانه ها، ترافیک و مسکونی از تمامی استانداردها عبور کرده است.

سینا معماری ادامه داد : ساخت آزاد راه و جاده ها برای کوتاه کردن مسیر حضور افراد از تهران به مازندران بخشی از اقدامات برای کاستن از بار جمعیتی تهران و نجات از آلودگی ها است.

وی افزود: در مسیر ساخت جاده هاآسیب و تخریب محیط زیست، جنگلهای باستانی و گونه های گیاهی نادر و تاریخی مازندران رانیز به همراه داشت .

این محقق آلودگی صوتی محیط زیست مازندران از حضور تعداد زیادی افراد در محیط های طبیعی مازندران با عنوان 'هجمه عظیم آلودگی صوتی' نام برد و گفت : این حضور پر سرو صدای خودرو و افراد نه تنها آسیب به ساکنان استان زده بلکه طبیعت و حیات وحش را در معرض خطر قرار داده است .

وی آستانه شنوایی پرندگان را کمتر از 70 دسی بل اعلام کرد ، افزود: اما حتی در ایام خاص به ویژه تعطیلات این سرو صداها در مازندران به 100 دسی بل هم می رسد .

معماری ادامه داد: این هجوم سرو صدا باعث شده تا پرندگان از جنگل های مازندران مهاجرت بکنند .

این کارشناس حفاظت از محیط زیست مازندران که قدمت جنگل های استان را زیاد و بعد از عصر یخبندان اعلام کرد، افزود : هر چند در دیگر استان های کشور ، جنگل هایی همچون زاگرس وجود دارد اما آنچه در باطن جنگل های شمال کشور پنهان است ، فراتر از دیگر مناطق است .

 


خسارت های آلودگی زیست محیطی گاها جبران ناپذیر

 این مسئول بررسی آلایندگی های زیستگاه های مازندران برخی از این خسارت های آلودگی زیست محیطی را گاها جبران ناپذیر اعلام کرد و افزود: از بین رفتن زاد آوری پرندگان و دیگر موجودات بر اثر آلودگی صوتی از آن جمله خسارت ها است .

وی ادامه داد : همچنین مزاحمت های ناشی از سر وصدای حضور کارخانه ها و ویلاها موجب کوچ گونه های پرندگان از این مناطق جنگلی مازندران شده است .

معماری که از سال 1379 مطالعات و تحقیقات پیرامون اثرات آلودگی صوتی در از بین رفتن گونه های خاص گیاهی در مازندران را انجام داده ، گفت : طی سالها حتی بسیاری از این گیاهان که در فواصل هشت متری پای درختان روئیده می شد، دیگر اثری از آنها وجود ندارد.

 

 
 

باز شدن پای صنایع پر سر و صدا در روستاها

 وی همچنین از تغییر سبک زندگی نیز به عنوان یکی از عوامل ایجاد آلودگی صوتی در روستاهای مازندران نام برد و افزود: امروزه دیگر خبری از فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی همسو با محیط روستا نیست .

معماری ادامه داد : دادن مجوز برای راه اندازی کارخانه ها و صنایع پر سر و صدا در روستاها باعث شد تا این محیط نیز آلودگی های صوتی صنعتی را نیز تجربه بکند .

این محقق حوزه آلاینده های صوتی مازندران لحاظ کردن تدابیری برای حفظ فضاهای بکر روستاهای دور از دسترس با استفاده و ایجاد خانه هاو اقامتگاه های سنتی و بومی را یکی از راهکارهای لازم در این خصوص برشمرد.

وی همچنین خواست که قوانین حفظ صیانت از عرصه های محیط زیست ومنابع طبیعی به صورت جدی و همگانی اجرا شود تا دیگر دست اندازی ها را شاهد نباشیم .

همسو با نیاز به ایجاد اقامتگاه های سنتی و بومی برای حفظ باقیمانده روستاهای مصون مانده مازندران از آلودگی های صوتی با عث شده تا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اقداماتی از این جنس را مورد توحه قرار دهد.

 

 

 
فعالیت 51 اقامتگاه بوم گردی مازندران در یکسال اخیر

 معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران تعداد اقامتگاه های بوم گردی دارای مجوز استان را 51 واحد اعلام کرد و گفت که مجوز فعالیت این تعداد در مدت یکسال اخیر صادر شد.

مهران حسنی افزود : بیشتر درخواست پروانه اقامتگاه های بوم گردی برای مناطق ییلاقی و کوهستانی مازندران، به ویژه در مناطق جنت رودبار تنکابن، جواهرده رامسر، هزارجریب نکا، ساری، کیاسر و نوشهر بوده است.

وی که از اقامتگاه های بوم گردی با حفظ چهره و معماری سنتی روستایی را از جمله تلاش های این اداره کل برشمرد و ادامه داد: این اداره کل میراث فرهنگی برای کمک به توسعه فضاهای اقامتگاه های بوم گردی در مازندران تسهیلات با کارمزد چهار درصد پرداخت می کند.

به گفته کارشناسان حال آنکه در روستاهای مازندران اینک با تغییرات اینچینی کمتر رنگی از آسایش گذشته در آن یافت می شود اما باید روستاهای مناطق بالادست و ییلاقی که به نوعی باقیمانده از تهاجم آلاینده ها هستند دریابیم.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20