*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

تأکید بر ممانعت ورود بی‌رویه برنج به کشور

برنج در حد نیاز وارد می‌شود و بیش از نیاز این کار صورت نمی‌گیرد،

به وزارت جهاد کشاورزی نیز تأکید شده جلوی واردات بی‌رویه را بگیرد.

 

 

واردات برنج از اول دی ماه آزاد شد، هر چند در مدت ممنوع بودن واردات برنج با انبوه برنج‌های خارجی در بازار مواجه بودیم.

 

تنها خواسته کشاورزان این است که در این مدت واردات زیادی صورت نگیرد تا در فصل برداشت آینده باز هم برنج‌کاران متضرر شوند.

 

بیشترین دلیلی که افراد به سمت برنج‌های خارجی گرایش دارند قیمت پایین است که با توجه به شرایط اقتصادی توانایی خرید برنج با قیمت بالاتر را ندارند؛ البته به این معنا نیست که برنج داخلی گران است بلکه برنج داخلی با قیمت پایین‌تر به نفع کشاورز نیست کما اینکه با این قیمت نیز متضرر می‌شوند.

 

با وجود اینکه همه جا صحبت از زحمت و تلاش شبانه‌روزی برنج‌کاران است و همه نیز این موضوع را قبول دارند اما باز هم شاهد تبلیغات خوش آب و رنگ برنج‌های خارجی هستیم که سعی دارند افراد را به سمت مصرف برنج‌های خارجی سوق دهند.

 

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی ورئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بخش عمده برنج توسط کشاورزان به فروش رسیده است، اظهار کرد: واردات برنج از پایان تیر ماه تا پایان آذر ماه ممنوع بود و بعد از آن آزاد شد.

 

علی محمد شاعری بیان کرد: با اطلاع‌‌رسانی، فرهنگ‌سازی و الگوسازی مناسب در مصرف برنج ما ایرانی‌ها باید سعی کنیم برنج ایرانی را مصرف کرده و از تولید داخل حمایت کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید با تعرفه‌های مناسب اجازه واردات دهد، اضافه کرد: برنج بدون کیفیت و یا آلوده که به تولید داخل ضربه وارد می‌کند نباید وارد شود و وزارت جهاد کشاورزی نباید اجازه واردات بی‌رویه و با تعرفه پایین را دهد.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در این زمینه دو وظیفه را برای دولت و مردم قائل هستیم، تصریح کرد: اگر این مهم رعایت شود به طور حتم برنج تولیدی برای نیاز داخل کافی است و نیاز چندانی به واردات محصول در کشور نداریم.

 

شاعری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره انبوه برنج‌های خارجی موجود در بازار در مدت ممنوع بودن واردات، بیان کرد: واردات این محصولات مربوط به قبل از دوره پنج ماهه بود که در انبار ذخیره و به‌تدریج وارد بازار شده است.

 

وی ادامه داد: واردات برنج از پایان تیر ماه تا پایان آذر ماه طی دوره پنج ماهه از مرزهای گمرکی ممنوع است و اجازه ترخیص برنج خارجی داده نمی‌شود.

 

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس با اعلام اینکه برنج ایرانی با هر قیمتی که باشد بهتر و با کیفیت‌تر از برنج خارجی است، اضافه کرد: برنج ایرانی یک برند بین‌المللی است و ما ایرانی‌ها افتخار می‌کنیم که برنج ایرانی مصرف می‌کنیم.

 

شاعری با تأکید بر اینکه سیاست حمایتی دولت باید در زمینه مصرف تولید داخلی تقویت شود، خاطرنشان کرد: براساس آمارها تولید برنج در داخل 2 میلیون و 400 هزار تن است که اگر براساس الگوی مناسب مصرف حمایت شود می‌تواند نیاز داخل را تأمین کند.

 

وی یادآور شد: اگر نیاز به واردات برنج در حد محدود باشد وزارت جهاد کشاورزی باید تعرفه‌هایی را اعمال کند که قیمت برنج داخل با برنج‌های خارجی در بازار داخل قابل رقابت باشد.

 

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه برنج در حد نیاز وارد می‌شود و بیش از نیاز این کار صورت نمی‌گیرد، گفت: به وزارت جهاد کشاورزی نیز تأکید شده جلوی واردات بی‌رویه را بگیرد و واردات برنج باید در حد متعارف و به اندازه نیاز داخل براساس سرانه مصرف باشد.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20