*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

حمایت مردم از سلامت قوهای مهاجر

 

 

این جمله‌ها را بخوانید:«ما کودکان روستا با قوها مهربانیم»، «شمعی روشن کردیم به یاد مرگ قوها و مرگ وجدان بعضی آدم‌ها»، «به همه پرندگان و قوهای جهان احترام بگذاریم»، «ما اهالی دو روستای ایمن‌آباد و کروکلا، کشتار قوهای مهاجر را محکوم می‌کنیم» و چندین جمله دیگر در حمایت از قوهای مهاجر را نیز می‌توان در ذهن خود خواند. این‌ها جملاتی هستند که به شکل اعلامیه در دستان تعدادی از اهالی دو روستا از توابع بابل قرار گرفته است.

 

 

پویشی مردمی و خودجوش در حمایت از پرندگان مهاجر و محکوم کردن شکار چند قو که به این دو روستا پناه آورده بودند. شاید بسیاری از ما، ترانه معروف «مرگ قو» با صدای زنده یاد «حبیب محبیان»و شعر مرحوم «مهدی حمیدی شیرازی» را شنیده باشیم. غزلی زیبا و منحصربه‌فرد «شنیدم که چون قوى زیبا بمیرد/فریبنده زاد و فریبا بمیرد/شب مرگ تنها نشیند به موجى/رود گوشه‌اى دور و تنها بمیرد/ در آن گوشه چندان غزل خواند آن شب/که خود در میان غزل‌ها بمیرد.» و الی‌آخر... اما قوهای مهاجر و مهمان این بار نه با خواندن غزل‌ها و در آغوش دریا که با بی‌مهری و بی‌رحمی جمعی محدود و معدود در دو روستای مازندران کشته شدند.

 

 

 به همین دلیل عصر جمعه 12 آذرماه 1395، تعدادی از اهالی روستاهای ایمن‌آباد و کروکلا از توابع بخش لاله‌آباد بابل با جمع شدن و روشن کردن شمع و ریختن گل به محل حضور قوها، پیام مهربانی را به همه قوها و مخلوقات جهان رساندند و ابراز امیدواری کردند که با احترام بیشتر مردم و به‌ویژه شکارچیان با قوها، حوادثی از این دست تکرار نشود.

 



مهمانی برای قوها

 

ماجرا از اینجا آغاز شد که روز 7 آذر 19بال قو برای گذراندن زمستان به آب‌بندان‌های روستاهای همجوار پرواز کردند. قوهایی که هر سال در شهر سرخرود فرود می‌آمدند و چند هفته‌ای اقامت می‌کردند، امسال به شالیزاری در نزدیکی زمین ورزشی ایمن‌آباد و کروکلا رفتند تا روزهای سرد سال را در این منطقه بمانند. حضور این قوها برای اهالی این دو روستا خوشایند بود. تا جایی که موضوع را به اداره محیط‌‌ زیست شهرستان و صدا و سیما اطلاع دادند تا با کمک هم بستر امنی برای این مهمانان زمستانی در منطقه فراهم شود.

 

 ایجاد موجی مردمی در حمایت از این 19 پرنده باعث شد که اهالی و حتی برخی شکارچیان منصف تصمیم بگیرند از این قوها با تأمین غذا و امن کردن فضا پذیرایی کنند.

 

 اما اقدام 3شکارچی برای شکار قوها سبب شد امنیت منطقه فقط دو روز پس از حضور قوها از بین برود و قوهایی که از شکار جان سالم به در بردند، اقدام به مهاجرت کنند. ظهر روز 9 آذر ماه صدای شلیک گلوله در روستا پیچید. «نادعلی حبیبی» یکی از اهالی منطقه صحنه سقوط قوها را دید و بلافاصله خبر را به اهالی و اداره محیط‌‌ زیست شهرستان مخابره کرد. حضور تعدادی از جوانان روستا در محل سقوط قوها نتوانست به دستگیری شکارچیان پا به فرار گذاشته منجر شود. اما ثبت تصاویری از خودروی شکارچیان باعث شد کمی بعد هر 3 شکارچی دستگیر شوند و در اختیار مراجع قضایی قرار بگیرند.

 

 


ادای احترام به طبیعت

 

پس از خروج قوها از منطقه و کشته شدن 4 قو، اهالی روستا تصمیم گرفتند برای نشان دادن علاقه خود به حیوانات و ابراز ناراحتی خود مراسمی نمادین را به احترام همه پرندگان و جانداران برگزار کنند. مراسمی که در آن بسیاری از فعالان محیط زیستی، اهالی روستاها و خانواده‌هایی از شهرهای اطراف حضور یافتند و با یک دقیقه سکوت به احترام طبیعت در محل اقامت کوتاه قوها گرد هم آمدند. حاضران در مراسم با روشن کردن شمع و ریختن گل در شالیزار تلاش کردند میزبانی نیمه‌کاره خود را با ادای احترام به همه آفریدگان خداوند تکمیل کنند. هم‌آوایی و خوانش ترانه «شنیدم که چون قوی زیبا بمیرد» و سخنرانی فعالان محیط‌‌ زیست درباره اهمیت حفظ طبیعت و حیات وحش بخشی از این مراسم بود.

 

 


حضور مؤثر مردم منطقه

 

رئیس اداره حفاظت محیط‌‌ زیست بابل با قدردانی از اهالی روستاهای ایمن‌آباد و کروکلا گفت: با شناسایی شکارچیان متخلف در شکار 4 قو در بخش لاله‌آباد بابل، این افراد به مراجع قضایی تحویل داده شده تا پس از محاکمه، حکم نهایی برای متخلفان توسط قاضی صادر شود.

 

«نعمت‌الله قنبری» با بیان این‌که گزارشی کامل با جریمه‌ای سنگین‌ برای این متخلفان تنظیم شده است، افزود: طی این چند روز محیط‌بانان محیط‌‌ زیست بابل، برای حمایت از این قوها تلاش شبانه‌روزی کردند که نقش مردم منطقه در انجام این مهم بسیار حائز اهمیت بوده است و بدون آنان این اقدامات امکان‌پذیر نبود.

 

وی افزود: مردم روستاهای ایمن‌آباد و کروکلا با حمایت همه‌جانبه طی چند روز اخیر در حمایت از این قوها و ایجاد محیط امن برای میزبانی این پرندگان مهاجر، سنگ تمام گذاشتند. اما با وجود همه این حمایت‌ها متاسفانه شاهد شکار بی‌رحمانه 4قو در این منطقه  توسط شکارچیان خاطی منطقه بودیم.

 

رئیس اداره حفاظت محیط‌‌ زیست بابل ضمن قدردانی از حمایت مردم بابل، به‌ویژه اهالی روستاهای ایمن‌آباد و کروکلا خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد کم پرسنل و کار بسیار سختی که برای محافظت از حیاط وحش و به‌ویژه پرندگان مهاجری چون قو در منطقه داریم همچنان منتظر یاری و همکاری بیشتر مردم هستیم.

 

 قنبری اظهار کرد: با تلاش همکاران و یاری مردم دوستدار محیط‌‌ زیست بابلکنار، چند روز پیش 10 قبضه اسلحه در این منطقه توقیف شد. این امر یعنی حفاظت از حیات وحش و میزبانی درست از پرندگان مهاجری چون قوها بدون همکاری مردم غیرممکن است.

 

 


بیانیه اهالی دو روستا

 

اهالی حامی محیط‌‌ زیست این دو روستا پس از اقدامات انجام شده، با انتشار بیانیه‌ای از دغدغه همیشگی‌شان برای حفاظت از محیط‌‌ زیست نوشتند. در این بیانیه آمده است:

 

«ما جوانان و اهالی دو روستای ایمن‌آباد و کروکلا در بخش لاله‌آباد بابل مراتب انزجار و تنفر خود را از حادثه پیش آمده برای قوهای مهمان روستای‌مان اعلام کرده و از اداره حفاظت محیط‌‌ زیست و مراجع قانونی شهرستان بابل، خواستار برخورد قاطع و قانونی با این شکارچیان بی‌رحم می‌باشیم.

 

 

کشتار بی‌رحمانه قوهای مهمان، علاقه‌مندان، حامیان محیط‌‌ زیست و حیات وحش روستا را بر آن داشت تا به نشانه اعتراض به این حرکت ناجوانمردانه و ادای احترام به همه پرندگان جهان به‌ویژه قو که در ادبیات جهان، نشانه عشق و وفاداری است، دقایقی را دور هم در شالیزار روستا، همان مکانی که چند روزی قوها با آرامش کامل در آن به سر می‌بردند، گرد هم جمع شوند و با روشن کردن شمع، پیام مهربانی با همه قوها، پرندگان و مخلوقات جهان را به آگاهی تمامی مردم جهان برسانند. شاید وجدان‌های مرده نیز زنده و بیدار شوند.

 

 

سفر زمستانی قوها به مازندران امسال هم برای آن‌ها تلخی داشت. از یک دسته 19 تایی قوها، 4 قو کشته شدند، یک قو به طور طبیعی مرد و یک قو نیز در اثر برخورد گلوله زخمی شد که تحت درمان است. حالا از آن دسته 19 تایی قوها 13 قو در نقطه‌ای دیگر در حال زمستان‌گذرانی هستند. البته با خاطراتی تلخ از یک مهمانی شیرین چند روزه...

 

 

 

 

 

 

 

نویسنده: شهرام سوادکوهی خبرنگار همشهری

 

 

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20