*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

آغاز واکسيناسيون رايگان طيور روستايي مازندران


مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت که از روز یکشنبه 14 آذرماه 1395، به مدت سه روز کاری طیور بومی موجود در روستاهای هدف، در برابر بیماری نیوکاسل واکسینه می شوند.


حسین رضوانی نوع واکسن مصرفی را در این طرح از نوع نیوکاسل زنده مقاوم به حرارت معرفی کرد و افزود: این واکسن آشامیدنی است و با حل شدن در آب به خورد طیور داده می شود.


مدیرکل دامپزشکی مازندران واکسن نیوکاسل را در این مرحله برای روستائیان رایگان اعلام کرد و گفت که بر اساس تفاهم نامه با سازمان بسیج سازندگی ،تمام تجهیزات اعم از دوز مصرفی واکسن و لوازم مربوط به واکسیناتور برای انجام این طرح دراختیار نیروهای بسیج از قبل آموزش دیده ، قرار گرفته و با نظارت ادارات دامپزشکی شهرستان ها این افراد به روستاهای هدف مراجعه و به صورت رایگان طیور بومی موجود در سکونتگاهها را علیه ویروس نیوکاسل واکسن می کنند.


رضوانی تعداد روستای استان مازندران برای پوشش این طرح را یکهزار و 118 پارچه اعلام کرد و گفت که بر اساس دستورالمل های ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کشور ، آغاز این طرح در کشور از سوم تا پنج آذر تعیین شده بود اما با توجه به وضعیت جوی نامناسب مازندران در آن تاریخ ، طرح از امروز در استان به اجرا گذاشته شد.


وی تاکید کرد که با توجه به تراکم بالای روستاهای استان و تعداد اکیپ های واکسیناسیون ، احتمال می رود مدت کاری در استان مازندران با هماهنگی ،افزایش یابد.


رضوانی از روستائیان خواست تا همکاری را با اکیپ های واکسیناسیون داشته باشند.


بیماری نیوکاسل که برای نخستین بار در سال 1926 در جاوه اندونزی و شهر نیوکاسل انگلستان گزارش شد ، بیماری فوق العاده واگیر است و دستگاه تنفسی و عصبی را مبتلا می کند.


نیوکاسل بیشتر مرغ و خروس و گونه هایی مانند مرغ مروارید ، اردک و بوقلمون را مبتلا می کند.


پرورش انواع ماکیان بومی و محلی به منظور کمک به اقتصاد خانوار از دیرباز در روستاهای مازندران مرسوم بود و روستائیان پرندگانی مانند مرغ و خروس بومی ،اردک، غاز و بوقلمون پرورش می دهند.


مازندران همچنین از بزرگ ترین تولید کنندگان گوشت مرغ در کشور است و میزان تولید آن در سال از 210 هزار تن فراتر می رود.


مازندران سه میلیون و 200هزار نفر جمعیت دارد که حدود 47درصد آنان در بیش از سه هزارو 500روستا زندگی می کنند.



منبع: ایرنا

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20