*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

جمعیت روستاهای ایران آب می‌رود

 
 

 

 

 

بر اساس آمارهای منتشر شده در رسانه ها، میزان جمعیت روستایی کشور به کمتر از 30 درصد برآورد می شود.

 

البته تمرکز این فراوانی و پراکندگی جمعیت در نقاط متعدد کشور متفاوت است و به واقع ممکن است این نسبت در برخی نقاط این مرز و بوم با اعداد و ارقام درشت تر و یا کوچک تری خودنمایی کند، اما معدل کلی از سکونت در روستاها به نسبت جمعیت،کمتر از یک سوم تخمین زده می شود.

 

کارشناسان و صاحب نظران معتقدند، یکی از عوامل اصلی مهاجرت از روستاها به شهرها را باید در امکانات، زیرساخت ها و سطح کمی و کیفی خدمات جستجو کرد.

 

مانایی یا ماندگاری جمعیت در روستاها،به میزان قابل توجهی به سطح رضایتمندی از وضعیت حاکم بر آن بستگی دارد.

 

رضایتمندی از منطقه و محدوده سکونت به عوامل و مولفه های بسیاری معطوف می شود که موقعیت آب و هوایی، ضریب رونق اقتصادی، سطح درآمدها، شرایط فرهنگی، امکانات و زیرساخت های تفریحی و رفاهی، کیفیت حمل و نقل و ضریب خدماتی که ارائه می شود از نمونه های آن به شمار می رود.

 

ضعف و نارساییِ خدمات، بخصوص در بخش های اداری یکی از عوامل موثر در بی انگیزگی و کاهش میل و رغبت روستانشینان برای ماندگاری در چنین مناطقی به شمار می رود.

 

به تبع هر آنچه بر ضریب کمی و کیفی خدمات افزوده شود به همان میزان حضور، ماندگاری و استمرار سکونت در مناطق روستایی تقویت خواهد شد.

 

کارشناس و دانش آموخته رشته مدیریت عنوان کرد: اگرچه درکشور ایران دغدغه مهاجرت روستایی به شهری مطرح است، اما در کشورهای توسعه یافته،ضریب و میزان مهاجرت از مناطق شهری به روستایی رو به فزونی است.

 

به واقع بسیاری از اقشار تحصیلکرده و طبقات ثروتمند در کشورهای پیشرفته، تلاش می کنند حضور در مناطق روستایی را تجربه کنند زیرا به هر حال آرامش حاکم بر چنین مناطقی قابل مقایسه با زندگی شهری نیست.

 

پیش نیاز و مولفه اصلی در حصول و تحقق چنین رویه ای به ارتقای خدمات بخصوص در عرصه اداری و دولتی و همچنین فعالیت بخش های خصوصی باز می گردد.

 

کارشناس رشته مدیریت گفت:فناوری اطلاعات این بستر را فراهم ساخته که هر فردی بنا بر نیاز و به فراخور مقتضیات زندگی خویش از منزل و محل سکونت خود،پیگیر امور اداری و خدمات مورد نیازِ خود شود.

 

بدون تردید با افزایش پهنای باند اینترنتی و توسعه خدمات دولت الکترونیک می توان این فضا و زمینه را در بخش ها و مناطق روستایی نیز ایجاد کرد و ثمره آن در کاهش ازدحام ترافیکی،اُفت ضریب آلایندگی،بهبود خدمات و تسریع انجام امور در مناطق شهری ملموس و برجسته خواهد بود.

 

 

 

 

*اینترنت اشیاء نقطه عطفی در تقویت بهره وری محسوب می شود

 

یکی دیگر از فناوری های حائز اهیمت در دنیای فناوری به اینترنت اشیاء معطوف می شود، بطور یقین در یک دهه آینده، پیشرفت چشمگیر و قابل توجهی در این عرصه تجربه خواهیم کرد که ثمره آن در ارتقای بهره وری در عرصه های گوناگون مشهود و برجسته خواهد بود.

 

محمد غلامی،کارشناس و دانش آموخته برنامه نویسی و IT با اشاره به نقش حائز اهمیت ارتقای فناوری ها در حوزه اینترنت اشیاء عنوان کرد: افزایش بهره وری از ظرفیت های موجود یکی از اصول اساسی در تقویت معیشت و درآمدزایی محسوب می شود.

 

با اتکای به این تکنولوژی و فناوری،می توان تجهیزات و ادوات گوناگون در بخش زراعت، کشاورزی، باغداری، صنعت، تولید، خدمات و... راکنترل کرد و به واسطه آن،بخش قابل توجهی از دشواری ها و پیچیدگی های مشاغل مرتفع خواهد شد.

 

غلامی گفت:مدیریت آب و انتقال آن به عنوان یکی از مولفه های حائز اهیمیت در زراعت محسوب می شود که با اتکای به این فناوری ها قطعا سهولت هر چه بیشتری در فعالیت های مرتبط با عرصه کشاورزی حاصل می شود.

 

تمامی این موارد،می تواند انگیزه های لازم را برای مانایی و ماندگاری جمعیت در مناطق روستایی افزایش دهد و طبیعتا در چنین شرایطی،سطح و حجم مهاجرت به مناطق شهری کاهش خواهد یافت.

 

 

 

*پایداری مشاغل و تامین معیشت در سایه توسعه فناوری اینترنت و IT

 

یکی از دغدغه های جدی روستانشینان به عدم پایداری مشاغل و تامین در آمد معطوف می شود،به واقع با در نظر گرفتن فعالیت های باغداری و کشاورزی به عنوان یکی از اصلی ترین راه های تامین درآمد روستانشینان به روشنی به فصلی بودن چنین مشاغلی پی می بریم.

 

مریم فرخ نژاد،یکی از کارشناسان حوزه اقتصاد و فعالان عرصه کارآفرینی با اشاره مطلب فوق گفت:اشتغالزایی و افزایش فرصت های شغلی در عرصه فناوریIT و اینترنت، آنچنان متنوع و گسترده است که می توان از این ظرفیت برای جذب بسیاری از متقاضیان اشتغال بهره برد.

 

وی افزود:نیاز به خدمات الکترونیکی و حوزه فناوری IT و اینترنت،منحصر به فصل و ایام خاصی از سال نمی شود و به واقع در هر ساعتی از شبانه روز ارائه خدمات به متقاضیان این عرصه ضروری و اجتناب ناپذیر است.

 

به تبع هر آنچه زیرساخت ها و امکانات در این بخش تقویت شود،فرصت های شغلی نیز افزایش می یابد و دغدغه روستانشینان برای کسب درآمد و پایداری تامین معیشت نیز مرتفع خواهد شد و با چنین اوصافی،مانعی برای حضور و سکونت پایدار و مداوم روستائیان در این مناطق وجود نخواهد داشت.

 

وی یادآورشد: مجموعه ای از این عوامل به همراه تامین زیرساخت های روبنایی و زیربنایی در عرصه های عمرانی، روستاها را به میزانی از شکوفایی خواهند رساند که نه تنها معضل خروج از این مناطق و نواحی مهار می شود، بلکه حوزه شهری نیز در بخش توسعه با رشد و شتاب هر چه بیشتری طی مسیر خواهد کرد،زیرا توسعه پایدار مولفه ای است که با در نظر گرفتن ظرفیت های شهری و روستایی، توامان با یکدیگر محقق خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 منبع: آبادی نبوز

 

 


ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20