*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

زخم عمیق بر پیکر شالیکاران/ واردات برنج مدیریت شود

 

 مقرر شده بود از مردادماه امسال به مدت چهار ماه واردات برنج به کشور ممنوع شود تا زخم کهنه‌ای که هر ساله بر پیکر شالیکاران وارد می‌شود عمیق و عمیق‌تر نشود، چرا که امسال براساس پیش‌بینی‌ها 2 میلیون و 400 هزار تن برنج در کشور تولید شده است.

 

استان مازندران به‌دلیل داشتن آب و خاک حاصل‌خیز و دمای مرطوب مکانی مناسب برای کاشت برنج توسط کشاورزان است و کشاورزان هر ساله وسعت زیادی از این زمین‌ها را به کشت برنج محلی که انواع مختلفی دارد اختصاص می‌دهند.

  مراحل کاشت برنج شامل آماده‌سازی اراضی، نشا، وجین و درو است که دانه دانه از این خوشه‌های طلایی حاصل زحمت و تلاش بی‌وقفه کشاورزان است.

 

این برنج‌ها دارای انواع مختلف و عطر مطبوع هستند که با هر ذائقه‌ای سازگار است، برخلاف برنج‌های خارجی و دانه بلند وارداتی که و عطر و طعم مطلوب ندارند و البته همه افراد این موضوع را قبول دارند.

 

عملیات برداشت و درو کردن برنج هر ساله تقریباً در روزهای پایانی تابستان انجام می‌شود و غالباً در همین برهه از زمان برنج محلی باید وارد بازار خرید و فروش شود و هدف همه باید برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی باشد؛ ولی متأسفانه با به پایان رسیدن عملیات برداشت برنج کشاورزان به‌دلیل آگاهی از اینکه فروش برنج مقرون به صرفه نیست و با قیمت نسبتاً کم به فروش می‌رسد این محصول را در انبارها نگهداری کرده تا در زمان بهتری با قیمتی مناسب‌تر به فروش برسانند؛ این در حالی است که برنج یکی از اصلی‌ترین کالاهای مصرفی در سبد خانوارها است و درصورت نبود برنج محلی در بازار برنج وارداتی وارد بازار می‌شود و مصرف‌کنندگان را به‌دلیل مقرون به صرفه بودن و فراوانی به سوی خود می‌کشاند تا جایی که رفته رفته این برنج‌های وارداتی جایگزین برنج‌های محلی حاصل زحمت دستان کشاورزان زحمت‌کش می‌شود و زخم عمیق بر پیکر شالی‌کاران وارد می‌شود.

 

 

 

*تولید 2 میلیون و 400 هزار تن برنج در کشور

 

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در این‌باره اظهار کرد: از نخستین روز مرداد ماه به مدت چهار ماه واردات برنج ممنوع است.

 

علی محمد شاعری با بیان اینکه تولیدات داخل امسال حدود 2 میلیون و 400 هزار تن برآورد می‌شود، اضافه کرد: با رعایت الگوی مصرف و فرهنگ‌سازی در این زمینه و مدیریت و تنظیم بازار نیازی به واردات برنج نداریم.

 

وی با اعلام اینکه برنج داخلی از کیفیت بالاتر و بهتری نسبت به برنج خارجی برخوردار است، بیان کرد: همچنین از طرفی دیگر حمایت از تولید داخل وظیفه همه افراد در زمینه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که واردات برنج کاملاً کنترل شود و هر تصمیمی که در این زمینه گرفته می‌شود باید یک تصمیم حساب شده و بررسی شده باشد.

 

شاعری با تأکید بر اینکه واردات برنج دقیقاً کنترل شود تا ضربه‌ای به تولید داخل وارد نکند، خاطرنشان کرد: برنج‌های وارداتی در مقایسه با برنج ایرانی کیفیت نامناسب‌تری دارند؛ امیدواریم با ترویج فرهنگ مصرف برنج داخلی برای حمایت تولید داخلی و بهبود شاخص‌های سلامت در کشور گام‌های اساسی برداریم.

 

به امید روزی که برنج داخلی پاسخ‌گوی نیاز بازار باشد؛ چرا که در حال حاضر تمامی مردم تفاوت میان برنج داخلی و خارجی را می‌فهمند، ولی به‌دلیل قیمت پایین و همچنین مشکلات اقتصادی برنج خارجی خریداری می‌کنند.

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
+2 # صبا در تاریخ: جمعه 03 دی 1395 ، ساعت 02:10 ب ظ
واقعا بايد ازشون تشكر كرد بخاطر زحماتشون.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20