*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

آغاز سال نو میلادی 2019 مبارك

 

 امروز يازدهم ماه دي، برابر با اول ماه ژانویه، آغاز سال نو میلادی يعني سال 2019 مي باشد كه از چهارم ماه دی (25 دسامبر) نيز، شاهد برگزاري جشن کریسمس بوديم.

 
 

 

سال نو ميلادي 2019 را، به تمامي مردم جهان، بويژه اهالي روستايمان ايمن آباد و كروكلا

 

 

كه در كشورهايي همچون ايالات متحده امريكا، انگلستان، استراليا، آلمان، لهستان، روماني، فنلاند و... به سر مي برند

 

تبريك و شاد باش مي گوئيم.

 

اميدواريم سالي سراسر عشق، امنيت،سلامتي و بركت پيش روي آنان و خانواده شان باشد.

 

 

اميدواريم در سال 2019  شاهد برقراري صلح و آرامش جهاني باشيم.

 

 

 

کریسمَس یا نوئل جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامی‌داشت زادروز مسیح (عيسي ابن مريم) برگزار می‌شود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری آنرا در شامگاه ۲۴ دسامبر نیز برگزار می‌کنند.

 

اعضای بیشتر کلیساهای ارتودوکس در سراسر دنیا نیز روز بیست و پنجم دسامبر را به عنوان میلاد مسیح جشن می‌گیرند. برخی از مسیحیان ارتودوکس در روسیه، اوکراین، سرزمین مقدس (ناحیه تاریخی فلسطین) و دیگر مکان ها، به سبب پیروی از گاهشماری یولیانی، جشن کریسمس را در روز ۷ ژانویه برپا می‌دارند. اعضای کلیسای ارامنه طبق سنت منحصر به فردی، روز میلاد و همچنین روز غسل تعمید مسیح را، همزمان در روز ششم ژانویه جشن می‌گیرند.

 

 


ایام دوازده روزه کریسمس با سالروز میلاد مسیح در ۲۵ دسامبر آغاز گشته

و تا جشن خاج‌شویان در روز ۶ ژانویه ادامه می‌یابد.

 

 

هرچند مهم‌ترین عید مذهبی در گاهشمار مسیحی، روز عید پاک (به عنوان روز مصلوب شدن و رستاخیز عیسی) است، بسیاری به ‌خصوص در کشورهای ایالات متحده و کانادا، کریسمس را مهم‌ترین رویداد سالانه مسیحی محسوب می‌دارند. با وجودی که این روز، یک عید مذهبی شناخته می‌شود، از اوایل سده بیستم میلادی به بعد به طور گسترده به عنوان یک جشن غیر مذهبی برگزار شده و برای بیشتر مردم، این ایام فرصتی است برای دور هم جمع شدن اقوام و دوستان و هدیه دادن به هم.

 

 

کریسمس با آیین‌های ویژه‌ای به‌طور مثال آراستن یک درخت کاج، برگزار شده و شخصیتی خیالی به نام بابانوئل در آن نقشی مهم دارد.

 
 

  آغاز جشن کریسمس در تهران

 

 

آیین‌های کریسمس

 

برگزاری کریسمس در کشورهای مختلف مسیحی بنا به سنت و رسم و رسوم آنان، تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارد. اما مشترکات این مراسم این است که: مسیحیان برای جشن گرفتن میلاد عیسی مسیح به کلیساها می‌روند، در منزل یک درخت کاج را تزیین و چراغانی می‌کنند و در خیابان‌ها و کوچه‌ها دسته‌دسته سرودهای پرستشی و شکرگزاری اجرا می‌نمایند.

 

 

واژه کریسمس (به انگليسي(Christmas، به معنای مراسم عشای ربانی (مَس) در روز مسیح در حدود سال ۱۰۵۰ میلادی به صورت واژه Christes maesse به معنی «جشن مسیح»، وارد زبان انگليسي قديمگردید و محققان معتقدند، گونه ي کوتاه‌تر آن یعنی Xmas شاید برای نخستین بار در قرن سیزدهم به کار رفته باشد.

 

 

واژه قدیمی تر « یول»(Yule) احتمالاً از واژه آلمانی jōl یا انگلوساکسونی geōl که به جشن انقلاب زمستاني اشاره دارد، مشتق شده‌ است. واژه‌های متناظر در دیگر زبان ها چون، نَویداد (Navidad) در اسپانیایی، ناتاله (Natale) در ایتالیایی و نوئل (Noël) در فرانسوی، همگی معنای «میلاد» را تداعی می‌کنند و واژه آلمانی « وایناختِن »  (Weihnachten)، به معنی «شب تقدیس‌شده» می‌باشد.

 

 

جشن های آغاز سال نو در نقاط مختلف جهان

( روی عکس بالا کلیک کنید )

 

 

 بابا نوئل

 

شخصیتی که امروزه به شکل پیرمردی مهربان و چاق است و با لباس سرخ رنگ و ریشی سفید و بلند، هنگام کریسمس در میان برگزارکنندگان این جشن ظاهر می‌گردد به چندین اسم شناخته می‌شود که بابانوئل(Papa noel)، سانتا کلوز (Santa claus    ) و سنت نیکولا (Saint Nicola) از معروفترین این اسامی‌ اند.

 

 

در سده چهارم میلادی، یکی از اُسقُف‌های آسیای صغیر (ترکیه امروز) به خاطر رفتار مهربانانه اش با کودکان شهرت یافت. این شخص که بعدها به سنت نیکولاس (نیکولاس قدیس) شهرت یافت، در نقاشی‌های قرون وسطی و عصر رنسانس به شکل مردی بلند بالا با چهره‌ای جدی و نجیبانه نشان داده شده‌است و تا حدود قرن شانزدهم، جشن مخصوص او در روز ششم دسامبر در سراسر اروپا برگزار می‌شد، اما از آن پس، این جشن، تنها به پروتستان‌های هلند منحصر گردید.

 

 

مهاجران هلندی که به آمریکای شمالی کوچ کردند، این رسم را با خود به آن کشور بردند و در آنجا بود که نام او به سانتا کلوز (به انگلیسی Santa Claus)تغییر یافت.

 

 

 

آداب و رسوم مذهبی نمی تواند متاثر از فرهنگ بومی نباشد.  از همین رو، آداب و رسوم اعیاد دینی و از جمله جشن های سال نو میلادی و میلاد حضرت عیسی مسیح  نیز در جوامع گوناگون اندکی تفاوت دارند.

 

 

زیرا در گذر زمان دین و فرهنگ از یکدیگر متاثر می شوند اما این تاثیر در کلیسای ارمنی و مسیحیان ارمنی پر رنگ تر از دیگر ملت هاست و این به دلیل ملی بودن کلیسا نزد ارامنه است.

 

 

سال نو میلادی و جشن میلاد حضرت مسیح را ارامنه جهان، مثل فرقه های مختلف، در اصل به یک صورت انجام می دهند. تنها تفاوت در تاریخ برگزاری ولادت حضرت مسیح است. 

 

 

مسیحیان ارتدکس و کلیساهای ملی و شرق، بنا بر اعتقادات مسیحیان اولیه، روز ششم ژانویه، و مسیحیان کاتولیک و پروتستان روز ٢۴ دسامبر را به عنوان میلاد آن حضرت تلقی می کنند.

 

 

این نه به دلیل اختلاف عقیدتی مذاهب بوده، بلکه صرفا" به این دلیل است که حتی چهار قرن پس از پذیرش مسیحیت، مسیحیان روم باستان نتوانستند روز ٢۴ دسامبر را که روز ولادت الهه مهر (میترا) بود  به فراموشی بسپارند. بر اساس تصمیمات شورای کلیسائی روم، از آن پس  روز ٢۴ و شب ٢۴ دسامبر را  به عنوان میلاد حضرت مسیح پذیرفتند.

 

 

درخت كاج 

 

از زمان های بسیار کهن، درخت و گیاه مورد پرستش مردمان بوده اند. کلیسای ارمنی نیز پس از پذیرش مسیحیت نه تنها عیدی را برای تقدس گیاه به عنوان جزئی از طبیعت در تقویم کلیسائی قرار داد، بلکه به تقدیس آن پرداخت. بدین ترتیب هیچ عید و جشنی نمی توانست بدون تبرک گیاه انجام نشود.

اما آغاز تزیین درخت  در ایام سال نو میلادی بنا بر گفته ها و روایات  به سال ١۶٠۵ در آلمان بر می گردد. به روایتی تزئین درخت کاج به صورت امروزی را برای نخستین بار مارتین لوتر آلمانی باب نمود.

 

وی عادت داشت، که در شب میلاد حضرت عیسی مسیح، شاخه های درختان کاج به خانه بیاورد و برای شادمانی کودکان آن را تزئین کند و همین عادت، بعد ها به یک رسم و آئین عمومی تبدیل شد و در سال ١٨۴٠ میلادی مراسم آراستن درخت به انگلستان و سپس به آمریکا وسایر کشورها راه یافت.

 

 

با توجه به این که کودکان و بزرگسالان هر دو به یک اندازه به تزئین درخت کریسمس علاقه دارند، شاید یاد آوری عناصرتشکیل دهنده تزئینات درخت کاج  مفید باشد.

 

 

مهم ترین آنها ستاره ای درخشان بر نوک و ستیغ درخت است که نشانه ولادت  و راهنمائی برای یافتن محل ولادت حضرت مسیح را تداعی می کند. ازدیگر ویژگی های درخت کاج، بابانوئلی است که با کیسه هدایا بردوش زیر درخت ایستاده است.

 

 

اما دیگر اجزای این درخت، تندیس های کوچک فرشته، عصا، کیسه و جوراب های رنگی، نوارهای رنگی درخشان و نیز ستاره ها، گوی ها، میوه رنگ شده درخت کاج و چراغ های ریز الوان است که تمامی درخت و اطراف آنرا در بر می گیرد. هدیه هائی را که برای افراد خانواده و خویشاوندان تهیه شده  نیز زیر درخت می گذارند.

 

 

مراسم سال نو میلادی 2015 در کلیسای وانک اصفهان

(روي عكس كليك كنيد)

 

 

 

 

مسیحیان اروپایی، آمریکایی، برخی مسیحیان ارمنی و قسمتی از مسیحیان فارسی زبان، در شب کریسمس خود و کودکانشان را برای آمدن «بابا نوئل» آماده می‌نمایند.


 

برخی از اعتقادات ایشان که این باورها مختص کودکان مسیحی می‌باشد درباره بابا نوئل به شرح زیر است:

 

کودکان جوراب های خود را بر میخ هایی در بالای تخت خوابشان می‌آویزند(این نیز از کارهای «نیکلاس» قدیس برداشت شده که جوراب های بچه‌ها را پر از هدایایش می‌کرد)

 

اعتقاد بر این است که بابا نوئل از «شومینه» وارد خانه می‌شود.

 

خانه بابانوئل و کارخانه اسباب بازی سازی اش در قطب شمال قرار دارد.

 

بابانوئل با نوعی سورتمه که چندین گوزن شمالي آن را می‌کشند به شهرهای مختلف می‌رود. سورتمه‌ای که قادر به پرواز است.

 

بابا نوئل می‌داند که کدام بچه در طول سال خوب بوده و کدام بد؟ چون او با خداوند ارتباط دارد. و او فقط به بچه‌های خوب هدیه می‌دهد.

 

بابا نوئل و «مامان نوئل» در کارخانه‌شان در قطب شمال با همکاری کوتوله‌های پری زاد هدایا را تولید می‌کنند.

 

 

 

شِماهاره نوسال مِواركا

 

ارمون اَمِسال خِش سال بوئه شِما و شِمه زنو وچه وسّه.

 

هم شِمه دل خِش بوئه ، هم شِمه تن.

 

ارمون همه ی مردم دنیا ، صلح و آرامش دله دواشن

 

 

تقديم به كودكان و نوجوانان ديروز روستا كه با كارتون اسكروج خاطره ها دارند.

 

اسکروج مک‌ داک یک شخصيت كارتوني مي باشد كه توسط كارل باركز

و تحت مجوز كمپاني والت ديزني در سال 1947  ساخته شد.

 

 

  

 

 

منبع: ويكي پديا

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
+3 # پف در تاریخ: شنبه 11 دی 1395 ، ساعت 02:10 ب ظ
کریسمس بر همه مبارک☺
نقل قول
 
 
+3 # اَتا آدمی در تاریخ: شنبه 11 دی 1395 ، ساعت 02:10 ب ظ
تو اصفهان!!!
چه جالب!
کریسمس به تمام مسیحیان مبارک.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20