*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

همایش روز ملی روستا و عشایر به قلم دهيار ايمن آباد

 

سومین همایش روز ملی روستا و عشایر با رویکرد تبیین نقش روستاییان و عشایر در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی روز شنبه اول آبانماه 1395، به مدت دو روز در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این همایش مطابق سال های 1393 و 1394 علاوه بر رییس جمهور تعدادی از وزرا، مسئولین و مقامات کشور سخنرانی نمودند.

همایش روز ملی روستا و عشایر با شرکت بیش از 1400 روستایی منتخب از سراسر کشور برگزار شد و در این مراسم از چند سازمان مردم نهاد و پیشتاز خدمت در روستا تقدیر شد.

 

سيد نقي حسيني ايمني دهيار جوان روستاي ايمن آباد نيز به همراه نزديك به 50 تن از مسئولين و دهياران استان مازندران، كه 4 تن آنان از شهرستان بابل بودند، در اين همايش سالانه حضور داشتند.

 

مطلب زير دستنوشته اي از دهيار روستاي ايمن آباد است كه تقديم شما اهالي روستا مي شود.

 

 

 

 


سومین همایش ملی روز روستا و عشایر با رویکرد تبیین نقش روستاییان و عشایر در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی با دو هفته تاخیر روز شنبه و یکشنبه، یکم و دوم آبان 1395 در سالن سران اجلاس تهران برگزار گردید که مهمترين رخدادهاي اين همايش به آگاهي مي رسد:

 

روز نخست همايش با حضور رییس جمهور آغاز شد که ابتدا آقای دکتر رضوی معاون امور روستایی کشور به عنوان میزبان ضمن عرض خوش آمد گویی ازحاضران و رییس جمهور مطالبی را در حضور رییس جمهور گزارش دادند.

 

سپس دو نفر به عنوان نماینده دهیاران و اعضاي شوراهاي كشور (دهیار یکی از روستاهای شهرستان طرقبه و نماینده ای از چابهار) درخصوص مشکلات روستاها و چالش هایی که باعث مهاجرت روستاییان به شهرها می شود، سر درگمی دهیاران به علت نداشتن متولی مشخص برای روستا، نبود امنیت شغلی دهیاران را بیان  نموده و در پایان درخواست شد که نظارت امور روستایی را ريیس جمهور و نهاد آن برعهده بگیرند.


سپس رئیس جمهور محترم جناب دکتر روحانی در راستای توسعه روستایی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی بیاناتی داشتند که اهم مطالب عنوان شده عبارت است از اينکه:

دولت تمام تلاش خودرا برای توسعه روستایی انجام داده ولی برای رسیدن به حد مطلوب فاصله دارد و بایستی همه مسئولین در این زمینه تلاش مضاعف داشته باشند. چرا که جمعیت روستا کمتر از 30درصد شده و بسی جای تاسف دارد.

خاک و آب به عنوان بزرگترین سرمایه روستائیان است. طرح های مهمی جهت مهار آب داریم که در سال آینده به بهره برداری می رسد.

روستا نبایستی منحصر به کشاورزی باشد و بایستی به سمت کشاورزی صنعتی برویم.

صنایع کوچک و بزرگ در روستا رونق پیدا کند و همچنین گردشگری.

در زمینه آب، برق، گاز، بهداشت و کارهايی که در این زمینه انجام شده و در دست اقدام است عملكردي ارائه نمودند.

 

در پایان نیز  از رهبری جهت اختصاص اعتبار یک و نیم میلیارد دلاري از صندوق توسعه ملی جهت توسعه و آبادانی روستاها را خواستار شدند.

 

 

سخنران بعدی دکتر رحمانی  فضلی وزیر کشور بود که ایشان نیز در مورد نداشتن متولی واحد برای امور روستایی و اینکه به مسائل روستا یک بعدی نگاه می شود و برنامه هایی جهت امنیت شغلی دهیاران نیز داشته اند را عنوان نمودند.

 

سپس دکتر تاجگرد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص اینکه در آمد سرانه روستا پایین بوده  و همچنین به دليل مهاجرت روستاییان حاشیه شهرها وضع بسیار نابسامانی داشته و همچنین در خصوص سهم مالیات بر ارزش افزوده مصوب شده از سهم 20درصدی کلان شهرها 8درصد آن کسر گردد و 5درصد به روستاها اضافه گردد که سهم روستاها از 30درصد به 35درصد افزایش پیدا می کند که رقم قابل توجه ای می باشد.

 


بعد ازظهر روز نخست همايش
روز ملی روستا و عشایر، مهندس سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان گزارش عملکردي ارائه نموده و گفتند: از طریق وزارت بهداشت مادران بارداری که مشکل تغذیه دارند معرفی و سبد کالا به آنها داده می شود و خانواده های که دارای دو معلول به بالا هستند صاحب مسکن می شوند و همچنین خانواده های که فرزند سه قلو و بیشتر دارند تحت پوشش قرار می گیرند.

 

در ادامه نيز آقایان مهندس تابش رئیس بنیاد مسکن کشور، مهندس تیموری عضو هیات مدیره صندق ملی کشور، دکتر سلطانی فر رئیس میراث فرهنگی کشور، دکتر میری مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی، مهندس حجتی وزیر کشاورزی و دکتر چیت چیان وزیر نیرو نیز سخناني را در همين راستا ارائه نمودند.

 

 

 

 


روز دوم همایش با سخنرانی مهندس زنگنه وزیر نفت آغاز گردید و سپس دکتر نوروزی رئیس بنیاد برکت در خصوص عملکردشان مطالبی عنوان نمود که از جمله کشت حلزون در گوش فرزندان ناشنوا (نزديك به  1000 کودک روستايي) دردستور کار قرار گرفت.

 

سپس دکتر موسی خانی در خصوص اجرای نقشه های طرح هادی که بصورت سه بعدی انجام می گیرد توضیحاتی ارائه نموده که برای دهیاران با توجه به مشکل اصلاح طرح هادی بسیار جالب بود که در خصوص هزینه انجام طرح، 50درصد کاهش می یابد و با نرم افزار درون و از طریق اینترانت و در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می پذیرد و نسبت به انجام طرح بصورت سنتی از طریق بنیاد مسکن زمان کمتري را در اجرايي شدن آن شاهد خواهيم بود.

 

مهندس قنداقی رئیس امور عشایر کشور و دکتر نورالهی مدیر عامل صندوق کار آفرینی امید در خصوص صندوق خرد روستایی عنوان نمودند که تا اول مهر 1395، 307صندوق تامین اعتبار شده است و 900 صندوق تا سال آینده تامین اعتبار می گردد.

 

سپس دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بصورت همزمان از طریق ویدئو کنفرانس ده ها پروژه روستایی در چندین استان کشور را افتتاح نمودند و در خصوص اقتصاد مقاومتی عنوان نمودند که: اقتصاد مقاومتی  نقشه راه کشور است. روستا و عشایر پایگاه اصلی اقتصاد مقاومتی است و برای اشتغال راهی جز سرمایه گذاری و تولید نیست و همچنین عنوان نمودند که توسعه روستا مثل برنامه ششم جزء برنامه اصلی کشور است و به آن پرداخت خواهد شد.

 

سومین همایش روز ملی روستا و عشایر راس ساعت 12 روز دوم آبانماه 1395 به کار خود پایان داد.

 

 

 


 

در مجموع بايد عنوان نمود در اين همايش سخنان بيشتر وزرا و مدیران بر این پایه بود که مانع اصلی توسعه روستاها پراکندگی وظایف بین سازمان های متعدد است و طبق قانون، الزام دولت به توسعه متوازن روستایی که در آذرماه 1384 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است دولت باید ظرف 3ماه لایحه تعیین متولی را به مجلس ارائه می کرد، اما متاسفانه بعد از گذشت بیش از یک دهه، هنوز شکل اجرایی به خود نگرفت و کماکان روستاهای کشور به دلیل فقدان متولی مناسب و پاسخگو دچار مشکلات عدیده ای هستند.

 

لذا در این همایش با توجه به درخواست نمایندگان دهیاران و شوراها جهت عدم متولی روستایی، از رئیس جمهور جهت هماهنگی و هم افزایی دستگاه های مرتبط با حوزه روستایی، پيشنهاد شد مجمع عالی توسعه روستایی به ریاست شخص رئیس جمهور تشکیل گردد.

 

 

 

 

 

 به قلم:سيدنقي حسيني ايمني ، دهيار روستاي ايمن آباد

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20