*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

برگزاري نمايش آييني تعزيه در بالاكروكلا

 

هنر نمايشي تعزیه گونه‌ای از نمايش مذهبي منظوم است که در آن عده‌ای اهل ذوق و کارآشنا در جریان سوگواری‌های ماه محرم و برای نشان دادن ارادت و اخلاص به اهل بيت(ع)، طی مراسم خاصی بعضی از داستان‌های مربوط به واقعه كربلا را پیش چشم تماشاچی‌ها بازآفرینی می‌کنند.

 

در  روستايمان ايمن آباد و كروكلا از ساليان دور مراسم تعزيه انجام مي شد بويژه تعزيه خواناني كه از بخش لاريجان آمل به روستايمان دعوت مي شدند و كمتر كسي است كه نام حاج سقا را به ياد نداشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

در آستانه ي ماه محرم، بعد از ظهر روز پنجشنبه هشتم مهرماه 1395، از ساعت 14در حياط مسجدالنبي(ص) روستاي بالاکروکلا، مراسم تعزيه به سرپرستی یکی از پیرغلامان تعزیه کشور و استان مان مازندران یعنی حاج سقا  برگزار مي گردد.

 

بانیان مراسم تعزيه، خانواده مرحوم سیدمحمود هاشمی(ره) و آقای سید رحمت اله هاشمی مي باشند.

 

از آنجايي كه زنده ياد سيدمحمود هاشمي كرويي، یک پای ثابت تعزیه ي حاج سقا در خراسان محله، آمل و روستاي ايمن آباد و كروكلا بودند، به همین خاطر بانيان مراسم هدف اصلي برگزاري تعزيه را حفظ و ترويج عزاداری به شکل سنتی و شبیه خوانی به ياد پدر، عنوان نمودند.

 

از طرفي به دليل همزمانی اجراي مراسم آئيني تعزيه در رينه ي لاريجان آمل از روز اول محرم تا عاشوراي حسيني  توسط حاج سقا، چاره اي نبود تا اين مراسم چند روز قبل از محرم برگزار گردد.

 

 

 

 

 

کوتاه درباره حاج سقا

 

حاج سقا  که امروزه با عنوان اسطوره هنر نمایشی تعزیه در ایران نام گرفته است، با نیم قرن تعزیه‌ خوانی در کشورمان، بویژه استان مازندران، مردی است که از سال‌ های اصیل و گذشته‌های دور تعزیه باقی مانده است. مردی که آخرین نسل از پیرغلامان تعزیه استان مازندران به شمار می‌رود.

 

 

حاج حسن مصفا معروف به حاج سقا، متولد سال 1325 در  روستاي ترا در منطقه ي امیری بخش لاریجان آمل در استان مازندران است. او را از همان روزهای کودکی نذر امام حسین(ع) کرده و سقا صدایش زدند، او بیش از 60 سال از عمرش را صرف امام خوانی و شهادت خوانی در تعزیه کرده است.

 

 

 

 

  

پنجشنبه  1395/07/08

 

ساعت 14


مسجدالنبي(ص) روستاي بالاکروکلا

 

 

 

 

 

 

 

زنده ياد سيدمحمود هاشمي كرويي(1320_1378)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ضمن عرض سلام،

قدرداني مي كنيم از تمامی عزیزانی که از راه دور و نزدیک از رینه، نیاک، نور ، محمود آباد، رویان، آمل، حومه بابل، خراسان محله، حمزه کلا، خجیرکلا، احمد چاله پی و بويژه از تمامی بچه محل های خودمان ایمن آباد و کروکلا در محل برگزاري تعزيه حاضر شدند، کمال قدرانی را می نماییم. همچنین از صداي مركز مازندران، شوراي اسلايم و دهياري ایمن آباد و کروکلا، از کانال تلگرامی روستا ، کانال تلگرامی تعزیه مازندران و کانال اسطوره تعزیه ایران حاج سقا تشکر فراوان می نماییم.

اجرتان با سیدالشهدا

باينان مراسم تعزيه در روستا

 

 

 

 

  ارسال خبر: سیدمجید هاشمی کرویی

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # seed در تاریخ: سه شنبه 06 مهر 1395 ، ساعت 10:07 ق ظ
قافله حسین به راه افتاد ، اندکی چند عاشورا نزدیک است.....
نقل قول
 
 
+1 # علیرضا در تاریخ: سه شنبه 06 مهر 1395 ، ساعت 10:07 ق ظ
خوش امد گویی عرض میکنیم خدمت پیر غلام اهل بیت حاج سقا و گروه شان .خدایا شکرت که امسال هم اجازه دادی تا محرم حسین را ببینیم.
نقل قول
 
 
0 # امیررضا در تاریخ: سه شنبه 06 مهر 1395 ، ساعت 10:07 ق ظ
حسین جان اگر در کوفیان وفایی نبود اما در رکاب ابوالفظل با وفا داری.....خیر مقدم خدمت حاج سقا.
نقل قول
 
 
0 # سیدمرتضی در تاریخ: جمعه 09 مهر 1395 ، ساعت 11:07 ق ظ
سلام وعرض ارادت محضر پیرغلام اهل بیت و هیئت همراه و بانیان این امر پسندیده و نیک.
خداوند خیرتان دهد.
یاد جای اونایی که سابقا" و حتی پارسال در اینگونه مراسمات در صف اول بودند والان نیستند. بالاخص:مرحوم سیدمحمود هاشمی و همسر مرحومه،
سیدنورالله هاشمی و همسر مرحومه، حاج کربلایی *سیدقاسم هاشمی* و...

"روحشان شاد و یادشان گرامی"
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20