*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

برگزاري مسابقه ي كشتي لوچو در روستا

كشتي از جمله ورزش هايي است كه روحيه‌ ي پهلواني را در ورزشكار مي‌افزايد و راه و رسم مردانگي را ديكته مي‌كند. کشتی لوچو ورزش سنّتي و باستانی مازندران است كه به ورزش پهلواني لوچو نیز شهرت دارد و از دوران بسيار دور، جایگاهش را در فرهنگ و باورهای ارزشی مردم مازندران تثبیت كرده است.

 

دهياري و شوراي اسلامي روستاي ايمن آباد و كروكلا اقدام به برگزاري يك دوره كشتي لوچو به مدت سه روز در رزمين ورزشي شهداي دو روستا نموده است.

 

لذا علاقه مندان مي توانند با ثبت نام در اين دوره از مسابقات به رقابت با ديگر كشتي گيران لوچوي منطقه بپردازند.

 

 

 

تلفن تماس:   09359941847

سيدروح اله رسولي

 

 

 

 

توضيحاتي كوتاه درباره پيشينه كشتي لوچو در روستاي ايمن آباد:

 

سيدميران حسيني ايمني از بانيان كشتي لوچو در منطقه لاله آباد به شمار مي رود كه زحمات و تلاش فراواني را براي زنده نگه داشتن و پرشور برگزار كردن اين ورزش پهلواني مازندران  كشيده است.

 

 

 سيدميران حسيني سود حاصل از كار كشاورزي يك قطعه از زمين خود را به امر برگزاري كشتي لوچو براي فرزندان و نوه هايش اختصاص مي دهد تا بعد از وفات ايشان اين مسابقات برگزار گردد.

 

در روستايمان ايمن آباد و كروكلا كشتي لوچو كنار ملاخانه قديم يا مدرسه سابق ابتدايي امام محمد تقي و در پاييز در مناطق شاليزاري (اطراف مسيح جر) برگزار مي شد.

 

از جمله علل برگزاري مسابقات كشتي لوچو در روستايمان را مي توان به عروسي ها، فراواني آب، پس از وجين، پس از برداشت محصول برنج، فراواني محصول و... برشمرد.

 

 

از هدايا مي توان به گوسفند، گاو نر، پارچه يا خلعت اشاره داشت.

 

از لوچوكاران روستايمان مي توان از بزرگاني چون:

 

پهلوان سيد ميران حسيني ايمني

 

 

پهلوان سيد احمد حسيني ايمني(فرزند پهلوان ميران)

 

 

 

پهلوان علي عزيزي ايمني

 

 

پهلوان حسن  نجفي

 

 

پهلوان حسين  نجفي

 

 

پهلوان حسين قرباني ايمني(پدر شهيد قرباني)

 

 

 ناگفته نماند كسي كه قهرمان مي شد و عنوان پهلواني را به دست مي آورد بايستي به تعداد تقريبي  بيست نفر از بزرگان، پهلوانان و رفيقان خود را دعوت مي نمود و از آنان به صرف شام يا نهار پذيرايي مي نمود.

سيد علي هاشمي كرويي از جمله ورزشكاران روستاست كه در رشته هاي مختلف ورزشي بسيار موفق بوده است ايشان در مسابقات كشتي لوچو طي سالهاي 1365 تا 1370 شركت جسته و عنوان قهرماني را نيز از آن خود كرده است.

عكس زير مسابقه نهايي كشتي لوچو بين ايشان و آقاي موسوي است كه در روستاي ورمتون در سال 1363 برگزار شده است.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20