*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

عید قربان در فرهنگ مردم مازندران و اهالي روستا

 

عيد قربان اهميت خاصي نزد مرم مازندران و اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا دارد.

 

مردم مازندران چند روز مانده به عيد سعيد قربان برنامه ريزي مي كنند كه چگونه گوسفندي را تهيه و در چه مكاني قرباني كنند.

 

اصولا" پدرها و پدربزرگ ها بويژه آناني كه به سفر حج مشرف شدند خريد گوسفند از سوي آنها براي عيد قربان امري قطعي مي باشد.

 

بعضي ها كه فضاي كافي در حياط خانه دارند چند روز مانده به عيد قربان گوسفندي را مي خرند تا بچه ها و نوه ها كه يكي دو روز مانده به عيد، به خانه پدربزرگ ها مي آيند،  با گوسفند سرگرم شوند و آنرا به چرا كنار كوچه و خيابان منزل و حتي آيش(شاليزارها) ببرند. آنهايي كه فضاي خاصي ندارند غروب همان روز اقدام به خريد گوسفند مي كنند.

 

البته بايد عنوان نمود كه بعضي از اهالي روستا بخاطر هزينه سنگين خريد گوسفند، بصورت گروهي يعني با برادران و يا دوستان خود اقدام به خريد گوسفند مي كنند.

 

آناني كه اعضاي خانواده ي بزگتري دارند اقدام به خريد گوسفندي بزرگتر مي كنند و چه بسا خانواده هايي كه در دقديم گوساله اي را براي قرباني در نظر مي گرفتند.

 

بعضي از اهالي روستا نيز بعد از فوت پدر براي اينكه خاطرات روز عيد قربان در خانه ي پدري از دست نرود، اقدام به خريد گوسفند بصورت گروهي مي كنند يعني تعدادي از برادران با مشاركت هم، اقدام به خريد گوسفند مي كنند و در خانه ي پدري گرد هم مي آيند.

 

البته ناگفته نماند كساني كه شريكي براي خريد گوسفند پيدا نكنند يا اصلا" توان خريد نداشته باشند، خروسي را براي قرباني در نظر مي گيرند.

 

آماده كردن كارد تيز شده براي قرباني كردن گوسفند، ريسمان براي آويزان كردن و خام كردن گوسفند، تلمبه براي باد كردن پوست گوسفند جهت تسهيل در جدا كردن آن، ساتور براي تكه كردن استخوان دست و پا و گردن گوسفند و .... از وظايف مردان است.

خريد زغال و نان لواش و همچنين تهيه سيخ و منقل كباب نيز هيچگاه فراموش نمي شود.

 

در قديم رسم بود شب عيد يا صبح زود، مردم  كارد و چاقوى ذبح گوسفند را به منزل روحانى يا ملاى محل مى ‏بردند تا دعاى قربانى را روى آن بخواند تا پس از آن، گوسفند را قربانى ‏كنند. اما اين سال ها خبري از آن نيست.

 

صبح زود پيش از طلوع خورشيد، بزرگ خانواده ابزار قرباني كردن گوسفند را آماده مي كند و بچه ها را كه شب گذشته تا پاسي از شب بيدار بودند و به نوعي با برگزاري شب نشيني(شونيشت) به گفتگو، انجام بازي هاي محلي و... مشغول بودند، به اجبار صدا مي زنند. البته چون بچه ها دوست دارند لحظه قرباني كردن گوسفند را ببينند به سرعت از رختخواب بلند مي شوند و در حياط خانه ، محل ذبح گوسفند حاضر مي شوند.

 

گرفتن عكس يادگاري با گوسفند قبل از ذبح آن، امروزه مد شده است. از عكس هاي سلفي گرفته تا عكس هاي دسته جمعي. اين عكس ها هم از طريق تلگرام و فضاي مجازي به دوستان و بستگان در هر كجاي ايران و جهان ارسال مي شود.

 

دعاي ذبح گوسفند را يكي از اعضاي خانواده با صداي بلند مي خواند و كسي كه تجربه كشتن گوسفند را دارد اين جملات را  تكرار مي كند، دو سه نفر هم گوسفند را نگه مي دارند تا از دست و پا زدنش در امان باشند. البته دادن آب و قند بخشي از فرهنگ قبل از كشتن گوسفند است كه همچنان انجام مي شود. آب به دليل اعتقادات مذهبي در مورد شهيد كربلاست كه تشنه شهيد شده است و باور دارند حتي حيوان را نيز نبايد تشنه دبح كرد. قند هم به معناي شيريني و حلاوت بيشتر عيد قربان است تا به كام همه اين عيد شيرين شود و روزگار پس از آن تا سال آينده.

 

 

پس از كشتن گوسفند، مردان به پوست كندن و خارج كردن محتويات درون گوسفند مي پردازند و زنها هم بساط تميز كردن كله پاچه و شكمبه هاي گوسفند را فراهم مي كنند.

 

در دوران قديم در فرهنگ مردم مازندران و اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا رسم بود كه بخش زيادي از گوشت گوسفند را به نيازمندان و همسايگان مي دادند و بخش ناچيزى را براى خود مى ‏گذاشتند اما امروزه داستان بر عكس شده است و بخش زيادي از گوسفند بين اعضاي خانواده تقسيم مي شود و ميزان اندكي براي دو سه خانواده ي مستمند كه مد نظر پدر و يا مادر خانواده مي باشد در نظر گرفته مي شود و توسط كودكان و يا زنان به در خانه ي آنان برده و تحويل داده مي شود.

 

در روز عيد قربان هداياي نقدي هم به كسي كه گوشت قرباني را به خانه اي مي برد داده مي شود. بستگان نزديكتر مثل عمو و دايي مبلغ بيشتري را مي دادند. براي همين بچه ها ميل بيشتري براي بردن گوشت نذري از خود نشان مي دادند تا هديه نقدي بيشتري را از آن خود كنند. اما امروزه اين رسم چندان معمول نيست.

 

پس از قطعه قطعه كردن گوشت گوسفند، به تقسيم گوشت مي پردازند. ابتدا براي صبحانه و كباب كردن گوشت بخشي را كنار مي گذارند و ميزاني را براي اعضاي خانواده و بچه هايي كه غروب آنروز به خانه هايشان مي روند در نظر مي گيرند، ميزاني را هم براي پذيرايي نهار و شام. لازم به ياد آوري اينكه كله پاچه را مادر خانواده، در يخچال فريز مي كند تا چند هفته ي ديگر بهانه اي شود تا دوباره اعضاي خانواده دور هم جمع شوند و با  كله پاچه پذيرايي شوند.

 

نماز عيد قربان و سر زدن به بزرگان روستا و حتي رفتن به مزار، بصورت انفرادي از رسم هاي روز عيد قربان در روستاست.

رفتن به جنگل و دريا و مناطق زيبا نيز از ديگر برنامه هاي تفريحي بعضي از اهالي روستاست. مكان هاي زيارتي مثل امامزاده ها نيز در دستور كار بعضي از اهالي مردم روستا قرار دارد.

 

يكى از رسم‏ هاى متداول در مازندران وروستاي ايمن آباد و كروكلا، كه هنوز هم انجام مى ‏شود، عيدى بردن داماد به خانه ي عروس است. زن و شوهرهايي كه هنوز دوران نامزدي را طي مي كتنند و هنوز بصورت رسمي مستقل نشده اند، اين رسم را عملي مي كنند.

از طرف خانواده ي داماد گوسفندي خريداري مي شود و با سيني يا مجمعه اي حاوي كله قند، پارچه، حنا ، شيريني و .... يكي دو روز مانده به عيد قربان به منزل خانواده ي عروس تحويل مي وشد. اين رسم با همراهي چند نفر انجام مي شود و در بعضي از مواقع هم با ساز سرنا و شادي همراه است.

پس از تحويل از طرف مادر عروس هدايايي نيز مثل جوراب و دستمال و يا پول نقد به عنوان هديه با حاملان گوسفند و مجمعه داده مي وشد.

پس از عيد قربان نيز كه داماد براي ديدار و تبريك عيد، خدمت پدر ومادرزنش مي رود، آنها نيز هدايايي مثل پيرهن يا حتي كت و شلوار به داماد هديه مي دهند.

داماد هم با گرفتن هديه، عروس را به خانه اش مي برد و با بستگانش به تفريح و يا ديد و بازديد عيد مي پردازد.

 

 

 

 

 


 

 

 در تكميل مطالب ياري مان نمائيد.

 

 

 

 

 

تهيه و تنظيم: عسكري اميني ايمن آبادي

 

 
 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20