*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

جاده هاي بابل همچنان مرگ آفرين است

 

نداشتن شانه خاکی و نبود چراغ های روشنایی ، مشکل کمربندی ، رانش و کم عرض بودن جاده ها و نیز آسفالت نامناسب و نیز نصب شدن گاردریل ها بدون علامت هشدار دهنده ، از جمله مشکلات برخی جاده های درون و برون شهری بابل است.

 

شهرستان 520 هزار نفری بابل دارای شش بخش و هفت شهر است که تصادفات پی در پی در جاده های این شهرستان موجب نگرانی مردم منطقه و خانواده ها را فراهم کرده است.

جاده های مسیر بابل به آمل، جاده شهید صالحی منتهی به بندپی شرقی، جاده خشرودپی منتهی به بخش بندپی غربی، جاده گنج افروز به بابلکنار منتهی به لفور، جاده بابل به بهنمیر و جاده بابل به قائمشهر از جمله جاده های شهرستان بابل است.


عمق فاجعه تصادف در جاده های بابل به حدی است که نه تنها مرگ های گروهی صورت می گیرد بلکه در هفته گذشته متاسفانه در طول 24 ساعت سه تن از بابلی ها در کنارگذر جنوبی این شهرستان جان خود را از دست داده اند.


بدون تردید بروز تصادفات منجر به مرگ در بابل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و رفع علت های این تصادفات از سوی مسئولین مربوطه می تواند بخشی از استرس حاکم در جاده های بابل را کاهش دهد.


جاده بابل به بهنمیر بدلیل نداشتن شانه خاکی و وجود شالیزار و مزارع کشاورزی در حاشیه جاده سبب شده است تا رانندگان و عابران راه فراری در موارد خطر نداشته باشند که همه ساله شاهد انحراف خودروها به داخل زمین های کشاورزی هستیم .


جاده شهید صالحی نیز که یکی از جاده های پر خطر در سطح مازندران محسوب می شد در چند سال اخیر بدلیل نصب گاردریل و نصب چراغ های روشنایی و نیز تعریض جاده ها و راه اندازی سرعت گیرها دراین جاده اگر چه برتصادفات منجر به فوت و نیز تصادفات شاخ به شاخ خودروها کاسته است ولی همچنان بدلیل شلوغی بیش از حد این جاده شاهد تصادفات متعدد هستیم .


جاده خشرودپی در بخش بندپی غربی بابل نیز بدلیل کم عرض بودن و نیز نبود گاردیل ها دلیل اصلی تصادفات است و این موضوع در جاده قدیم بابل به آمل نیز به همین صورت است و اگر علائم راهنمایی و رانندگی و نیز حاشیه جاده های آن که در دست احداث است هر چه زودتر ترمیم نشود باید شاهد حوادث دیگری بود که قابل جبران نخواهد بود.


جاده جدید بابل به آمل اگر چه در سال های اخیر تعریض صورت گرفته است و چهار بانده شده ولی متاسفانه بدلیل وجود دوربرگردان های غیر استاندارد خطر تصادفات برای رانندگان وجود دارد که رفع این مشکل مساعدت مسئولین را می طلبد.


رییس مرکز فوریت های پزشکی اورژانس 115 بابل در این رابطه گفت که در سال گذشته تعداد چهار هزار و 368 مورد ماموریت با موضوع تصادف از سوی این مرکز انجام شده است که از این تعداد 226 مورد مصدوم در محل حادثه درمان و سه هزار و 323 مصدوم جهت ادامه عملیات درمانی به بیمارستان انتقال یافتند.


احمد محمدپور افزود: همچنین در این ماموریت ها تعداد یک هزار و 80 نفر از مصدومین تصادفات در این شهرستان حاضر به انتقال به بیمارستان نشده اند.


وی گفت: در سال گذشته 34 نفر در حوادث تصادفات در شهرستان بابل در محل حادثه به دلیل شدت جراحات وارده و خونریزی در دم جان سپردند.


وی اظهارداشت: در چهارماهه نخست سالجاری یک هزار و 683 ماموریت تصادف از سوی اورژانس 115بابل انجام شد که از این تعداد 82 مصدوم در محل حادثه درمان و یک هزار و 32 مصدوم به بیمارستان انتقال یافتند و 360 مصدوم نیز حاضر به انتقال به بیمارستان نشده اند.


وی بیان کرد: متاسفانه در چهار ماه نخست سالجاری 13 نفر در محل حادثه تصادف به علت شدت جراحات و خونریزی در این شهرستان در دم جان سپردند.


نقطه قابل توجه این است که برخی از مصدومین حوادث رانندگی بعد از اینکه به بیمارستان منتقل شده اند به علت عوارض ناشی از حوادث رانندگی بعد از مدت زمانی جانشان را از دست می دهند.


عباس لطیفی کارشناس ارشد عمران و راهسازی بیان کرد: یکی از دلایل آمار بالای تصادف در جاده های بابل عدم وجود کنار گذر از یک سو و عدم تعرض و نبود شانه خاکی در جاده های منتهی به جنوب شهرستان می باشد.


وی اظهارداشت: علاوه براین موارد رانش های جاده ای که بعد از بارش شدید در فروردین امسال رخ داده است و متاسفانه تاکنون برای ترمیم آن اقدامی نشده است آمار این تصادفات را بالا برده است.


وی افزود: متاسفانه جاده هایی در شهرستان بابل وجود دارد که نزدیک به 60 سال از احداث آن می گذرد اما هیچ تعریض و افزایش باند در آن صورت نگرفته است که این امر برای شهرستانی که بیش از نیم میلیون نفر از جمعیت را در خود جای داده است و از سویی دیگر پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر می باشد ، قابل قبول نمی باشد.


'
فرید صادقی' یکی از رانندگانی که 40 سال در جاده بابل به بابلکنار مسافر جابجا می کند به خبرنگار ایرنا گفت:علاوه بر جاده های ناهموار که از سوی کارشناسان به عنوان یک عامل اصلی در تصادفات مطرح می شود و به نظر می رسد که درست است، متاسفانه در سال های اخیر بی تجربه گی رانندگان و یا سرعت غیر مجاز و جوان بودن راننده یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در افزایش آمار تصادفات مرگبار در شهرستان بابل است.


وی ادامه داد: عده ای از جوانان حتی تحصیل کرده ها به علت عدم شغل مناسب مجبور به مسافر کشی شده اند و حضور این افراد جاده ها را بسیار شلوغ کرده است که این عوامل هم در آمار تصادفات نقش زیادی دارد.


نماینده مردم بابل و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه شهرستان بابل در صدر آمار منجر به فوت در سطح استان مازندران قرار دارد که یکی از دلایل فراوانی آن نقاط حادثه خیز در راههای مواصلاتی این شهرستان می باشد.


حسین نیازآذری افزود: از وزارت راه و شهرسازی انتظار می رود که حداقل این نقاط حادثه خیز را که جان هموطنان ما را به خطر می اندازد و قتلگاه جوانان این شهرستان شده است را اصلاح و بهسازی کند.


وی بیان کرد: همچنین از پلیس راهور هم انتظار داریم که شبکه پوششی خود را در تمامی جاده های بابل گسترش دهد که این امر در پیشگیری از وقوع تصادفات نقشی اساسی دارد.


وی گفت: نصب علائم هشدار دهنده برای افزایش ایمنی راهها اقدام مناسبی است که مجددانه از راهداری و حمل و نقل استان می خواهیم نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشد.


وی اظهارداشت: در هر صورت مردم از وضعیت بسیار خطرناک جاده ها و فقدان شرایط ایمنی ناراضی و نگران هستند و از دولت انتظار اقدامات پیشگیرانه را دارند.


وی افزود: البته مردم به خصوص جوانان و کشاورزان نیز باید با توجه به شرایط جاده ها مقررات و قانون راهنمایی و رانندگی را بیشتر رعایت کنند.


نیازآذری مجددانه از استانداری، سازمان مدیریت بحران و اداره کل راه و شهرسازی مازندران خواست برای کاهش خطرات ناشی از تصادفات مرگبار در جاده های بابل اهتمام بیشتری داشته باشند.


رئیس اداره راه و شهرسازی بابل نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قالب تصادفاتی که در شهرستان بابل رخ می دهد به علت سرعت زیاد رانندگان است و همچنین تعداد زیادی از این تصادفات در روستاها اتفاق می افتد.


'
محمدرضا بازیار' در پاسخ به اينکه چرا برخی از جاده های جنوب بابل فاقد شانه خاکی است، افزود: در جاده هایی که فاقد شانه است زمین ها باید مورد تملک قرار گیرد تا تعریض انجام شود و تملک این زمین ها نیازمند اعتبارات ملی است که درصدد ایم تا این طرح را به مرحله اجرایی برسانیم.


وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا رانش های جاده ای در بابل ترمیم نمی شود؛ بیان کرد: با امکاناتی که اداره راه و شهرسازی داشته است، پنج دیوار حائل در نقاط رانشی شهرستان ایجاد شده است و همچنین برخی نقاط دیگر را با امکاناتی که داشته ایم رفع رجوع شد اما ترمیم اساسی این رانش ها نیازمند اعتباراتی است که مقرر شد از سوی مدیریت ستاد بحران استان مازندران تخصیص یابد که متاسفانه به دلیل محدودیت های منابع مالی اختصاص نیافته است.


وی گفت: خوشبختانه با همکاری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران درصدد تخصیص اعتبارات برای ترمیم جاده های رانشی در شهرستان بابل هستیم.


بازیار بیان داشت: به طور نمونه ترمیم رانش جاده بالف کلا در بخش بابلکنار با تخصیص اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون ریال به زودی با انتخاب پیمانکار آغاز می شود.


رییس اداره راه و شهرسازی بابل اظهارداشت: در یک سال گذشته اقدامات مثبتی در جاده های بابل رخ داده است که می توانیم به آسفالت 23 کیلومتر راه روستایی، ترمیم 15 سردهنه های پل، نصب 23 کیلومتر نیوجرسی، 20 کیلومتر روش آسفالت، نصب چراغ روشنایی در جاده ها و احداث چندین دوربرگردان نام ببریم.


وی افزود: ما نیز از کشته شدن عزیزانمان در تصادفات نگرانیم و به طور جدی به دنبال تکمیل طرح های عمرانی خودمان در جاده ها می باشیم و امیدواریم رانندگان نیز با رعایت سرعت مطمئنه بتوانند در کاهش آمار تصادفات کمک کار باشند.

 

 


گزارش از زینب حبیب پور گودرزی خبرنگار ايرنا

 

 

 

 

 

سخن مسئول وبسايت:

 

با توجه به خبر درج شده در خبرگزاري ايرنا، بارها و بارها حوادث ناگواري در جاده بين المللي و جدا كننده ايمن آباد شمالي و جنوبي از سال 1344 تا به حال رخ داده است، اما همچنان بايد شاهد بعضي تصادفات وحشتناك بود.از خسارت هاي مالي گرفته تا خسارت هاي جاني.

 

 با توجه به تصادفات گزارش شده در سال هاي اخير بويژه سال 1394 و قول مسئولان شهرستاين و استاني و نمايندگان مردم بابل در خانه ي ملت، مبني بر پيگيري اين مهم، خبري از حل مشكل مهمترين نقطه حادثه خيز در روستا نيست.

 

 

در هر صورت اميدواريم هر چه زودتر اين مشكل بريدگي جاده ي بين المللي در روستا، كه از سوي مسئولين راه و شهرسازي بابل و همچنين نمايندگان مردم روستايمان و بابل در مجلس شوراي اسلامي، مورد توجه قرار گرفته است، نهادهاي اجرايي سه روستا از جمله اعضاي شوراي اسلامي و دهياري ايمن آباد، پايين كروكلا و بالا كروكلا، بطور جدي پي گير اين امر مهم شوند تا در دراز مدت، شاهد حوادث ديگر و پرداخت خسارت جاني، نباشيم.

 

 

دو شيوه و راه حل اساسي و اجرايي شدن هر دو شيوه، براي برون رفت از حوادث در اين نقطه حادثه خيز روستا، پيشنهاد مي شود:

 

اول: حذف بريدگي و ايجاد دور برگردان

 

دوم: ساخت و احداث زيرگذر براي عبور و مرور تيلر كشاورزي و عابر پياده با توجه به غير استاندارد بودن و برقي نبودن پله هاي پل عابر پياده.

 

 

 

 

اما تا حل شدن اين مشكلات،

 

اميدواريم اهالي روستا ضمن رعايت اصول راهنمايي و رانندگي بويژه در نقاط حادثه خيز

و

استفاده از پل عابر پياده(عزيزاني كه توانايي استفاده از آن را دارند)

 

از بروز خسارت به خود و ديگران پيشگيري نمايند.

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20