*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

از نشنیدن صدای پردرد برنج‌کار تا جیب‌های پر پول دلالان

 

 

درست زمانی که برنج‌کار باید به مزد زحمات خود را بگیرد می‌بینیم که برخی افراد سوءاستفاده گر به راحتی در بازار جولان داده و سود را به جیب خود می‌برند.

 

 

 این روزها عطر خوش شالی در کوچه باغ‌های مازندران پیچیده است و شالی‌کاران به‌صورت شبانه‌روزی در زمین‌ها مشغول کار هستند تا مزد رنج و زحمت یکساله خود را دریافت کنند؛ دانه دانه خوشه‌های شالی خود با رنج و عرق ریختن شالی‌کار به بار نشسته است.

 درست زمانی که برنج‌کار باید به مزد زحمات خود را بگیرد می‌بینیم که برخی افراد سوءاستفاده‌گر به راحتی در بازار جولان داده و سودی را باید نصیب کشاورز زحمت‌کشی را که یک سال تمام زمین خالی را پر از خوشه‌های طلایی می‌کنند را به جیب خود می‌برند؛ در این زمینه تنها کشاورز است که نابود می‌شود و برای سال آینده واقعاً نمی‌داند چگونه باید روی زمین کار کند.

 

موضوع تأمین آب نیز از دیگر مشکلات کشاورزان است که موجب می‌شود متحمل ضرر و زیان شوند و زمانی که منتظر هستند محصولات آنان به بار بنشیند متحمل خسارت می‌شوند.

 

 

 

* واردات برنج محکوم است

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در این‌باره در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: اینکه برنج محلی مازندران در بورس است و خواهان زیادی دارد شکی در آن نیست.

 

ولی‌الله نانواکناری بیان کرد: برنج محلی از لحاظ کیفیت، طعم، بو برنج دارای نشان بالایی است و همه ایران آن را می‌شناسند و به آن اذعان دارند.

 

وی با اعلام اینکه ورود برنج خارجی کار اشتباهی است و مسؤولان امر باید به این موضوع توجه کنند، اضافه کرد: اگر برنج خارجی به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود باید جلوی آن گرفته شود.

 

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه واردات برنج را محکوم می‌کنیم، تصریح کرد: حتماً مسؤولان امر توجه کنند و نباید کاری کنند که برنج‌کاران زحمت‌کش با رنج و مرارت محصول خوبی را که به‌دست می‌آورند با مشکلی مواجه نشوند.

 

نانواکناری در مورد تبلیغات برنج‌‌های خارجی با عناوین مختلف، گفت: این تبلیغات مربوط به برنج خارجی نیست بلکه این محصولات به‌عنوان برنج محلی تبلیغ می‌شوند، اما توجه به این نکته ضروری است که اگر تبلیغات سوء باشد مسؤولان توجه کنند که مردم دچار ضرر نشوند.

 

وی تصریح کرد: دسترنج کشاورزان با مرارت و زحمت و هزینه بسیار زیادی بدست می‌آید ولی قیمت برنج برای آنان به صرفه نیست اینجاست که باید مسؤولان امر توجه ویژه‌ای کنند تا کشاورزان از تولید این محصول استراتژیک کشور ناامید نشوند.

 

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس با تأکید بر انجام مطالعه علمی در بحث برنج، خاطرنشان کرد: باید از لحاظ کمی و کیفی به کشاورزی در مازندران توجه شود تا در طول زمان دچار چالش نشوند.

 

 

 

* مشکل تأمین آب شالیزارهای مازندران

 نانواکناری یادآور شد: تأمین آب کشاورزی از مشکلاتی بوده که هزینه بسیار بزرگی را به کشاورزان تحمیل می‌کند و باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

 وی در پایان گفت: در تجمیع و مکانیزه کردن زمین‌های کشاورزی اقدام ویژه‌ای شود تا مشکلات کشاورزان به طریقی حل شود.

 

 

 

* اتمام زمان نشای مجدد در مازندران

 معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 70 درصد اراضی شالیزاری مازندران برداشت شد که بیشتر ارقام محلی برنج بوده است.

 

عزیزالله شهیدی‌فر با اشاره به آغاز عملیات برداشت ارقام پرمحصول برنج مازندران، افزود: حدود 31هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان به کشت مجدد و حدود 45 هزار هکتار به پرورش رتون اختصاص یافته است.

 

وی بیان کرد: در بحث نشای مجدد و پرورش رتون توصیه ما به شالی‌کاران این بوده تا نیمه نخست مرداد ماه عملیات کشت دوم صورت گیرد و تأخیر هر روز بعد از مدت بر ریسک و خطرات محیطی و جغرافیایی و احتمال خسارت با توجه به بارندگی می‌افزاید.

 

معاون جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: در حال حاضر زمان نشای مجدد به اتمام رسیده و کشاورزان به هیچ عنوان حتی با وجود منابع آبی مطمئن به این کار اقدام نکنند.

 

شهیدی‌فر یادآور شد: شالی‌کاران اگر اراضی را به کشت مجدد اختصاص دهند به محصول نخواهد رسید و هزینه‌های جانبی آب، سم و کود به کشاورز تحمیل می‌کند و نتیجه و ثمر خوبی نیز ندارد.

 

وی با اعلام اینکه بخشی از اراضی شالیزاری مازندران در نیمه دوم مهر ماه به کشت کلزا و دانه‌های روغنی، بخشی سبزی، صیفی و کاهو و بخش عمده نیز حدود 45 هزار هکتار به کشت شبدر برسیم اختصاص می‌یابد، گفت: خوشبختانه در زمان برداشت محصول برنج شرایط آب و هوایی امسال خوب بود.

 

 

 

* قیمت مناسب برنج مازندران

 معاون جهاد کشاورزی مازندران به اختصاص تسهیلات بانکی به کارخانه‌داران و بخش خصوصی برای خرید دستگاه خشک‌کن حد واسط اشاره کرد و افزود: همچنین به شالیکوبی‌ها نیز تسهیلات ارزان قیمت برای خرید دستگاه‌های خشک‌کن پرداخت شد و آمادگی داریم به کارخانه‌ها، بخش خصوصی و تعاونی نیاز به دستگاه خشک‌کن تسهیلات ارزان قیمت بانکی پرداخت کنیم تا کشاورزان با مشکلی مواجه نشوند.

 

شهیدی‌فر اظهار کرد: با توجه به اینکه برداشت مستقیم داریم دستگاه خشک‌کن بیشتری در استان نیاز داریم تا برنج آسیب نبیند و به کاهش ضایعات نیز کمک کند.

 

وی با اعلام اینکه براساس مصوبه هیأت دولت واردات برنج از اول تیر ماه زمانی که برداشت برنج به صورت جدی در مازندران آغاز شده ممنوع و به گمرکات اعلام شد و تا 30 آبان ماه ممنوع است، اضافه کرد: در حال حاضر عرضه و تقاضای برنج در مازندران و سایر استان‌های کشور خوب است و قیمت این محصول نیز هم برای تولیدکننده و مصرف‌کننده مناسب است.

 

معاون جهاد کشاورزی مازندران در مورد قیمت برنج، گفت: در حال حاضر قیمت برنج درب شالیکوبی حدود 8 تا 8هزار و 500 تومان است که این قیمت متعادلی برای برنج‌کار است برخلاف سال گذشته که کشاورزان متحمل ضرر و زیان شدند.

 

به گزارش فارس، اینکه کشاورزی سود چندانی ندارد و آنان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند همه ما به آن اذعان داریم اما با این وجود شاهد این هستیم همه ساله دلالان با جیب‌های پر پول بازار را از آن خود می‌کنند و صدای کشاورز زحمت‌کش به هیچ جا نمی‌رسد امیدواریم امسال، سال متفاوتی برای برنج‌کاران باشد.

 

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20