*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

پيشينه ي مسجد صاحب الزمان(عج) ایمن آباد (يادآوري)

 

امروز در تاريخ روزشمار جهان، روز جهاني مساجد نامگذاري شده است. ضمن اداي احترام به متوليان مساجد روستاي ايمن آباد و كروكلا ، مطلبي را در خصوص پيشينه مسجد صاحب الزمان(عج) روستاي ايمن آباد، به قلم آقاي علي ايماني ايمني، از نظر مي گذرانيم.

 

از آنجا که اسناد مکتوب و به جا مانده از زمان های قدیم جزئی از هویت و شناسنامه ی یک منطقه و افراد آن منطقه به شمار می آید، ما نیز تلاش می کنیم در حد مقدورات در پی یافتن اسناد معتبر و قدیمی در روستاي مان باشیم.

 

 

 

 

 در این نوشتار قصد داریم سند زمینی که مرتبط با مسجد صاحب الزمان (عج) ایمن آباد بوده و زمان آن به حدود 94 سال (91 سال شمسی) پیش برمی گردد را مورد بررسی قرار دهیم. متن سند به خط زیبای نستعلیق میرزا احمد حسینی به صورت زیر است:

 

 

 

"چون یک در اطاق مندرس مسکونه حسن (فرزند) ملا اسمعیل منس کلایی واقع در امین آباد که ز سینه ی آن وقف مسجد (جامع) امین آباد و بناء آن مال حسن مذکور بوده است، بعد از فوت حسن وارث او یک نفر همشیره زاده اش سیده معصومه بوده است. ولیکن حسن مذکور در این مدت که تخمینا ده سال بوده است در آن خانه نشسته بود و کرایه ی عرصه را نداده است. بقولی، عالی پناه کرمعلی ضابط (پدر عباسعلی کریمی کدخدا) هم می گفت در کار اینها من زحمت کشیدم، حق زحمت می خواهم. علی هذا به امضاء سیده معصومه و شوهرش عالی پناه آقا میرشجاع (فرزند میرصفی لاله آبادی و پدر صفی عمو انداده)، بناء مذکور فروخته شد به ملاسلمان (پدر شیخ محمد علی) ولد محمد ولی ایمن آبادی به سه رطل برنج که قیمت امروز آن چهار تومان و چار هزار است، دو رطل برنج عوض اجرت ارض تحویل متصدی...........شد، و یک رطل تحویل کرمعلی ضابط و صیغه جاری شدو کان ذلک فی دهم شهر ربیع المولود فی شهور 1341(قمری)

 

حدود سراخانه مربوطه شرقا"............کربلایی سید احمد (پدر بزرگ ملاشیرآقا) است..............شمالا" سامان سراخانه مشهدی عبدالصمد (پدر حاج خان آقا بابازاده)، جنوبا" کوچه ...... است."

 

مهر سر برگ: میرزا احمد الحسینی

مهر سمت راست برگه: الراجی کرمعلی

مهرسمت چپ برگه: شجاع الحسینی

 

 

 

نکات تاریخی زیادی می توان از این سند برداشت نمود، که به چند نکته اشاره می کنیم:

 

1_ میرزا احمد الحسینی، پدر آقا مرتضی ارشادی و شاگرد شیخ کبیر که به مدت چهل سال شاگرد، مرید و کاتب شیخکبیر بارفروشی بوده و در کنار مزار این عالم بزرگ و ملا نصیرا در مسجد محدثین بابل مدفون است. ایشان از طرف شیخ کبیر صاحب مهر رسمی بوده اند و اسناد رسمی و نسخ خطی فراوانی از ایشان باقی مانده است. یک نکته  حائز اهمیت اینکه میرزا احمد در نوشته های رسمی خودش و مسجد جامع و موقوفات این مسجد را همواره "امین آبادی" معرفی می کند و دیگر اهالی را "ایمن آبادی".

 

2_  این نوشته، سند فروش زمین شالیزاری فعلی کنار مسجد صاحب الزمان (عج)  ایمن آباد است که اکنون جزء املاک این مسجد محسوب می شود.

 

3_ این سند بناء فعلی مسجد صاحب الزمان(عج) را موقوفه ی مسجد جامع امین آباد معرفی می کند که می توان نتیجه گرفت، 94 سال پیش تنها مسجد ایمن آباد، مسجد جامع بوده که دارای موقوفاتی بوده است.

 

4_ با توجه به تحقیقات محلی انجام شده، آقا میر شجاع اشاره شده در این سند فرزند میرصفی لاله آبادی کروکلایی است و باید هاشمی باشد اما دارای مهر شجاع الحسینی است. این مهر صحت گفته های پیران روستا که سادات کروکلا و ایمن آباد از یک نسل و همه حسینی هستند را تایید می کند.

 

5_ ملا سلمان ولی نیا، دارای مکتب خانه بوده و تعداد زیادی از پیران فعلی روستا از جمله حاج آقا بابا(سید حسین) حسینی، حاج ابراهیم هاشمی(مسیح اله) و..... شاگرد ایشان بوده اند.

 

 

لازم به ذکر است که این زمین بعد از چند مرحله خرید و فروش، نهایتا" در سال 1380 خورشیدی توسط هیات امنای مسجد صاحب الزمان (عج) از آقای شیر افکن بابازاده خریداری شده و سند آن با خط و انشای زیبا نوشته شده که در زیر می آید.

 

 

 

 

 

 

به امید ظهور حجت حق- شعبان المعظم 1393 خورشیدی

 

 

 


 

 

 

  تهیه و تنظیم: علی ایمانی ایمنی

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # سیدحسن حسینی ایمنی در تاریخ: سه شنبه 02 شهریور 1395 ، ساعت 03:06 ب ظ
جالب وزیبا... ممنون از اقای ایمانی.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20