*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

مصرف زیاد کود اوره سبب افزایش بیماری بلاست در برنج می‌شود

 

 

مصرف بیش از حد کود اوره سبب افزایش بیماری بلاست برگ و خوشه

و در مرحله برداشت نیز باعث ورس در مزرعه می‌شود.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی ساری، درباره آبیاری شالیزارها و بیماری بلاست اظهار کرد: آب در دو مرحله 14 تا 20 روز بعد از نشا‌کاری و زمان گلدهی برنج ضروری است.

 

وی افزود: در فاصله دو مرحله می‌توان تناوب خشکی را با بستن سر و ته زمین تا پایین آمدن آب تا مرحله ترک مویی انجام داد و بعد آب بستن زمین تا 3 تا 4 سانتی‌متر زیر بوته‌ها انجام شود.

 

قاسم‌نژاد با بیان اینکه در مرحله داشت مدیریت کود بسیار مهم است، گفت: در مرحله داشت برنج و 25 روز بعد از نشا‌کاری یعنی زمان انجام وجین از کود اوره استفاده شود به گونه‌ای که استفاده از این کود تا مرحله‌ای که خوشه در غلاف است نیاز است.

 

در این زمان استفاده از کود اوره به میزان 25 تا 30 کیلو‌گرم در هکتار به همراه 35 تا 50 کیلو‌گرم کود پتاس در هکتار باید استفاده شود.

 

در صورت مشاهده زردی مزرعه و تشخیص کمبود کود اوره می‌توان به‌صورت سرک به مقدار کمی کوددهی انجام داد.

 

 

قاسم‌نژاد خاطرنشان کرد: باید در مصرف کود اوره دقت شود چرا که مصرف بیش از حد آن باعث افزایش بیماری بلاست برگ و بلاست خوشه می‌شود و در مرحله برداشت نیز باعث ورس در مزرعه خواهد شد.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری درباره انتخاب و تهیه بذر صیفی‌جات و مقاوم بودن آن به آفت و بیماری‌ها گفت: در کاشت صیفی‌جات باید پس از جوانه‌زنی در ظرف یا گلدانی کاشته شود و بعد از سه برگه شدن به زمین اصلی انتقال داده شود.

 

 

وی درباره روش غیرشیمیایی برای مبارزه با آفت صیفی‌جات اظهار کرد: استفاده از شیر ترشیده به نسبت 9 لیتر آب و یک لیتر شیر ترشیده که ترکیبی از آفت‌کش و قارچ‌کش است توصیه می‌‌شود. 

بهترین زمان آبیاری سبزیجات شب و با آبپاش چرخشی است.

 

 

 


 

 

منبع: خبرگزاري فارس

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20