*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

بستر سازی فرهنگی راهي براي كاهش سوانح جاده ای

 

 

 به گفته کارشناسان در جاده های کشور به صورت میانگین سالیانه 20 هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی کشته و هزاران نفر مصدوم می گردند. جاده ها و گردنه های پر خطر، وسایل نقلیه ي غیر استاندارد، رانندگان عجول و نا بلد و بعضا" قصور متولیان جاده ای، زمینه ساز حوادث رانندگیست.

 

آیا تنها افزایش جرایم رانندگی، بازداشت و هدایت وسایل نقلیه به سوی پارکینگ راه مناسبی برای مقابل با سوانح و بازدارندگی است؟ به نظر نگارنده متصدیان می توانند با بستر سازی مناسب و بهره برداری از ابزارهای مدرن، فرهنگ رانندگی را نهادینه نمایند ضمن این که نهال فرهنگی دیر بازده بوده و ارتقا و رشد فرهنگ در تمام زمینه ها مستلزم گذشت زمان و محتاج به صبر و بردباریست.

 

در سطح کلان رسانه ملی، مطبوعات، اصحاب قلم، صاحبان تریبون و تشکّل های صنفی(NGO) مسئولیت خطیری را جهت ارتقا بخشیدن به آگاهی های اجتماعی عهده دار می باشند.

آیا رعایت نكردن نکات ایمنی و استفاده ننمودن از پل عابر پیاده، فقدان مرمت نقاط حادثه خیز و استفاده نامطلوب از ناوگان برون شهری و درون شهری و وسایل نقلیه از جمله موتور سیکلت و دوچرخه به نوعی فقر فرهنگی محسوب نمی گردد؟

 

ابر شهرها با بودجه و عوارض و مالیات های سنگین با ساخت مونوریل و مترو و راه اندازی ترن های برقی، به سرعت راه توسعه را جهت تقلیل سوانح پیموده اند اما در روستا ها و شهر های کوچک، آموزش و اطلاع رسانی جهت ارتقاع بخشیدن آگاهی های لازم، به عهده ي کدام مرجع قانونیست؟ نقطه اتصال مسئولین فرا دستی با طبقات مختلف اجتماعی کیست؟

 

می توان از کارشناسان حرفه ای و مجرب از طریق ادارات ذی نفوذ، آسیب شناسی نموده و جهت شناسای نقاط حادثه خیز و با استفاده از ابزارها و فنآوری های مدرن و بهره برداری از پتانسیل های موجود باعث تقلیل سوانح جاده ای باشیم.

 

 

 

و اما راه کارهای مناسب جهت مقابله با تصادفات جاده ای و تقلیل سوانح:

 

1_ دعوت از کارشناسان مجرب کارکشته ي ناجا براي آموزش و ارتقاع سطح فرهنگ رانندگی

 

2_ دریافت مجوز از ادارات راهنمایی و راه و ترابری جهت احداث حداقل 4 سرعتگير استاندارد، در دو طرف اتوبان

 

3_ فنس کشیدن دو طرف اتوبان جهت مسدود نمودن عبور عابران پیاده

 

4_ نصب علائم راهنمایی و رانندگی مناسب در مناطق پر خطر

 

5_ پیگیری جهت مسدود نمودن بریدگی و احداث دور برگردان با کمک مسولین ادارات از جمله اداره بهداشت و درمان (115) و سازمان جمعيت هلال احمر(امداد و نجات)

 

6_ هماهنگی با پلیس راه جهت حضور حداکثری و اشرافیت کامل بر مناطق حادثه خیز

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

تهیه و تنظیم: سید امیر رسولی ايمن آبادي

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20