*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

تمرکز تولید برنج در مازندران و گیلان

 

علی‌مراد اکبری در حاشیه بازدید از پروژه‌های تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی سیمرغ، اظهار کرد: به‌دنبال این هستیم با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی میان‌مدت (فاینانس) اعتباری برای دو استان گیلان و مازندران گرفته و در سطح 150 هزار هکتار و طی یک برنامه پنج ساله اقداماتی انجام شود.

 

وی افزود: مقدمات این کار فراهم‌شده و در شورای اقتصاد نیز تصویب‌شده است و بعد از عقد قرارداد با طرف خارجی این طرح کلید می‌خورد البته این مسأله هنوز قطعی نشده اما به صور جدی پیگیر این طرح هستیم.

معاون آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تجهیز و نوسازی 50 هزار هکتار اراضی شالیزاری برای دو استان مازندران و گیلان در نظر گرفته‌شده و منابع آن در حال پیگیری است، تصریح کرد: مازندران به 3 هزار هکتار و استان گیلان با 9 هزار و 500 هکتار این کار شروع‌شده و در صورت تخصیص منابع در سفر هیأت دولت این دو پروژه را جزو مصوبات هیأت دولت‌ خواهیم داشت.

این مسؤول ادامه داد: در سال‌جاری 25 هزار هکتار اراضی کشاورزی مازندران و 25 هزار هکتار اراضی کشاورزی گیلان در طرح مطالعاتی قرار گرفته‌اند.

 

اکبری با اشاره به اینکه بیش از 7 میلیارد مترمکعب آب‌های اضافی و مازاد استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به دریا می‌ریزد، بیان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است تا با بازسازی آب‌بندان‌ها و احداث سدهای کوچک لاستیکی توسط وزارت نیرو حداقل یک میلیارد مترمکعب از این مقدار آب را جمع و برای تأمین آب شالی‌زارها استفاده کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: آب‌گرفتگی اراضی کشاورزی شمال کشور یکی از معضلات این مناطق است که با اجرای این طرح بحث آب‌گرفتگی نیز حل می‌شود و در همین راستا مطالعه و بررسی 27 هزار هکتار آب‌بندان دو استان انجام و در حال پیگیری است.

 

معاون آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در هیچ منطقه کشور به‌جز گیلان و مازندران نباید کشت برنج انجام شود، تصریح کرد: این برنامه جزو سیاست‌های دولت و در برنامه ششم توسعه دیده‌شده است.

 

این مسؤول افزود: قطب تولید برنج در دو استان گیلان و مازندران متمرکز می‌شود.

 

اکبری با اشاره به اینکه برای تحقق افزایش تولید برنج و جبران تولید برنج در سایر استان‌ها باید زیرساخت‌های شالی‌زارها و آب‌بندان‌ها تکمیل شود، اظهار کرد: به دلیل مسأله محدودیت آب نگاه ویژه‌ای به گیلان و مازندران در مسأله تولید برنج وجود دارد.

 

وی در پایان گفت: در برنامه ششم توسعه این موضوع دیده‌شده که سالانه کشت برنج چه مقدار افزایش پیدا کرده و به دولت نیز اعلام‌شده تا زیرساخت‌هایی مانند تجهیز و نوسازی، زهکشی و لاینینگ را آماده کند.

 

 

 

منبع: خبرگزاري فارس

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20