*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

مردم بي خبرند از اهميت بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر

 

نبود اطلاع رسانی ، اجرایی نشدن قوانین ، صادرنشدن کارت اعضا به عنوان سند پرداخت حق بیمه ، قرار گرفتن دهیاران پرمشغله در جایگاه کارگزاری ها، باعث شده تا به گفته کارشناسان ؛ بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر  برغم یک دهه از تاسیس آن موفقیت لازم را کسب نکند.

 

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور برای گستراندن چتر بیمه ای ساکنان دائمی روستاها، روستاییان ساکن در شهرها و دارای زمین در روستا، رانندگان حمل و نقل باربری و نظام مهندسی و کشاورزی در سال 1384 تشکیل شد و بعد از گذشت حدود 11 سال تنها 23 درصد از جمعیت مورد هدف زیرپوشش قرار گرفته اند.

 

دستاورد تلاش چندین ساله دست اندرکاران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور آن است که امروز یک میلیون و 400 هزار خانوار از جمعیت شش میلیون و 380 هزار خانواری هدف این صندوق زیر پوشش قرار گرفته اند.

 

بیمه ای که به اذعان مسوولان و دست اندرکاران به دلیل برخورداری از حمایت های دولتی بیمه مناسب و مقرون به صرفه است و اما نبود اقبال عمومی برای این بیمه، دل نگرانی هایی را برای روند این طرح ایجاد کرده است.

 

فرمانداران و معاونان فرمانداران شهرستان های مازندران نشستی را با حضور معاون بیمه ای و هماهنگی امور استان های صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور روز شنبه 8 خردادماه در ساری برگزار کردند.

 

فرماندار ویژه آمل بی رغبتی افراد به بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را ناشی از غلبه چالش ها بر اهداف و تلاش دست اندرکاران آن دانسته است.

احمد منفرد گفت: دولت در حالی بخشی از هزینه این بیمه را پرداخت می کند که این فرصت مورد توجه و استقبال قرار نگرفته است .

وی نبود اطلاع رسانی مناسب و لازم به افراد مورد هدف این بیمه را یکی از دلایل ایجاد چالش و مشکل پیش روی اجرای آن اعلام کرد و ادامه داد: با وجود یک دهه فعالیت این صندوق، هنوز بسیاری از افراد زیر پوشش از این صندوق و خدمات آن اطلاعی ندارند.

 

فرماندار ویژه آمل با این بیان که آخرین بروشورهای اطلاع رسانی موجود در خصوص این بیمه مربوط به آغازین سال های تاسیس این صندوق در 85 و 86 است، نوک پیکان ضعف در اطلاع رسانی را به سمت دست اندرکاران این صندوق گرفت.

 

معاون فرماندار شهرستان نور واگذاری امور بیمه صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به دهیاران را یکی از چالش های پیش روی اجرای طرح برشمرد و ادامه داد: دهیار با 52 وظیفه کاری، فرصت و توان برای انجام این کار را نخواهد داشت و خود را موظف به انجام این کار و تلاش برای انجام وظیفه محوله این صندوق نمی کنند.

وی گفت که واسپاری امور این صندوق بیمه ای به بخش خصوصی می تواند در بسیاری موارد کارگشا و رفع کننده مشکلات این بخش باشد.

معاون فرماندار نور از اجرایی نشدن بخشنامه ها و قوانین به عنوان دیگر مساله ای نام برد که در پذیرش و جذب اعضای جدید به این صندوق بیمه ای تاثیر گذاشته است. بخشنامه هایی نظیر پرداخت هزینه کفن و دفن به اعضای صندوق، موردی است که اجرا نشدن آن در بی اعتمادی مردم می تواند تاثیربگذارد.

 

فرماندار شهرستان محمود آباد به صادر نشدن کارت عضویت بیمه شدگان این صندوق به عنوان دغدغه چندین ساله نام برد که پیگیری ها برای آن به نتیجه نرسیده است .

یحیی یوسف پور گفت : در حالیکه فرد با پرداخت حق بیمه به مجموعه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان اعتماد می کند می بایست این اعتماد سازی دوطرفه باشد .در حالیکه هم اکنون هیچیک از دو هزار عضو این صندوق در شهرستان محمود آباد کارت عضویتی دریافت نکردند. با برنامه ریزی مدون و قانونمند می توان زمینه اقبال واستقبال عمومی به این عرصه را فراهم کرد

 

 

 

 

*** سال 95، اجرای برنامه ها برای رفع چالش های صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان

 
معاون بیمه ای و هماهنگی امور استان های صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به سابقه تشکیل این صندوق در سال ۱۳۸۴ اشاره کرد و گفت که امسال برنامه های جدید برای خروج از مشکلات و چالش های این صندوق اجرا می شود.

محمد پوستین دوز اجرای نهضت آی تی را از جمله این برنامه مدون برای این صندوق بیمه ای جوان کشور نام برد و ادامه داد: با اجرای این طرح سیستم یکپارچه و مدون سوابق و گزارش بیمه ای افراد زیر پوشش ارائه می شود. این سامانه اطلاعاتی در هفته تامین اجتماعی امسال يعني تیرماه راه اندازی می شود


وی از اجرای طرح برپایی نظام نوین اطلاعات موسوم به ' بنا ' به عنوان دیگر برنامه امسال این صندوق بیمه ای در کشور نام برد و افزود : جمع آوری اطلاعات از کارگزاران صندوق، ساماندهی سوابق بیمه ای، الکترونیکی شدن پرونده ها و صدور کارنامه سوابق بیمه ای از جمله اهداف اجرای این طرح است.

پوستین دوز افزود: پرونده تمامی بیمه گذاران این صندوق جمع آوری و اسکن الکترونیکی شده است.

 

 

 

 

*** اصلاح قوانین و مقررات بیمه صندوق اجتماعی کشاورزان همگام با مطالبات

معاون صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور از بهبود وضعیت بیمه ای افراد زیر پوشش این صندوق با اصلاح قوانین و مقررات خبرداد و گفت اصلاح قوانین و مقررات غرامت نقص عضو و پاداش ازدواج به عنوان بخشی از این اقدامات خواهد بود. وی همچنین از نبود اطلاع رسانی مناسب به عنوان ضعف و چالش پیش روی اجرای این بیمه برشمرد و ادامه داد: برای این منظور شورای اطلاع رسانی زیر نظر مدیر عامل این صندوق بیمه تشکیل شد. ساخت برنامه های تلویزیونی برای اطلاع رسانی این نوع بیمه و پخش در شبکه های تلویزیونی استان ها در دستور کار قرار دارد .

 

 

 

***پویایی هر چه بیشتر کارگزاری های بیمه اجتماعی کشاورزان

پوستین دوز به فعالیت بیش از سه هزارکارگزاری این صندوق بیمه در کشور اشاره کرد و گفت که ارزیابی و تطبیق فعالیت این کارگزاری ها انجام می شود تا اقدامات لازم در این خصوص اجرایی شود .

وی ادامه داد : همچنین برای دسترسی بهتر و راحت تر جامعه هدف، بخش خصوصی علاقمند به راه اندازی کارگزاری می توانند با انجام اقدامات لازم ثبت نام بکنند تا این نمایندگی به آنها واگذار شود.

معاون صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور از صدور و توزیع کارت عضویت افراد از طریق کارگزاری ها و دفاتر پیشخوان دولت به عنوان اقدام دیگری نام برد که برای رفع مشکلات در این بخش اجرا می شود .

وی همچنین از اقساطی شدن حق بیمه به عنوان دیگر اقدام امسال مسوولان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر برای ترغیب و تشویق جامعه هدف برای انجام این نوع بیمه نام برد.

کارشناسان می گویند ساکنان دائمی روستاها، روستاییان ساکن در شهرها و دارای زمین در روستا، رانندگان حمل و نقل باربری و نظام مهندسی و کشاورزی از جمله جامعه هدف این بیمه هستند.

 

طبق قانون این بیمه، هر بیمه گذار در هشت دهک در نظر گرفته شده به طور سالانه از سالی ۱۵۰ هزار تا ۳۶۰ هزار تومان پرداخت می کند و پس از بازنشستگی مستمری دریافت خواهد کرد.

 

 

امید می رود که با انجام برنامه های امسال صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ، افراد بیشتری زیر پوشش این صندوق و خدمات آن قرار بگیرند.

 

 

 

 

 

منبع: ايرنا

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # سیدمرتضی هاشمی حاج سیدقاسم در تاریخ: پنج شنبه 13 خرداد 1395 ، ساعت 11:03 ق ظ
باسلام
من حدود4000متر زمین کشاورزی در روستا و خودم ساكن شهرم
چقدر بابت بیمه باید بپردازم؟و مراحل آن چگونه است؟
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20