*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

تلگرام خانواده ها را از هم دور کرده است!

این روزها استفاده ی بیش از اندازه از موبایل و شبکه های اجتماعی، تبدیل به مشکلی بزرگ در روابط خانوادگی شده است.

اين موضوع شهر و روستا هم نمي شناسد و مردم روستاي ايمن آباد و كروكلا هم از اين قائده جدا نيستند.

جوانان و نوجوانان این روزها بیشتر وقت خود را صرف استفاده از شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای ارتباطی ای مانند تلگرام می کنند. به طوریکه افراد برخلاف گذشته به جای تلاش برای برقراری ارتباط و پایبندی به ارتباطات خانوادگی، جذب گشت و گذار در گروه‌ها و سایتهای مختلف می شوند.

 

 

 

این دوست موذی در مهمانی‌ها و جمع های خانوادگی نیز فرد را رها نمی کند، در جمع ها، شاهد صحنه هایی هستیم که گرمای روابط خانوادگی را به دلخوری پدر و مادرها، و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها تبدیل می کند تا جایی که حتی کاربران نیز به این مسئله معترفند و در واکنش به این اثرات غرق شدن در شبکه های اجتماعی و عدم برنامه ریزی برای استفاده به جا از این شبکه ها، تصاویری اعتراضی منتشر می کنند و یا کمپین های «عدم استفاده از موبایل» در مهمانی های خاص به راه می اندازند.


این موضوع البته فقط شامل حال مردم کشورمان نمی شود و اکثر کشورها با این موضوع دست به گریبان هستند.

 

رئیس انجمن مددکاری ایران در خصوص آسیب های فضای مجازی گفت: یکی از موضوعاتی که به تازگی جامعه را درگیر خود کرده، استفاده از فضای مجازی در موضوعات و حوزه های مختلف است به طوری که از این ظرفیت در تمامی دنیا استفاده می شود اما برخی از افراد از آن استفاده نادرستی می کنند.


سیدحسن موسوی چلک گفت: استفاده از فضای مجازی و تکنولوژی برای جوانان در رده های سنی مختلف اجتناب ناپذیر است به طوری که در کشور خودمان استفاده از این تکنولوژی پیشرفت قابل توجهی داشته است.

 
 

 


طریقه استفاده درست از فضای مجازی آموزش داده شود

 نکته ای که در استفاده از فضای مجازی مهم است، این است که طریقه استفاده درست از آن آموزش داده شود و بدانیم که این امکان و فرصتی است که باید در جهت بالابردن اطلاعات، سرعت انتقال، ارزان بودن و... از آن استفاده کرد و تهدیدی محسوب نمی شود به شرطی که از این فضا درست استفاده کنیم

سیدحسن موسوی چلک با تاکید بر اینکه ویژگی های فضای مجازی باعث شده گروه های مختلف سنی و جنسی علاقه مند به بهره مندی از آن شوند، گفت: نکته ای که نگرانی ایجاد می کند این است که اگر این تکنولوژی و نرم افزار مسلط بر زندگی افراد شود، آن وقت آرامش و تمام وقت ما را تحت الشعاع خود قرار می دهد و شاید آنچه امروز موجب نگرانی شده، استفاده غیر مفید از آن است.

 

 


فضاهای مجازی اتصال ایجاد می کنند نه ارتباط

در شرایط کنونی، کودکان از سنین کم با این فضا آشنایی پیدا می کنند و طرحی که آموزش و پرورش برای واگذاری موبایل با محدودیت های خاص به کودکان و نوجوانان دارد، بسیار خوب است اما هنوز به صورت فراگیر تمامی دانش آموزان از این نرم افزار استفاده نمی کنند و بر همین اساس مسئولان آموزش و پرورش و سایر ارگان های مرتبط باید فکری برای پوشش بیشتر این نرم افزار داشته باشند تا بتوانند خطرات ناشی از استفاده از موبایل های رایج را کاهش دهند.

 

خانواده ها باید به فرزندان خود این آموزش را بدهند که فضای مجازی وشبکه هایی مانند تلگرام اتصال ایجاد می کنند و نه ارتباط، بنابراین باید این وسایل و شبکه های ارتباطی به درستی هدایت شود تا بتوانیم از امکانات فضای مجازی با استفاده از قواعد و مقررات، درست استفاده کنیم که البته آموزش این قواعد و مقررات نیز ضروری است.

 

افراد خانواده مانند موزائیک کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند اما هیچ‌کدام یکدیگر را حس نمی‌کنند و همه به دنبال چت و استفاده از جاذبه‌های فضای مجازی هستند و این‌گونه است که تعاملات به هم زده شده و انسان‌ها مانند ربات بی‌حس شده‌اند.

 
 

همه اینها باعث سست و صوری شدن روابط درون خانواده شده‌است. خیانت، نادیده گرفتن یکدیگر، بی‌توجهی به نیازهای زوجین و فرزندان، از جمله مضرات دنیای جدید و استفاده از فضای مجازی در میان خانواده‌هاست به طوری که بر اساس تحلیلی که انجام شده، مشخص شد که از میان ۸۶۰ زن متأهل در یکی از شهرهای کشور ۳۳ درصد رابطه خارج از عرف دارند که این موضوع خود از جمله دلایل استفاده از شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای است.

 

 باید برای جبران مشکلات و آسیب‌های ناشی از فضای مجازی، برنامه‌ریزی بلندمدتی با همکاری دستگاه‌های بین بخشی انجام شود که باید این برنامه‌ها کاملاً فرهنگی باشد و در درازمدت جواب می‌دهد؛ به طوری که برنامه‌هایی در جهت شاد کردن جوانان و تفریح آنها در تلویزیون‌های خودمان و یا در سطح شهر انجام دهیم تا دیگر آنها نخواهند به فضای مجازی و شبکه‌ها برای سرگرمی روی بیاورند.

 

 

 

 

منبع : خبرگزاری مهر

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # رفیق در تاریخ: سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ، ساعت 01:02 ب ظ
سلام.
نفوذ و قرار گرفتن تلگرام و انواع و اقسام شبکه های مجازی در کنار خانوارها بطوری که به عنوان عضو مرعی برای فرد استفاده کننده و نا مرعی برای دیگر اعضای خانواده بدلیل ذات فضای مجازی باعث انزوا و دوری از هم ولی به ظاهر در کنار هم می شود و این امر دلایل زیادی دارد که همه می دانند و گفتنش تکرار مکررات می باشد ولی از صدها راه حل به دو مورد اشاره می کنم:

1-استفاده بهینه از ظرفیت بسیج نه به شکل سنتی و گزینشی بلکه بصورت فراگیر در تشکیل جلسات هم اندیشی سیاسی و فرهنگی و ورزشی و غیره و ایجاد فضای مناسب در جهت فعالیت جوانان بصورت انفرادی و گروهی و با دادن شخصیت به ایشان در کارها و تقدیر کردن از آنان در جشن ها و مراسم مختلف و برگزاری اردوهای تفریحی و علمی و برگزاری مسابقات هفتگی ورزشهای همگانی برای همه سنین و همچنین مسابقات حرفه ای که همه اینها در ظرفیت سازمان بسیج می باشد

با تشکر
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20