*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

پرستو، چلچله يا چلچلا در روستا

 

مردم روستای ايمن آباد و كروكلا ، پرستو يا چلچله را چلچلا مي نامند و اين پرنده كوچك را نوید دهنده ی بهار می دانند.

چند روز مانده به سال نو تعداد اندکی از چلچله ها به روستا می آیند که خود نشانه ی نزدیک شدن بهار و نو شدن طبیعت و فصل زاد و ولد پرندگان و حیوانات است.

آمدن چلچله ها تا اواخر فروردین ادامه دارد و پس از آن در زیر ایوان خانه ها با گل های مرطوبی (تیل) که با دهان می آورند لانه سازی می کنند.

در زیر به معرفی این مهمان سرزمین های دور می پردازم.

 

 نام این پرنده ی زیبا و دوست داشتنی در زبان فارسی چلچله و در زبان مازندرانی چِلچِلا  است. نام علمی آن (Hirundo rustica) و از تیره ی چلچله ییان (hirundinidae) است.

 

چلچله ها پرندگانی با بال های باریک و کوتاه و دم دو شاخه است که در گذشته آنها را پرستو  می خواندند. در حقیقت نام آن چلچله است، پرستو به گونه ی دیگری گفته می شود.

 

در فضاهای باز ، کشتزارها و اغلب در نزدیکی مناطق مسکونی به سر برده و آشیانه اش را زیر سقف خانه ها یا شکاف دیوارها، از گل (تیل) می سازد.

در روستاي مان ايمن آباد و كروكلا ، در بهار و تابستان ها چلچله فراوان است.

 

چلچله (پرستو) پرنده ای کوچک و حشره خوار است. 16 سانتی متر طول با احتساب دم دو شاخه و بال های باریک و کوتاه دارد.

به واسطه ی رنگ آبی سیاه روتنه ، دم دو شاخه بلند ، گلو و پیشانی بلوطی ، نوار تیره ی سینه و زیر تنه ی نخودی ، به آسانی شناخته می شود.

اغلب تا نزدیکی انسان آمده و ناگهان بر می گردد و به سبب علاقه ، احترام و ارزشی که مردم روستاهاي مختلف مازندران برای این پرنده قائل اند، نیاز کمتری به اقدامات حفاظتی دارد، اما باید مراقب آنها بود.

به دلیل کثیف کردن كف جايي كه لانه ساخته اند، مردم مازندران با گذاشتن تكه مقوا، روزنامه يا پارچه اي از كثيف شدن آن پيگيري مي كنند چه بسا افرادي كه زير لانه چلچله ها را با پارچه اي مي بندند و همواره سال هاي سال مي ماند تا نگران تميزكاري هر روزه كف بالكن يا حياط خانه نگردند.

 

چلچلا یا چلچله زیر سقف های بیرونی ساختمان های شهری و خانه های روستایی لانه می سازند.

مردم روستا این پرنده را نویده دهنده ی بهار می دانند و این باور در فرهنگ عامه مردم جایگاه خود را حفظ کرده است.

پرستو پرنده ی مهاجری است که از سرزمین های سردسیری به مازندران می آید و در آغاز فصل بهار اغلب در قسمت دشت دیده می شود و تا آغاز فصل پاییز حضور دارد.

 

از اواسط شهریور ماه که جوجه های چلچلا ها بزرگ و بالغ شده اند ، همه آماده بازگشت به موطن خود می شوند. در این زمان می توان جمعیت های بزرگ آن ها را روی سیم های برق مشاهده کرد.

 

 

 

 

 

 

منبع: اسبونيوز

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20