*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

کاهش 27 درصدی روان آب در مازندران و هشدار به کشاورزان

شرکت آب منطقه ای مازندران از کاهش 27 درصدی روان آب در این استان در پائیز و زمستان امسال در مقایسه با دوره شاخص خبر داد و خواستار صرفه جویی در آب مصرفی بویژه در بخش کشاورزی شد.

 

 

روابط عمومی این شرکت 12  اسفندماه 1394، به نقل از مدیر مطالعات پایه منابع آب اعلام کرد که در پنج ماهی که از سال آبی جدید گذشت، میزان بارندگی هم در استان پنج درصد کاهش یافته است.

 

 

سال آبی از ماه مهر آغاز می شود.

 

حسینعلی زبردست بیشترین میزان کاهش بارندگی و روان آب را مربوط به حوضه آبریز شرق مازندران بویژه نکارود و تجن اعلام کرد.

 

 

مدیر مطالعات پایه منابع آب مازندران میزان کاهش آبدهی رودخانه تجن را در مقایسه با دوره شاخص 68 درصد ، نکارود 59 درصد ، هراز 40 درصد و تلار 32 درصد اعلام کرد.

 

 

وی در عین حال گفت که میزان بارندگی در غرب مازندران بویژه حوضه سردآبرود تا صفا رود بین 14 تا 48 درصد در سال آبی جاری افزایش داشته است.

 

زبردست با اعلام هشدار نسبت به تداوم پدیده خشکسالی در بخش مرکزی و شرق مازندران ، از مردم بویژه کشاورزان خواست تا در مصرف آب صرفه جویی کنند.


گزارش های رسمی منتشر شده نشان می دهد که مناطق مرکزی و شرقی مازندران در سال آبی گذشته نیز با کاهش 16 درصدی بارندگی و 25 الی 91 درصدی روان آب در مقایسه با دوره بلندمدت مواجه بودند.

 

 

این مناطق که دستکم 15 شهرستان مازندران را شامل می شود 60 درصد تولیدات کشاورزی و باغی استان را در اختیار دارند.

 

 

هواشناسی مازندران هم میانگین بارندگی این استان در سال زارعی گذشته را بیش از 700 میلی متر برآورد و اعلام کرده بود که پراکندگی نامناسب زمانی و مکانی سبب شده است تا خشکی همچنان در کام زمین های مناطق شرقی و مرکزی استان باقی بماند.

 

 

تابستان امسال نیز بر اساس اعلام قبلی آب منطقه ای مازندران، دستکم یکهزار و 700 روستای استان به دلیل خشکسالی وکم آبی با تانکر آبرسانی شدند.

 

 

حجم بارندگی سالانه در مازندران 15 میلیارد متر مکعب برآورد می شود که حدود 9 میلیارد متر مکعب آن طبق آمارهای رسمی شرکت آب منطقه ای و هواشناسی تبخیر می شود و تنها حدود شش میلیارد متر مکعب آن در دسترس قرار می گیرد که از این میزان چهار میلیارد متر مکعب آب های سطحی است.

 

از چهار میلیارد متر مکعب آب های سطحی استان تنها 20 درصد معادل حدود 800 میلیون متر مکعب در پشت سدها و آبگیرها برای استفاده کشاورزی و آشامیدنی ذخیره و هدایت می شود و بقیه به دریای خزر می ریزد.

 

مازندران دارای 147 شاخه رودخانه، یکهزار و 798 سردهنه کشاورزی، 48 رشته قنات، هفت هزارو 394 دهنه چشمه و 763 قطعه آببندان است.

 

 

 

 

 

 

منبع: ايرنا

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20