*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

صرفه‌جويي در مصرف آب براي آماده‌سازي شاليزارها

  همزمان با نزدیک شدن فصل کاشت برنج و آماده‌سازی شالیزارها و ضدعفونی بذر شالی، شالیزارها با ادوات کشاورزی مانند تراکتور مخصوص شالیزاری آماده‌سازی شود و در آماده‌سازی شالیزار نباید از تراکتورهای سنگین استفاده شود.

 

بهترین تراکتورها برای آماده سازی شالیزارها نباید از 60 اسب بخار بیشتر باشد. برای صرفه‌جویی در مصرف آب در شالیزارها آماده‌سازی زمین با مقدار آب کم می‌تواند انجام شود.

 



طهمورث قاسم‌نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهر ساری ادامه داد:

مصرف کود شیمیایی در شالیزار نباید یک تا دو روز قبل از نشا انجام شود بلکه بهترین زمان مصرف کودهای فسفره و پتاسه زمان آماده سازی زمین در مراحل اولیه است و بهتر است کود ازته بعد از استقرار نشا به صورت تقسیطی در چند مرحله انجام شود.

 

برای ضدعفونی بذر شالی باید با آب و نمک شست‌وشو شود و به ازای هر کیلوگرم بذر دو گرم سم کاربوکسین تیرام اضافه شود و بعد از ماندگاری 18 تا 24 ساعته آب را از ظرف خارج کرده و در محل قابل کشت انتقال داده شود.

وی درباره اهمیت بذر برای نشاکاری گفت: برای حذف بذر توخالی و نیم پر بهتر است در هر 20 لیتر آب حدود 4 کیلوگرم نمک اضافه شود و بلافاصله پس از شست‌وشوی بذور به منظور عدم کاهش قوه نامیه بذر را از محلول آب نمک باید جدا کرد.

 

میزان مناسب بذر برای تهیه نشا برنج با  روش مکانیزه و سنتی 40 تا 60 کیلوگرم بذر نیاز است.

قاسم‌نژاد با بیان اینکه برای ضدعفونی کردن بذور با قارچ‌کش متداول 150 گرم سم برای 60 تا 70 کیلوگرم بذر نیاز است، گفت: مناسب‌ترین ابعاد خزانه برنج باید در عرض دو متر و طول آن 15 تا 20 متر باشد و برای یک هکتار کشت نشا نیاز به 250 تا 300 متر مربع خزانه است و بهتر است خزانه‌ها به صورت جوی و پشته‌ای آماده شود و دور تا دور خزانه‌ها با زهکش‌ها ایجاد شود.

 

مقدار مناسب کوددهی خزانه را در هر 100 مترمربع خزانه از سه نوع کود پایه، اوره، فسفات و پتاس هر کدام به میزان دو کیلوگرم باید استفاده شود.

 

بهترین زمان تزریق کود به زمین اصلی و خزانه بعد از پایان عملیات شخم و قبل از آخرین ماله‌کشی انجام شود تا کود به سطح خاک بچسبد.

مناسب‌ترین تعداد نشا نيز در هر کپه 3 تا 5 عدد و بهترین تعداد 4 نشا در هر کپه است.

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاري فارس

 


ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20