*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

بيمه اجتماعي كشاورزان و روستائيان

 


میزان حق بیمه پرداختی کشاورزان و عشایر عضو صندوق 120 تا 300 هزار تومان در سال است و دو سوم حق بیمه این اعضا نیز توسط دولت، برای زیر پوشش قرار گرفتن روستائیان و عشایر از مزایای بیمه،  پرداخت می‌شود.

 

جلسه ايي در خصوص وضعيت بيمه روستائيان و عشاير استان با حضور مديركل دفتر امور روستايي وشوراها مهندس عبدي، معاونين، آقاي بشيري مدير صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان و روستائيان استان در محل كار دفتر مدير كل برگزار گرديد.

 

مهندس عبدي مدير كل دفتر امور روستايي و شوراها مطالبي را به شرح ذيل بيان نمودند:

 

-   تأكيد بر واگذاري كارگزاري هاي بيمه روستائيان و عشاير به دهياري­ ها و شركت­ هاي تعاوني دهياري ها

 

-   انعقاد تفاهمنامه همكاري مشترك فيمابين اتحاديه تعاوني دهياري ­هاي استان و صندوق بيمه روستائيان و عشاير

 

-     فراهم آوردن تسهيلات مالي بيش از گذشته براي بيمه روستائيان و عشاير

 

 

 

مهندس عبدي مدير كل امور روستايي و شوراها افزودند:

 روستاییان و عشایر با رسیدن به سن ۱۸سالگی از طریق صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بیمه می‌شوند.

 

دهیاران راهنمای روستائيان هستند و اصلی ترین و با ثواب ترین کارها تامین آتیه دیگران است و امیدواريم با همت دهیاران بتوانیم مردم را از این امکانات آگاه سازیم تا روستائیان عزیز نگران آینده خود نباشند.

 

مدير كل امور روستايي و شوراها خاطر نشان كرد :

این نوع بیمه شامل 3 شاخه اصلی بیمه فوت، از کار افتادگی و بازنشستگی است که از طریق کارگزاری‌ های بیمه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان و عشایر انجام می‌شود، متقاضیان با مراجعه به این کارگزاری‌ها می‌توانند بر پایه درآمدی که دارند حق بیمه‌شان را پرداخت کنند تا تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

 

آقاي بشيري، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان، در این‌باره توضیح داد:

 

کسانی که می‌خواهند تحت پوشش بیمه روستایی قرار گیرند می‌توانند در 8 سطح درآمدی بین 120 تا 300 هزار تومان در‌ سال پرداخت کنند که 5 درصد این مبلغ را روستاییان و دو برابر آنرا دولت پرداخت می‌کند. تمامی روستاییان فارغ از هر نوع شغلی که دارند می‌توانند بیمه اجتماعی شوند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

 

این در حالی است که باید خاطرنشان کرد تعداد حرفه‌های مختلف روستاییان 300 تا 400 شغل مانند کشاورزی، زنبورداری و غیره است.

 

در اين جلسه تدابير و مصوباتي براي بهتر شدن وضعيت موجود در بيمه روستائيان و تسهيل در انجام امور بيمه، اتخاذ شده است.

 

 

 

 

خبر جامع و كامل درباره صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستائيان و عشاير ايران:

 

با تصویب قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی که مبنای تشکیل وزارت رفاه و تأمین اجتماعی نیز می باشد نه تنها دستگاه های فعال در این نطام تحت نظارت یک وزارتخانه متولی اجرای قانون مذکور قرار گرفتند بلکه در ذیل اهداف حوزه بیمه ای آن مقرر گردیده:

صندوق های بیمه ای مورد نیاز از قبیل حرف و مشاغل آزاد (خویش فرمایان و شاغلین غیر دائم)، بیمه روستائیان و عشایر، بیمه خاص زنان بیوه و سالخورده وخودسرپرست و بیمه خاص حمایت از کودکان تشکیل گردد.(بند د ماده 3 )

 


همچنین دولت مکلف شد: ظرف مدت دو سال از تاریخ ابلاغ قانون مذکور، امکان زیر پوشش بیمه قرار گرفتن اقشار مختلف جامعه از جمله روستائیان، عشایر و شاغلین فصلی را فراهم نماید.(تبصره 2 ماده 3)


و بالاخره با تصویب آئین نامه بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر در هیأت وزیران که پس از طی مراحل قانونی و تأئید نهائی ریاست محترم مجلس در مرداد ماه 1384 جهت اجراء ابلاغ گردید، کار اجراء در صندوق عملا" از اوایل شهریورماه آغاز شد.

 

 

 

شرایط عضویت در صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر

 

 سكونت در روستا و یا مناطق عشایری که باید به تأیید شورای اسلامی روستا و یا سازمان امور عشایری رسیده باشد.

 

1_ تابعیت جمهوری اسلامی ایران

 

2_ داشتن حداقل 18 سال سن

 

3_ عقد قرار داد  و پرداخت 5 درصد سطح درآمدی انتخابی بیمه شده بعنوان حق بیمه

 

 

نکته:حق بیمه در این صندوق 15 درصد سطح درآمد انتخابی بیمه شده می باشد که 5 درصد آن را بیمه شده پرداخته و 10 درصد آن را دولت تأمین می نماید.

 

دولت نیز در حمایت از روستائیان و عشایر دو برابر حق بیمه هر روستائی و عشایر را خود به صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر پرداخت می کند.

 

 در سال هایی که مناطق روستائی و عشایری دچار خشکسالی، آفت زدگی، مرگ و میر دام و یا بروز حوادث غیر مترقبه گردد دولت علاوه بر سهم خود سهم بیمه شده روستائی و عشایری  را نیز پرداخت می نماید.

 

 

 

مزایای عضویت در صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر:

 

1_ درمان (در حال حاضر اجرای درمان بر عهده سازمان بیمه خدمات درمانی کشور می باشد) 


2_ مزایای پیری هر زن و مرد روستائی و عشایری که حداقل 65 سال سن و حداقل 15 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، می تواند از مزایای مستمری پیری استفاده نماید و حقوق حداقل معادل دو سوم درآمد انتخاب شده ای که در همان سال حق بیمه از آن کسر گردیده است، دریافت می نماید.

 

3_ از کار افتادگی  کلّی در اثر حادثه ناشی ار کار چناچه روستائی در اثر حوادث ناشی از کار توسط کمیسیون های پزشکي صندوق از کار افتاده  کلّی شناخته شود، بدون در نظر گرفتن مدت پرداخت حق بیمه می تواند تا پایان عمر و پس از آن وی از مزایای مستمری ماهانه استفاده نمایند.

 

4_ از کار افتادگی کلّی غیر ناشی از کار هر روستائی که پس از بیمه شدن در اثر حادثه غیر ناشی از کار، از کار اقتاده شود و به تشخیص کمیسیون های پزشکی صندوق از کار افتادگی  او کلی و به پس از بیمه  شدنش مربوط باشد با داشتن حداقل یکسال سابقه بیمه و بشرط آنکه حق بیمه 90 روز قبل از وقوع حادثه را پرداخت کرده باشد از مزایای مستمری از کار افتادگی استفاده می نماید. با توجه به نبود شرط سقف سنی در عضویت در صندوق افراد مسن هنگام ورود از کار افتاده قبل از نام نویسی محسوب می گردند.

 

5_ برخورداری بازماندگان تحت تکفل بیمه شده متوفی از مستمری افراد تحت تکفل  بیمه شده ای که در اثر حادثه ناشی از کار فوت نماید، با هر میزان سابقه پزداخت بیمه، مشمول مستمری بازماندگان خواهند بود و بازماندگان تحت تکقل بیمه شده متوفی در اثر بیماری یا حادثه غیر ناشی از کار که حداقل یک سال از شروع عضویت وی در صندوق گذشته و بشرط آنکه حق بیمه 90 روز متصل به زمان وقوع وفات خود را پرداخت کرده باشد، بر طبق مقررات صندوق مشنمول دریافت مستمری می باشند.

 

6_ نقل و انتقال سوابق نقل و انتقال بین صندوق و سایر صندوق ها مثل سازمان تأمین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح به این صندوق و بالعکس مطابق قوانین و مقررات مربوطه  و پس از تصویب ضوابط.

 

 

 

منبع خبر: وبسايت امور روستايي و شوراهاي استانداري مازندران

              وبسايت صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستائيان و عشاير(roostaa.ir)

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20