*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

كميل، مخترع جوان روستا و سيستم كاهنده مصرف سوخت

اختراع سیستم كاهنده مصرف سوخت در موتورهاي بنزيني با كاهش درصد آلودگي، يكي از مهمترين اختراعات عصر امروز در كشورمان است كه مورد توجه صاحبنظران و بويژه مسئولان كشور قرار گرفته است.

 

كميل اكبري كرويي كه خود اهل روستاي بالاكروكلا مي باشد به همراه دو تن از دوستان بابلي اش و حمايت مادي و معنوي چند تن از اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا، توانست با تلاش شبانه روزي طي 5 سال، به اين مهم دست يابد.

 

كميل اكبري فرزند اصغر، متولد 7 آبان 1365 مي باشد. او فارغ التحصيل مقطع كارشناسي تكنولوژي الكترونيك است و در كار تعمير و فروش محصولات گوشي تلفن همراه در شهرستان بابل فعاليت مي كند.

 

ايشان در باره اين اختراع ارزشمند عنوان نمود:

این تیم فعالیت خود را در زمینه ي بهینه سازی مصرف سوخت و آلاینده های پر خطر خروجی از اگزوز بر روی انواع موتور های احتراق داخلی از سال 1389 شروع به کار کرده است.

 

این تیم كه با همكاري آقاي دکتر حمید رضا ابراهیمی کبریا عضو هیت علمی دانشگاه مالک اشتر تهران و آقای علیرضا ابراهیمی کبریا به نتيجه رسيد، حاصل 4 سال تلاش شبانه روزي بوده است.

 

 

 

از دستآورد های مهم این تیم پژوهشی، سیستم پردازشگر سوخت می باشد. این سیستم هم اکنون بر روی خودروی پراید، طراحی، ساخت و عملیاتی شده است.

 

این خودرو با سیستم پردازشگر سوخت بالغ بر 30000 کیلومتر تست جاده و تاییدیه هایی از سازمان استاندارد خودرو و دانشگاه صنعتی شریف که داور این پروژه برای اداره ی ثبت اختراعات بوده، می باشد .


مصرف میانگین این خودرو در هر 100 کیلومتر 4 لیتر و دارای آلایندگی 2 برابر کمتر نسبت به شرایط استوک خود می باشد.

 

اين دستگاه بصورت يك پكيج مي باشد كه بر روي موتور خودرو نصب مي شود و كاهش مصرف سوخت و كاهش آلودگي را براي موتور خودرو به همراه خواهد داشت.

 

 

 

 

 

کمیل اکبری در ادامه عنوان نمود: خوشبختانه پس از گذشت چندین سال کار مداوم توانستیم تا دستگاهي را به منظور کاهش آلودگی هوا اختراع و به ثبت برسانیم.

 

 

اکبری با اشاره به نحوه ي عملکرد این دستگاه گفت: در این دستگاه براساس شکست مولکولی و ایجاد عملیات سوختن سبک تر ما توانسته ایم نتيجه ي این فرآیند را به گونه ای جهت بدهیم که به جای دی اکسید کربن، اکسیژن از اگزوز خودرو خارج شود.

 

وی افزود: ما از سال 1389 بر روی این پروژه کار کرده ایم و سرانجام توانستیم تا با ایجاد و ساز و کاری خاص راه حلی برای کاهش آلودگی بیابیم و موفق به ساخت دستگاه فوق شویم که با تاکید دانشگاه صنعتی شریف موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع شده ایم.

 

خودروهای تولید سال 91 به پایین که 80 درصد خودروهای کشور را در بر گرفته است، میزان ناکس تولید شده به میانگین عدد 128 است بدون کاتالیزور،  که با نصب دستگاه به عدد 60 رسانده ايم، که این عدد بسيار قابل توجه است.

 

 

 

 

این مخترع جوان روستاي مان بیان داشت: عنصر " ناکس" همواره به عنوان خطر ناک ترین عنصر در بین عناصر حاصل از سوخت خودرو ها شناخته می شود و یکی از عوامل اصلی سوراخ شدن لایه اوزون نیز می باشد.

 

 اکبری ادامه داد: میزان ناکس در استاندار یورو2 می بایست حدود 72 باشد اما این میزان در حال حاضر در ایران برای خودرو های معمولی حدود 147 می باشد و ما با تولید این دستگاه میزان ناکس را به حدود 60 رسانده ایم.

 

اکبری با بیان اینکه این دستگاه کاهش شدید مصرف سوخت را نیز به همراه دارد؛ گفت: در ادامه تست های صورت گرفته در شهر مشهد میزان مصرف سوت خودرو پراید برای طی مسافت 100 کیلیومتر حدود 6.2 لیتر بوده است که این میزان پس از نصب دستگاه بر روی موتور خودرو تا 4.2 لیتر کاهش داشته است.

 

اعضاي تيم مخترع سيستم كاهنده مصرف سوخت خودروهاي با موتور بنزيني با پيگيري زياد، ملاقاتي با مديران اجرايي شهرداري مشهد نيز داشتند كه مورد استقبال قرار گرفتند.


 

 حمایت شورا از مخترعان جوان اعضای کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد ضمن ديدار با مخترع دستگاه کاهش پردازشگر سوخت خودرو و شنيدن اهميت و جايگاه اين دستگاه در كاهش آلودگي شهر مشهد، آنرا تحسين نمودند. غلامحسین صاحبی رييس كميسيون خدمات شهري شوراي اسلامي مشهد گفت: شهر مشهد این روز ها با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند؛ اختراع دستگاهی به منظور کاهش آلودگی آن هم به دست مخترعان جوان کشور قطعا می تواند نوید بخش روزهایی پاک و سالم در کشور و به خصوص شهر مشهد باشد. وی افزود: اگر این طرح با موافقت کمیته آلودگی استان و مخترعین عزیز قرار بگیرد قطعا" ما از این طرح استقبال خواهیم کرد و در ابتدای امر بر روی دستگاه های تاکسی خود استفاده خواهیم کرد. وی با اشاره به انجام آزمایش ها و تست هایی در شهر مشهد، خاطرنشان کرد: طی تست های صورت گرفته به همراه  نماینده سازمان محیط زیست در شهر مشهد میزان ناکس پس از نصب دستگاه بر روی موتور خودرو تا میزان 61 واحد کاهش داشته است.

 

گفتنی است که این دانش یک فناوری به روز در جهان بوده و به گفته ي برخی از کارشناسان این فناوری برای اولین بار توسط این مخترعان در ایران به دست آمده است.

 

 

 

كميل اكبري كرويي اين مخترع جوان كشورمان، ضمن قدرداني از افرادي چون:

 

حاج سيد اسماعيل هاشمي كرويي(دايي مادر كميل) كارگاهي را در روستاي ايمن آباد، به مساحت 600 متر مربع در حدود 7ماه در اختيار ايشان گذاشتند.

 

آقايان حسين و عباس هاشمي كرويي كه قالب ساز بودند كه بدون هيچ چشمداشتي انواع قالب ها را ساخته و تحويل اين تيم دادند، در اين مورد شايد حدود ده ميليون تومان هزينه قالب سازي بايد توسط گروه پرداخت مي شد.

 

يداله خاكزاد از هم تيمي هاي قديمي اين گروه.

 

وزارت دفاع ايران كه قرارداد 15 ميليون توماني بسته شد، 5 ميليون تومان پرداخت شد و بقيه بايد پرداخت شود.

 

همراهي و همكاري عزيزاني چون سيد علي هاشمي كرويي(اسماعيل) و ساير دوستان كه حتي با نگرفتن كرايه براي رفت و آمد به تهران به نوعي انگيزه ها را براي ادامه ي كار بيشتر و بيشتر مي كردند.

 

مهندس كميل اكبري كرويي از تمامي كساني كه به هر شكل ممكن آنان را در راه رسيدن به اين مهم كمك نمودند چه مالي و چه از نظر تقويت روحيه، تشكر و قدرداني نمودند.

 

ايشان در ادامه عنوان نمودند كه تلاش ها براي ساخت اين دستگاه براي خودروهاي با موتور ديزلي نيز پايان يافته است و در آينده اي نزديك اين مهم نيز عملي خواهد شد.

 

مهندس اكبري مهمترين برنامه ي آينده ي خود را ، تولید موتور m.y.t اعلام نمود. این موتور 1320 سي سي حجم دارد و 1000 اسب بخار قدرت. یعنی موتوری به اندازه موتور پراید می تواند با مصرف سوخت کمتر، قدرتی 4 برابر خودروي لندکروز تولید کند.

 

 

لازم به يادآوري اينكه در پنجمين يادمان دكتر فريد حسيني زاده كه از سوي حاميان علمي فرهنگي روستاي ايمن آباد و كروكلا برگزار شد  از تیم پژوهشگر سیستم کاهنده مصرف سوخت انواع موتورهای بنزینی از جمله کمیل اکبری کرویی تقدير شد.

 

 

 اصغر اكبري، پدر بزرگوار كميل

 

 

 

 

وبسايت روستا ضمن قدرداني و شادباش به اين گروه علمي، بويژه مهندس كميل اكبري كرويي، از اهالي روستا و كساني كه در نهادها و سازمان هاي بزرگ فعاليت مي كنند درخواست مي كند تا در ترويج و تبليغ اين اختراع ارزشمند بكوشند تا اين پكيج در سراسر ايران روي خودروهاي مختلف نصب شود تا با كاهش مصرف سوخت و حفظ هواي پاك، شاهد توسعه ي اقتصادي و زيست محيطي كشورمان باشيم.

 

 

 

 

 

 

 

تهيه و تنظيم خبر: عسكري اميني ايمن آبادي

        با سپاس از: كميل اكبري_ وبسايت شوراي اسلامي مشهد _ وبسايت بابل نوين

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
+1 # حسینی در تاریخ: پنج شنبه 15 بهمن 1394 ، ساعت 01:11 ب ظ
عاالی بود...
موفق باشید...
جدا خسته نباشید...
یک افتخار بزرگ برای روستا و اهالی بابل محسوب میشه..
خدا یاورتون
نقل قول
 
 
0 # علی در تاریخ: شنبه 11 فروردين 1397 ، ساعت 09:01 ب ظ
با سلام
لطفا شماره تماس و یا آدرس ایمیل مخترع محترم این سامانه را برای اینجانب به ایمیل
ارسال نمایید .

باتشکر فراوان



وبسایت روستا:

09119072700
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20