*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

طرح خوداتکایی برنج شمال کشور تهیه شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از تهیه طرح خوداتکایی برنج استان های شمالی کشور و ارسال آن به وزارت جهاد کشاورزی خبر داد .

 

دلاور حیدر پور روز یکشنبه 20 ديماه 1394، در جلسه راهبرد اقتصاد مقاومتی مازندران در ساری افزود : این طرح با هدف اجرای فرمان اقتصاد مقاومتی رهبری و تحقق افزایش تولید و خوداتکایی 10 محصول کشاورزی تهیه شده است.

 

وی ادامه داد: بر اساس طرح خوداتکایی برنج ،سطح زیر کشت ارقام پر محصول به 255 هزار هکتار باید افزایش یابد در حالی که هم اکنون در کمتر از 139 هزار هکتار از اراضی شالیزاری برنج رقم پر محصول کشت می شود.

 

 

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه بر اساس این طرح میانگین تولید شالی ارقام محلی و پر محصول در هر هکتار باید به 7.5تن در هکتار برسد ، گفت : پیش بینی تولید برنج سفید در سال هم در این طرح دو میلیون 521 هزار تن است.

 

وی نتایج اجرای طرح خود اتکایی برنج را با اجرای آبیاری تناوبی و تجهیز و نوسازی 275 هزار هکتار از شالیزارهای شمال کشور مهم توصیف کرد و افزود : در اراضی یکپارچه سازی شده مصرف آب 30 درصد معادل 800 ملییون مترمکعب کاهش می یابد.

 

حیدر پور گفت: با اجرای طرح خوداتکایی، سالانه سه میلیون و 787 هزار تن شلتوک در کشور تولید خواهد شد که نسبت به وضعیت کنونی 41 درصد افزایش خواهد داشت.


وی کاهش واردات از یک میلیون 655 هزار تن به 630 هزار تن را از دیگر نتایج اجرای طرح خوداتکایی تولید برنج در شمال کشور دانست.

 

او ادامه داد : سطح زیر کشت مکانیزه برنج در کشور هم از یکصد هزار هکتار کنونی به 440 هزار هکتار افزایش می یابد.

 

حیدرپور آموزش 80 درصد از بهره برداران و کاهش سرانه مصرف از 40 به 35 کیلوگرم را هم از دیگر نتایج طرح خوداتکایی برنج در صورت اجرا برشمرد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران سیاست های اجرایی برای برنامه ریزی اقتصاد مقاومتی در حوزه برنج کاری را مهم توصیف کرد و گفت: با توجه رویکرد دولت مبنی بر حمایت از تولید برنج در دو استان مازندران و گیلان ، امکانات و الزامات خوداتکایی برنج باید مهیا شود.

 

وی تجارت کمتر از شش درصد برابر با 36 میلیون تن برنج در جهان را نشانگر اهمیت تولید برنج برای مصرف داخلی دانست و افزود: 22 رقم برنج پرمحصول در مازندران معرفی شده است که باید کشت آنها انجام شود.

 

حیدرپور با بیان اینکه 7.8درصد محصولات کشاورزی کشور در مازندران تولید می شود، گفت : ارزش محصولات کشاورزی مازندران هم برابر با 10 درصد کشور است.


رئیس جهاد کشاورزی مازندران ظرفیت آبی استان را شش میلیارد مترمکعب قابل برنامه ریزی دانست و بیان داشت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی، تخریب حوزه های آبی، غیر ایمن شدن محصولات کشاورزی، کمبود منابع تسهیلاتی، کمبود پایانه حمل و نقل صادراتی، وجود زه آب و ماندابی آب در اراضی از تهدیدات جدی حوزه کشاورزی استان است.

 

وی به نقاط ضعف فعالیت های کشاورزی مازندران اشاره کرد و افزود: بی توجهی نسبت به سرمایه گذاری در زیر ساخت ها، کمبود اعتبارات دولتی متناسب با نیاز برای اجرای طرح های زیر ساختی، فقدان نقشه کاداستر و الگوی بهینه کشت، وجود ضایعات در مراحل تولید و فرآوری، پائین بودن دانش مهارتی بهره برداران، فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل و صنایع کشاورزی هم از نقاط ضعف کشاورزی در این استان است.

 

حیدرپور گفت : توسعه پایدار کشاورزی ، انطباق بهره برداری با توان اکولوژیکی ، ارتقا ضریب خود اتکایی ، تولید محصول سالم در فعالیت های زراعت ،باغبانی، صید و پرورش آبزیان هم از اهداف پیش بینی شده در اقتصاد مقاومتی است.

 

وی اشتغال پایدار را مهم ترین راهبرد کشاورزی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: آماده سازی زیر ساخت های تولید، تعیین الگوی کشت ملی و منطقه ای ، نظام جامع دامپروری و ارتقا مدیریت آب کشاورزی استان برای این منظور مورد تاکید است.

 

او به اهمیت بهره وری، کاهش هزینه تولید ، افزایش دانش مهارتی، خارج شدن از فعالیت سنتی و کاهش وابستگی به واردات برنج اشاره کرد و ادامه داد : تجهیز، نوسازی و زهکشی، افزایش مکانیزاسیون، اصلاح شالیکوبی، توسعه پرورش رتون و کشت مجدد، توسعه مبارزه با آفات، اعمال سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی از مهم ترین راهبردها برای خودتکایی برنج است.

 

حیدرپور با بیان اینکه کشت برنج در 550 هزار هکتار از اراضی شالیزاری کشور پیش بینی شده است ، شده است، گفت : برنج در استان های غیر شمالی به دلیل بحران آب مورد حمایت دولت قرار نمی گیرد.

 

 

استاندار مازندران نیز در این جلسه گفت: هم افزایی سبب عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی می شود.

 

ربیع فلاح با بیان اینکه سال 94 پس از پیروزی انقلاب اسلامی بدترین سال مالی کشور بوده است، افزود : باورمان به اقتصاد مقاومتی در کشاورزی برنج بالا است.

 

استاندار مازندران با بیان اینکه باید با بررسی دقیق برنامه و طرح های اقتصادی مقاومتی را در حوزه کشت برنج عملیاتی کنیم، گفت: چالش ها و تهدیدات توسعه برنجکاری را بر اساس شرایط مالی فعلی باید حل و فصل کنیم و این به هم افزایی تمام مردم و مسئولان نیاز دارد.

 


مازندران با تولید بیش از 950 هزار تن برنج سفید 42درصد برنج کشور را تامین می کند.

 

 

 

 

 

 

 

تهيه و ارسال: سيد محمد هاشمي كرويي

                                  منبع: ايرنا

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20