*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

شخم زمستانه را بايد آغاز كرد(يادآوري)

 

کشاورزان برای ذخیره سازی آب در سطح شالیزار و مبارزه با علف‌های هرز نسبت به شخم و شیار شالیزارهای خود اقدام کنند.

 

 

عبدالرحمن زاغی به اهمیت مبارزه زمستانه که ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش مبارزه با کرم ساقه‌خوار برنج برای کاهش جمعیت انتقالی آفت به سال بعد است، اظهار کرد: انجام مبارزه زراعی شامل شخم و شیار شالیزارها و آب تخت‌کردن مزرعه در فصول سرد سال در مرگ و میر لاروهای باقی‌مانده در ساقه و پوشال برنج موثر است.

 

وی افزود: مبارزه مکانیکی شامل جمع‌آوری و از بین بردن علف‌های هرز مانند ارادله، پلم، اشکنی، وازمر، انواع مستک‌ها، شال تسبیح و گندجار می‌شود که تا فاصله یک متری مزرعه بر روی مرزها و حاشیه شالیزار وجود دارند و تا قبل از کشت جدید روی آن‌ها زمستان‌گذرانی می‌کند از روش‌های موثر در کاهش جمعیت است.

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: انجام مبارزه زراعی علاوه بر جلوگیری از انتقال آفت به سال زراعی آینده سبب کاهش مصرف حشره‌کش‌ها، سلامت محیط‌زیست، برقراری تعادل طبیعی و تولید محصول سالم می‌شود.

 

زاغی تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن زمان مناسب مبارزه زراعی به کشاورزان توصیه می‌شود هرچه سریع‌تر نسبت به شخم و شیار شالیزارها و از بین بردن علف‌های هرز اقدام کنند.

 

 

 

اميدواريم كشاورزان زحمتكش و پرتلاش روستاي مان به دلايل زير نسبت به شخم زمستانه ي اراضی شالیزاری خود اقدام کنند:

 

1_ شخم زمستانه باعث استفاده بیشتر و بهينه از بارندگي هاي فصلي، آب های سطحی بجاي استفاده از آب چاه ها( كه هم كيفيت مناسب را ندارد و هم بار مالي و زماني دارد) و صرفه جويي در ميزان مصرف آب دارد.

 

2_ شخم زمستانه باعث افزايش حاصلخیزی خاک مي شود.

 

3_ شخم زمستانه باعث کاهش جمعیت برخی از آفات برنج از جمله كرم ساقه خوار مي شود.

 

4_شخم زمستانه باعث غني سازي خاكمي شود.

 

 

اما با توجه به همه ي مواردي كه عنوان شد آن دسته از كشاورزاني كه علاقه مند به كشت دوم برنج هستند و در بسياري از زمين هاي كشاورزي استان مازندران بصورت همه گير شده و برنامه ريزي ها براي كشت دوم از سوي كشاورزان بسيار جدي شده است، اهالي و كشاورزان روستايمان بايد آنگونه دقت نظر و برنامه ريزي داشته باشند تا زمين هاي كشاورزي شان در اواخر فروردين ماه براي نشاكاري آماده گردد.

 

 

 

 

 

 

تهيه و ارسال: سيد محمد هاشمي كرويي

                                  منبع: فارس نيوز

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20