*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

چرا باید از فروشگاه ها و تولیدات روستای خودمان بهره ببریم؟(یادآوری)

 

 مازندرانی ها ضرب المثل خوبی دارند: شه مَله سرِ ترش دو ره بخِر، غریب جای شیرِ ماست ره  نخِر. اصولا" دوغ ترش خودی، به از ماست شیرین غریبه است.

می گویند اولین و پایه ای ترین عامل توسعه و پیشرفت اقتصادی منوط به چرخه ی خرید و فروش است. پس هرچقدر خرید و فروش ما سرعت بیشتری داشته باشد به همان میزان کسب سود و پیشرفت اقتصادی بیشتر خواهد بود و رکود ، کمتر.

 

چرخه ی خرید و فروش در محیط های روستایی به دلیل جمعیت کمتر، طبیعی می باشد که کمتر است. اما اگر مردم روستا دقت کنند می توانند در روستای کوچک خودشان نیز توسعه اقتصادی بهتری داشته باشند.

کم نیستند اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا که حتی کوچکترین نیاز خانواده را در روستا تامین می کنند. چه بسا عزیزانی که در شهر زندگی می کنند و خریدشان را در مغازه ها و فروشگاه های روستا انجام می دهند و دیدیم کسانی را که حتی دوستان خود را که اهل روستای ما نیز نیستند ترغیب و تشویق به خرید در روستای مان می کنند، با پا در میانی و تخفیف خوب و یا پرداخت قسطی محصولات.

چندی پیش یکی از اهالی روستا برای ساخت ساختمان، تمامی وسایل مورد نیاز یک ساختمان مسکونی را از فروشگاه های روستا تهیه و خانه اش را بنا نمود. این یعنی وجود تمامی مایحتاج یک ایمن آباد و کروکلایی در روستایش که بسیار تامل برانگیز است. مگر می شود یک روستا دارای تمامی وسایل مورد نیاز برای ساخت و بنای یک ساختمان باشد؟! و یا عزیز دیگری که بیش از 90 درصد جهیزیه ی دخترش را در روستا تهیه نمود.

تهیه س بخش زیادی از وسایل ساخت بنای ساختمان و تهیه جهیزیه عروسی به طور قسطی صورت گرفت که بسیار به نفع این عزیزان تمام شده است، که شاید از شهر خرید می کردند امکان برپایی ساختمان و یا برگزاری مراسم عروسی در زمان تعیین شده نمی بود.

 

ما نیز باید سعي كنيم وسايل مورد نياز خود و خانواده ي خودمان را از فروشگاه هاي روستاي مان تامين نمائيم. در غیر اینصورت سعی کنیم از اهالی روستا که در شهر زرگرشهر،  بابل یا دیگر مکان ها دارای مغازه هستند خرید نمائیم.

سعی کنیم از تخصص اهالی در ساخت و ساز و تعمیر منزل و یا مغازه و یا هر چیز دیگری بهره ببریم. مثلا" نجار، بنا، سفیدکار، کاشیکار، تعمیر لوازم خانگی و برقی، گوشی تلفن همراه و تعمیر آن، انواع پوشاک، کفاشی، لوله کشی، قالی شویی و....

 

اين كار يعني بهبود وضع اقتصادي اهالي روستا كه پيامدش به بهبود وضع اقتصادي خود ما نيز ختم مي شود. از طرفي فروشنده نيز سعي مي كند در تامين نيازهاي خود از حرفه و تخصص ما در شغلي كه داريم بهره ببرد و به افراد غير محلي مراجعه نكند.

 

بعضي ها تصور مي كنند مثلا" در شهرستان بابل قيمت ها شايد كمي ارزانتر باشد اما:

 

1_هزينه رفت و آمد را كه به عنوان پول بنزين و يا كرايه پرداخت مي كنيم و

 

2_مدت زماني را كه براي رفتن به بابل و بازگشت از آن به روستا صرف مي كنيم و

 

3_خطرات احتمالي مسير رفت و برگشت را نيز به جان مي خريم و شايد

 

4_ هزينه تهيه غذا براي رفع گرسنگي پرداخت مي كنيم  و...  

 

شاید خارج از محاسبات ما باشد.

 

 

از طرفي حُسن ديگري كه دارد اينست كه امكان دارد كالاي خريداري شده به دلايلي باب ميل ما نباشد كه مي توان در ديگر روز براي تعويض آن اقدام نمود.

حال اينكه نسيه هم داده شود و در اقساط مختلف پرداخت شود، كه باز هم به نفع ما رقم خواهد خورد.

بنابراين به نظر مي رسد بهتر باشد از مغازه هاي روستاي خودمان خريد كنيم.

حتي كساني كه محل زندگي شان در شهر است.

در صورتی که چاره ای جز حضور در شهر نداریم، سعی کنیم وارد مغازه هایی شویم که از اهالی روستای خودمان هستند.

از طرفی یادمان نرود وسایلی که ضروری به نظر نمی رسد و یا تا حدودی خارج از توان مالی ماست از تهیه ی آن خود داری کنیم.

وسایلی که قیمت آن به دلایل کاب افزایش دو یا چند برابری داشته است در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان از خرید آن خودداری کنیم و به اعضای خانواده و بستگان خود نیز یادآوری شویم تا از تهیه ی ان خود داری کنند هر چند توان مالی خوبی هم داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 به قلم: عسکری امینی ایمن آبادی

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
+1 # ایمنی در تاریخ: دوشنبه 18 بهمن 1395 ، ساعت 06:11 ب ظ
سلام.
انسانهای امروزی تنوع طلب هستند و کیفیت و به روز بودن اقلام و اجناس برایشان مهم است.
ممکن است در فروشگاه ها و مغازه های روستا جنس مورد نیازمان را پیدا کنیم، ولی به علت نبود تنوع و بعضا" کیفیت خوب، از خرید آن دلسرد می شویم. بنظرم یکی از دلایلی که خریداران روستا را به شهر می کشاند، تعداد زیاد فروشگاهای شهر است که قدرت انتخاب به خریدار می دهد. اما با تهیه مواد غذایی و مصرفی با شما موافقم، چون تفاوت چندانی با کالاهای ارائه شده در شهر ندارد.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20