*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

هیئت حضرت ابوالفضل العباس روستای پائین کروکلا

 

 

نقش هیئت های مذهبی و جایگاه مردمی آن بر کسي پوشیده نیست. شاید بزرگ ترین پایگاه دینی ـ ملی در جامعه ي اسلامی ما، هیئت ها و محافل مذهبی باشد. هر چه قدر، قدر و ارزش یک هیئت در میان مردم شناخته شده و والا باشد، میزان تأثیرگذاری آن بر مردم نیز بیشتر خواهد بود.

 

در روستاي مان ايمن آباد و كروكلا نيز هیئت های مذهبی زيادي شكل گرفت كه در قالب هيئت هاي عزاداري فعاليت مي كنند و از جمله ي آن مي توان به هیئت عزاداران امام حسين(ع) و  هيئت عزاداران حسيني ايمن آباد، هیئت عزاداران جوانان بني هاشم و هیئت عزاداران ابوالفضل العباس پايين كروكلا، و هیئت محبان امام علي(ع) اشاره داشت كه اولين آن در سال 1350 تاسيس شده است.

 


كلمه‌ هیئت در لغت به معناي « صورت، شكل، حالت هر چيز » آمده است و منظور از هیئت هاي عزاداري، نوعي تشكّل مذهبي، بر محور عزاداري براي سيد الشهداء و ائمه(ع) است. مجموعه هايي از مردم هر محله، در شهرها يا روستاها، كه براي سوگواري و روضه خواني نسبت به امام حسين(ع) بويژه در ايام عاشورا تشكيل مي يابد.

 

هیئت قمر منیر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس روستای پايین کروکلا در سال 1365 توسط سيد یحیی و سيد زکریا هاشمی فرزندان اسماعیل، محمدعلی هاشمی فرزند حسن، هانی طوقانی فرزند ابراهیم، حسن نوراله زاده فرزند مسلم و مرحوم رمضان هاشمی فرزند نصراله و با پشتیبانی حاج قدرت اله هاشمی از بزرگان روستا، تاسیس گردید.

 

 


 

محرم سال 1365 برای اولین بار سفر زيارتي به مشهد مقدس توسط اين هیئت نوپا انجام مي شود. در آن سال مرحوم منوچهر سالاریه و سید شیرآقا حسینی به عنوان مداحان، هیئت را همراهی می کردند.


 



هیئت عزاداري پايين كروكلا در سالروز شهادت حضرت علی(ع)، هرساله به سمت گلزار شهداي ايمن آباد، به صورت زنجیر زنی حركت مي كنند. طي حركت در اين مسير كساني كه نذرهايي دارند، سال هاي سال است که در اين مسير نذرشان را ادا مي كنند كه مي توان به قرباني كردن گوسفند اشاره داشت.

 

 

هيئت عزاداران قمر منير بني هاشم ابوالفضل العباس(ع) پايين كروكلا، در روز تاسوعا به سوي امامزاده عبداله آمل و صبح روز عاشورا به سوی امامزاده عزیزاله روستاي داودکلا آستانه سر به صورت دسته ی زنجیر زنی حركت مي كنند.

اين هيئت در بعد از ظهر روز عاشورای حسینی بصورت زنجير زني به سوی روستای ایمن آباد حركت مي كنند، که با خیل عظیم نذورات روبه رو می شوند. از شير و چاي و كيك و خرما گرفته به همراه دود كردن اسپند تا قرباني كردن حدود 25 راس گوسفند كه تمامي آن به دلايل ادا شدن خواسته و تقاضاي نذركنندگان روستا، از خداوند است كه به واسطه صداقت و پاكي اين هيئت به نتيجه رسيده است و حاجت روا شده اند.

 

 

هیئت روستاي پايين كروكلا در ايام محرم و صفر، هر ساله طي سفر معنوي به مشهد مقدس، در صحن مطهر حضرت علي ابن موسي الرضا(ع) به عزاداراي مشغول مي شوند.

لازم به ذكر است يادي كنيم از مرحوم میر هادی هاشمی فرزند غلامحسین كه در سال های نه چندان دور وسایل زائرین را با استفاده از خودروي سنگين خود(کامیون) بصورت رایگان به مشهد انتقال مي داد.

 

اين هيئت در سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) و رحلت پیامبر اکرم(ص)، به سمت امامزاده شمس الدین روستای بابلکان می روند.

 

 

 

پس از فوت مرحوم منوچهر سالاریه و نوراله نوراله زاده، هیئت عزاداري کار خود را با اسماعیل زمانی و ملاناصر سالاریه فيروزكوهي(پدر منوچهر) ادامه داد.

چندي بعد نوجواني خوش صدا به نام سيدمرتضی هاشمی كرويي فرزند میرآقا، با حضور خود در عرصه ی مداحی و نوحه خوانی، جايگزين مناسبي براي ديگر پيشكسوتان و پيرغلامان اين هيئت شد.

 

سيدمرتضی در سن هشت سالگی اصول اوليه ي مداحی را ابتدا نزد زنده ياد منوچهر سالاریه آموخت اما بعد ها  توجه زیاد پدرش به او و پشتکار خودش، ضمن حضور در دوره هاي آموزشي مداحي در كانون مداحان ساري، در سن سیزده سالگی تبدیل به چهره ی محبوب در ميان اهالي روستا شد و اثر بخشي صدایش در نوع خود بي نظير.

 

 

 

پس از سيدمرتضی هاشمی  نوحه خوانان جوان دیگری نیز  پا به این عرصه گذاشتند مانند سيد وحید هاشمی كرويي(حمید)، سيد پوریا(عیسی) هاشمی كرويي فرزند ایرج، امیر محمد هاشمی كرويي(اکبر)، سيدمرتضی هاشمی(محمدرضا) و همچنین ابوالقاسم ضیابخش.

نا گفته نماند میثم سالاریه فرزند مرحوم منوچهر، چند باری به عنوان مداح در هیئت حاضر شد اما به دلايل شخصي، از آن پس به عنوان مداح و نوحه خوان ظاهر نشد.

 

هیئت قمر بنی هاشم هم اکنون توسط آقایان سيدنادر هاشمی كرويي(شورا)، هانی طوقانی(ابراهیم)، حسن نوراله زاده(مسلم)، ابوالقاسم ضیابخش، سيدمهدی هاشمی(علی)، سيدمهدی هاشمی (ابوالفضل) و سيدفضل اله هاشمی(علی اسحق) اداره می شود.

 

از مهمترين برنامه هاي هيئت عزادارن قمر منير بني هاشم ابوالفضل العباس(ع) پايين كروكلا، بر اساس گفته ي  هیئت امنای این هیئت، سفر به کربلا در كشور عراق و عزاداري كنار قبر حضرت سيدالشهدا مي باشد كه قرار است سال آينده برگزار شود.

 

 

از كرامات اين هيئت:

در سفر به مشهد مقدس در سال 1369 و در یکی از روزهایی که هيئت عزاداران قمر منير بني هاشم ابوالفضل العباس(ع) پايين كروكلا، به صورت زنجیر زنی به سمت حرم مطهر حرکت می کرد، یک خانم میانسال با یک پسر جوان سوار بر ویلچر که نه قدرت تکلم داشت و نه قدرت شنوایی و هم چنین از کمر به پائین هم فلج بود، و بر اساس گفت هي او پزشكان نيز از درمان او عاجز مانده بودند، او را در میان زنجیر زنان قرار داد و دقايقي بعد این پسر جوان با فریادی بلند مادر خود را صدا زد و از جایش برخواست و خداوند به او شفا و سلامتي عنايت كرد. همه ی خادمین و حتی خود زنجیر زنان  و هیئت امنای هیئت، ضمن تعجب ، اشک از چشمان خیلی ها جاری گردید. مادر اين جوان چند سال پي در پي، در شهر مشهد زیر پای عزاداران هیئت قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس روستای پايين کروکلا، گوسفندي را  قربانی می کرد.

 

 

 

 

 

در تکمیل اطلاعات و یا ارسال تصاویری از این هیئت یاری مان نمائید.

 

 

 

 

 

تهيه و تنظيم : سيد پوريا(عيسي) هاشمي كرويي

 
 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
+1 # ۰۰۹۸۱۱۳۲۱۱ در تاریخ: جمعه 20 آذر 1394 ، ساعت 07:09 ب ظ
مطالب جالب و زیبایی بود...
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20