*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

نكاتي مهم در استفاده ي بهينه از انرژي گاز خانگي در روستا(یادآوری)

 

اهالي و ساكنان روستاي ايمن آباد و كروكلا و شهرستان بابل هنوز سرماي ديماه سال 1392 را فراموش نكرده اند. زماني كه گازهاي خانگي به علت كاهش شديد افت فشار، بسيار كم و حتي قطع شده بود. اين اتفاق اهالي روستا را مجبور كرد تا با برپا كردن بساط كرسي قديم و يا گردهمايي چند خانواده در يك خانه اي كه از نعمت گاز خانگي و يا كرسي و يا بخاري نفتي برخوردارند، گرد هم آيند.

 

قطع شدن گاز درد سر هايي را به همراه دارد كه وقتي رخ دهد، خانواده ها تازه متوجه مي شوند كه، مي توانستند با كم كردن فقط چند درجه از بخاري گازي منزل خود و يا موتورخانه ساختمان و با پوشيدن يك لباس گرم، گرمابخشي منزل و آرامش اعضاي خانواده ي خود و ديگران را حفظ نمايند.

 

جداي از مورد ياد شده، هزینه های بالای انرژی سوخت، پس از آغاز هدفمندی یارانه ها، بویژه در فصل سرما، و در ادامه افزايش سالانه ي بهاي گاز مصرفي و تورم موجود در جامعه، مصرف بیش از اندازه انرژی گاز  به همان اندازه اعداد نجومی قبض هاي گاز را نيز به همراه دارد.

 

کارشناس امور مشترکین ناحیه  گاز استان مازندران و رئیس سابق امور مشترکین گاز بابل، آقای مهندس سید عسکری حسینی ايمني  با بيان اين مطلب عنوان نمودند: قطعا" صرفه جويي در مصرف انرژي گاز ضروري مي باشد و مي تواند از قطعي موقت آن پيشگيري نمايد. لذا نكاتي را جهت يادآوري و توجه بيشتر اهالي از نظر مي گذرانيم:

 

 

بیائیم صرفه جویی کنیم، یعنی درست مصرف کنیم.

 

 

 

۱- در صورت ترك منزل براي مدت طولاني حتماً شير اصلي گاز را ببنديم.

 

۲- درصورت خروج از منزل براي كوتاه مدت، بخاري را خاموش كرده روي شمعك بگذاريم.

 

۳- در هنگام پخت و پز، ميزان  شعله با اندازه ظرف روي آن بايد هماهنگ باشد. براي ظروف كوچك از شعله بزرگ استفاده نكنيم.

 

 

 

 

۴- يكي از راه هاي صرفه جويي، استفاده از لباس هاي مناسب در فصل هاي سرد سال است. پيرهن، شلوار و جوراب مي تواند بسيار كمك كننده باشد.

 

۵- شب ها موقع خوابيدن، شعله بخاري يا درجه شوفاژ را كم كنيم و از لباس زير گرمتر و يا پتو يا لحاف استفاده كنيم. يادمان باشد پوشش تابستان و زمستان هر كدام تعريف خودش را دارد حتي در خانه. بسيار ديده شده كه مردان روستایمان با لباس تابستاني(حتی زیرپوش هیکلی) در فصل زمستان، در اتاق  بسر مي برند.

 

۶- پرده ها نقش زيادي در گرم ماندن خانه ها دارند، با كشيدن پرده ي پنجره ها، از هدر رفت گرما پيشگيري كنيم.

 

۷- با بسته نگهداشتن درب اتاق هاي خالي و خاموش كردن بخاري هاي موجود در آنها، مقادير قابل توجهي در مصرف گاز صرفه جويي مي شود. به ياد داشته باشيم، روشن نگه داشتن بخاري يا شوفاژ در اتاق هاي خالي، اسراف است و اسراف حرام و گناهي است بزرگ.

 

۸- درجه بخاري يا شوفاژ را آنقدر زياد نكنيم كه از شدت گرما مجبور شويم پنجره ها را بازكنيم.

 

                     

 

 

 ۹- يادمان باشد يك ساعت قبل از خواب اتاق خواب را گرم كنيم نه در تمام  مدت روز.

 

۱۰- دماي رفاه بين 21-18 درجه سانتيگراد است. مي توانيم با قراردادن يك دماسنج در اتاق، هم دما را اندازه گيري كنيم و هم  از هدر رفتن انرژي جلوگيري كنيم.      

 

۱۱- دماي آبگرمكن و شوفاژ را بين 50-40 درجه سانتيگراد قرار دهيم.

 

۱۲- در مراکز تجاری و مغازه ي خود می توانیم با بستن درب شیشه ای و با نصب تابلوی کوچک مبنی بر باز بودن مغازه، درجه بخاری گازی را  کم کرده یا بطور کل خاموش نمائیم.

 

۱۳- استفاده از کلاهک علاوه بر اينکه از نفوذ باران و برف و افتادن ساير اشياء و ورود پرندگان به داخل دودکش جلوگيري مي‌کند، در منظم سوختن وسيله گازسوز و گرمابخشي بهتر آن نيز موثر است.

 

 

توجه 1 : در صورت نشت گاز و استشمام بوي آن، قبل از هر كاري با حفظ خونسردي بايد دقت كرد در آن  محل هيچ گونه آتش كبريت، فندك و امثال آن روشن نشود، كليدها و وسايل برقي قطع و وصل نگردند و حتی از تلفن همراه استفاده نشود زيرا شعله يا جرقه حاصل از هر يك از عوامل فوق، ممكن است باعث انفجار گاز پخش شده گردد.

 

 

توجه 2 : حتما" لوله هاي بخاري را هفته اي يكبار مورد بررسي قرار دهيم و همچنين دودكش ها را در پشت بام منزل.

 

 

توجه 3 : داشتن  يك كپسول گاز مايع، تك شعله خوراك پزي و بخاري برقي در منزل ضروري به نظر مي رسد تا در صورت قطعي موقت گاز به دلايلي همچون، نقص فني در تاسيسات گاز رساني، افت فشار و حتي قطعي موقت به دليل بدهي مشتركين، بتوان شرايط بهتري را در اين بازه زماني طي كرد. به نظر مي رسد نگهداري و حتي نصب كرسي با توجه به شغل اهالي روستا كاري غير منطقي نباشد.

 

 

 

 

 بياموزيم، هميشه درست مصرف كنيم

تا به عنوان فرهنگ، بين اعضاي خانواده، نهادينه شود.

 

 

 

 

 

تهيه و ارسال: مهندس عسكري حسيني ايمني

 



ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # سید عسکری حسینی در تاریخ: دوشنبه 09 بهمن 1396 ، ساعت 10:11 ب ظ
با سلام و عرض ادب و تقدیر و تشکر از انعکاس نکات ایمنی و رعایت مصرف صحیح از گاز

(فعلا دو سالیست که در سمت رئیس مشترکین مرکز استانمشغول خدمات می باشم)
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20