*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

پيشينه و عملكرد بسيج در ايمن آباد و كروكلا

 

پنجم آذرماه مصادف است با سالروز تاسيس بسيج مستضعفين به فرمان بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره). امام خميني بسيج را لشگر مخلص خدا ناميد و در ادامه عنوان نمود كه بسيجي بايد در وسط ميدان باشد تا ارزش هاي آنان حفظ گردد.

 

به همين مناسبت ضمن تبريك روز و هفته ي بسيج بر بسيجيان خواهر و برادر روستاي مان ايمن آباد و كروكلا، مطلبي را درباره پيشينه بسيج روستا و مجموعه ي فعاليت و عملكردش از بدو تاسيس تا به امروز، بطور خلاصه آماده نموده ايم كه تقديم اهالي مي شود.

 

 

 
 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد حركتی فرهنگی بودیم كه به واقع در جهت حفظ دستآوردهای انقلاب اسلامی مان به شمار می آید و در این مسیر شاهد تشكیل ارگان ها و هسته های انقلابی نظیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، كمیته های انقلاب اسلامي و غیره بودیم كه نقش مردم در این حركت و تلاش، چشمگیر و موثر بود.

به نظر می رسد بعد از رشد این نهادها مردم به این فكر می افتند كه بایستی جهت كسب آمادگی در مقابله با دشمنان انقلاب، آموزش های رزم نظامی را ببینند و طبیعتا" حركتی به نام بسیج در پایگاه ها و مساجد بوجود می آید.

 

در سال 1358 بنا به فرمان تاريخي حضرت امام (ره) تشکيل بسيج شکل گرفت. در اين راستا جوانان و نوجوانان و پيرمردان پيرو خط امام در روستاي ايمن آباد و کروکلا به نداي رهبرشان لبيک گفته و در همان زمان بسيج را در روستا با عنوان پايگاه مقاومت بسيج روستاي ايمن آْباد و كروكلا تشکيل دادند.

 

همزمان با فرمان تشکیل ارتش 20 میلیونی و بسیج مستضعفین از سوی فرمانده کلّ قوا و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) در پی تهدیدات آمریکای جهانخوار و آمدن ناوگان هواپیما بر و جنگی این کشور در خلیج فارس در روز 5 آذر سال  1358 و حضور همه جانبه جوانان مسلمان و انقلابی در تشکیلات بسیج،  جوانان اسلامی و انقلابی روستای ایمن آباد و کروکلا نیز با حضور در مسجد جامع روستا و ثبت نام در این پایگاه، عضویت خویش را اعلام داشته و به فرمان امام ره لبیک گفتند.

 

پایگاه بسیج روستای ایمن آباد و کروکلا که زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بابل انجام وظیفه می نمود، با تشکیل شورای بسیج و انتخاب فرمانده پایگاه،  آقاي  سيد حسن (کربلايي آقا) حسيني ايمني فرزند حاج سيد مختار(ره)، به عنوان اولين فرمانده پايگاه مقاومت بسيج روستاي ايمن آباد و كروكلا، كار اداره و مديريت اين پايگاه را در دست گرفت. در این زمان اولین فعالیت های فرهنگی و آموزش نظامی بسیجیان روستا، همراه با دیگر بسیجیان روستاها و شهر، در قصر بابل که محل آموزش نظامی بود ، آغاز شد.

 

گروه سرود بسيج روستا در نيمه شعبان سال 1360

 

 

لازم به يادآوري اينكه پايگاه مقاومت بسيج در روستاي بالاكروكلا مستقل از روستاي ايمن آباد و پايين كروكلا مي باشد. فرمانده پايگاه مقاومت بسيج سيد الشهدا بالاكروكلا با فرماندهي سيد خاتم هاشمي كرويي همچنان اداره مي شود كه پس از بسيج ايمن آباد و پايين كروكلا شكل گرفت.

 

اولين فعاليت اين پايگاه با توجه به آغاز جنگ تحميلي، آموزش اسلحه در مساجد روستا با همکاري سپاه بابل بود كه صورت پذيرفت. جا دارد يادي كنيم از شهيد علي امامي و نثار روحش صلواتي هديه نماييم.

 

 در آن سال ها بسيج روستا که اکثريت آن جوانان 15 سال تا 35 ساله بودند در نگهباني قصر بابل که دادگاه انقلاب در آنجا بود شرکت فعال داشتند.

 

 در سال هاي 1359 و 1360 گروهك هاي منافقين در شهر بابل همانند تهران و ساير شهرهاي كشور، اقدام به فروش مجلات سازماني و خاص خود مي نمودند.

 

آن زمان که انقلاب نوپای اسلامی در معرض خطر منافقین و فرصت طلبان داخلی مثل قاچاقچیان مواد مخدر قرار گرفته بود نیروهای بسیجی محل با انجام نگهبانی در روستا و گشت معابر و انجام ایست و بازرسی در صدد رفع این معضل و برخورد با ضد انقلاب داخلی شدند.

 

پايگاه بسيج روستاي ايمن آباد و كروكلا بصورت فعال جهت مقابله با گروهك ها وارد عمل مي شدند و فعاليت مي كردند که در اين راستا مي توان از مرحوم حاج ميرنبي (سيدميران) ياد كرد كه مورد ضرب و شتم منافقين قرار گرفت.

 

  سيد عباس حسيني، سيد نقي حسيني و مرحوم مير نبي حسيني

 

 

با شروع جنگ تحميلي عراق عليه ايران در 31 شهريور سال 1359، بسيجيان روستا با سپري کردن آموزش نظامي و عقيدتي در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بابل و کميته انقلاب اسلامي اين شهر، اولين گروه در اول دي ماه 1359 عازم جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل شده‌اند.

 

اولین گروه از آموزش دیده های بسیجی محل در آذرماه 1359 به نام های حاج سیدنقی حسینی، سید الیاس هاشمی، مرحوم گداعلی یوسفی، به همراه بچه های اتحادیه انجمن های اسلامی بخش لاله آباد به جبه اعزام شدند و تا سال 1367 که حدود 8 سال طول کشید حدود 120 نفراز نیروهای بسیجی پایگاه به جبهه های جنگ اعزام شدند که در این میان چند تن از این عزیزان به فیض عظیم شهادت نائل گشتند. و مدفن پاکشان در روستای ایمن آباد و کروکلا می باشد.

 

در مرحله دوم، اعزام گروهي ديگر در نوروز سال 1360 يعني فروردين ماه، صورت پذيرفت که حاج سيد حسن حسيني (سيد محمد) به همراه بسيجيان اعزام شدند و در همين زمان در جزيره مينو در آبادان از ناحيه چشم مجروح مي شوند.


جداي از بسيج بزرگسالان،  بسيج خواهران حضرت رقيه و بسيج نوجوانان نيز شكل گرفت و فعاليت هاي آموزشي خود را آغاز كرده بود.

 

در دوران 8 ساله ي دفاع مقدس، برادران بسيجي روستا، هم به تنهايي و هم بصورت گروهي به جبهه‌ها اعزام مي‌ شدند.

 

در مهرماه سال 1360 بود که اطلاعيه‌اي مبني بر نياز جبهه‌ها  به نيروي رزمنده اعلام گرديد که در آن سال تعداد زيادي از نيروهاي بسيج و مردمي ‌از جمله زنده‌ ياد سيد يوسف هاشمي (اکبردايي) و گداعلي يوسفي و ديگر برادران راهي جبهه‌ها گرديده‌اند. در اين ميان كه حاج سيد نقي حسيني ايمني نيز جزو آنان بود، در عمليات مطلع ‌الفجر شرکت مي نمايند كه در اين عمليات حاج سيد نقي در 1360/9/20 مجروح مي گردد که منجر به قطع يک پاي ايشان مي‌ شود.

جوانان بسيجي و سلحشور روستاي مان با شنيدن خبر اين حادثه عزم خود را جهت اعزام به جبهه‌ها جزم نمودند.

 

از جمله مي توان از اولين شهيد روستا يعني شهيد رمضان قرباني ياد كرد كه به عنوان اولين شهيد روستا، حضور فعالي داشتند و ساير شهدا، جانبازان و رزمندگان روستاي مان كه نزديك به 400 نفر مي شدند، بطور مستمر در قالب نيروهاي مردمي چه به عنوان بسيجي و چه به عنوان سرباز، در عرصه دفاع مقدس نقش ارزنده اي را در دوران 8ساله ي جنگ تحميلي عراق عليه ايران ايفا مي كنند.

 

پس از ثبت اولين شهيد در تاريخ روستايمان، بسيج روستا به پايگاه مقاومت بسيج شهيد قرباني ايمن آباد و كروكلا تغيير نام داد.

 

د ر سال 1362 نيز فرماندهي پايگاه مقاومت بسيج شهيد قرباني روستاي مان، پس از قدرداني از زحمات سه ساله ي آقاي سيد حسن حسيني ايمني، به حاج سيد نقي حسيني ايمني واگذار شد.

 

در آن زمان بسيجيان، فعالانه در ميادين جنگ و پشت جبهه‌ها مأموريت‌ها و اقدامات عملي خود را به نحو  شايسته اي انجام مي‌دادند و کساني که در اين ميادين حضور داشتند خانواده‌هاي آنها در روستا توسط نيروهاي بسيجي مورد حمايت‌ معنوي اين نهاد قرار مي‌گرفتند.


در بسياري از شب ها نيروهاي بسيجي در روستا، جهت برقراري امنيت و کنترل روستا در ورودي محل اقدام به نگهباني مي‌نمودند.

 

 سيد حسن حسيني و سيد يعقوب حسيني

 

 بازرسي از افراد ناشناسي كه وارد روستا مي شدند، افرادي كه اقدام به قاچاق مواد مخدر و مشروبات الکلي مي نمودند، و كساني كه نوارهاي غير اخلاقي حمل مي نمودند، مورد بازرسي و كنترل افراد بسيجي روستا قرار مي گرفتند. فعاليت هاي اينچنيني يکي از مأموريت هاي خطير بسيج در آن زمان بود.

 

 یکی دیگر از فعالیت های بسیج روستا تشکیل بسیج نوجوانان و تشکیل بسیج بزرگسالان در روستا بود که در قالب پایگاه مقاومت، جلساتی را در روزهای جمعه تشکیل می داد و  اردوهای دانش آموزی و آموزش نظامی نیروهای بزرگسال را نیز در پایگاه شهید بزّاز بابل به مرحله ی اجرا می گذاشت.

 سيد حسينعلي هاشمي كرويي ، جعفر ايماني و سيد علي حسيني

 

 

اعزام و حضور گسترده بسيجيان تا زمان اعلام نياز جبهه‌ها انجام مي‌شد تا اينکه در مجموع با پذيرش قطعنامه 598 در سال 1367، روستاي مان ايمن آباد و كروكلا با اعزام نزديك به 400 رزمنده، برگ زريني را در دفتر تاريخ روستا ورق مي زند و  45 جانباز و آزاده و تعداد 15 شهيد را تقديم به حفظ اسلام، آرمان ها و اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي كشورشان ايران مي كند.

 

در این روستا بیش از 30 تن از بسیجیان جانباز شدند. در طول 8 سال دفاع مقدس نیروهای بسیجی این دو روستا با همراهی اهالی در جمع آوری کمک های مردمی و دیدار و سرکشی از خانواده های رزمندگان و شهدا و حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی و انجام نگهبانی در روستا و ستاد ناحیه مالک اشتر (امام رضا(ع) ) و قصر بابل و رفتن به اردوهای بسیجی و فرهنگی، شرکت در جلسات بسیج در روزهای سه شنبه ی هر هفته، همیشه و در همه حال پیرو رهنمودهای حضرت امام ره و رهبری های ایشان بودند.

 

 

نقش بسيج روستا را در بازسازي سوسنگرد نيز نبايد از نظر دور داشت. تعداد چهار نفر از بسيجيان روستاي مان جهت بازسازي اين شهر، روانه خوزستان شدند.

 

 

 

از مسن ترین بسیجیان روستا می توان از حاج میر شعبان حسینی ایمنی(1310) و حاج سید آیت اله هاشمی کرویی(1312 ه.ش) نام برد.

 

در زمينه پشتيباني مردمي از جبهه‌هاي جنگ، اعانات خوبي جمع‌آوري گرديد و حتي در يک مرحله يک دستگاه نيسان به همراه ساير نيازمندي هاي جبهه، توسط بسيج از سوي مردم جمع آوري و روانه ي جبهه ها شد.

 

 سيد نقي حسيني، سيد حسن حسيني و سيد الياس هاشمي

 

بسيج در حرکت‌هاي مردمي خود کارنامه خوب و موفقي داشته است و جلسات بسيج بصورت منظم در غروب روزهاي سه شنبه (شب‌ چهارشنبه) در مسجد جامع ايمن‌آباد برگزار مي‌گرديد و جلسه منظم بسيج نوجوانان صبح روز جمعه شكل مي گرفت.

 

پايگاه بسيج روستاي ايمن آباد و كروكلا در عرصه سازندگي نيز نقش آفرين بود. کمک به ساخت چند واحد منزل مسکوني براي افراد بي‌ بضاعت در روستا از اقدامات شايسته بسيج در آنزمان بود. بسيجيان در انجام امور عام‌المنفعه شرکت همه‌گير داشتند و نيز در زمان اعزام به جبهه‌ها نيروهايي که از مسير بابل بطرف مناطق جنگي اعزام مي‌شدند نيروهاي مردمي روستا با همکاري بسيج از اين افراد ميزباني و پذيرايي مي‌کردند.

 

از دیگر فعالیت های پایگاه می توان به: شرکت در کارهای عمرانی و عام المنفعه ، کمک به افراد مستمند در مناسبت های مختلف، تشکیل نماز جماعت در طول سال با همیاری و همکاری اهالی دو روستا، برپایی اعیاد اسلامی و مراسم مذهبی شامل ولادت ها و شهادت ائمه و بزرگان و اولیای دین، دعای کمیل شب های جمعه و دعای ندبه صبح جمعه در مساجد روستا، شرکت در فعالیت های فرهنگی روستا مثل رفتن به کتابخانه روستای کروکلا اشاره داشت.

 

 

از فعاليت‌هاي ديگر بسيج بعد از اتمام جنگ مي‌توان شرکت در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) و پذيرايي از زائران پياده و سواره را عنوان کرد.

 

سفرهاي زيارتي به مشهد مقدس و اردوهاي فرهنگي اين نهاد، از جمله  فعاليت هايي بود كه بطور منظم در  ده هاي 60، 70 و 80  برگزار مي شد.

 

 

 

 

 

 

سركشي به خانواده هاي شهداي روستا بسورت دسته جمعي، در دوران جنگ تحميلي و در دهه هاي 60 و 70 و بويژه در مناسبت هاي خاص مثل عيد باستاني نوروز، عيد سعيد فطر و اين سال ها عيد غدير، از جمله فعاليت هاي بسيج روستا به شمار مي رود.

 

اين عكس مربوط به ديدار از سيد آيت اله هاشمي پدر شهيد سيد علي هاشمي و قديمي ترين بسيجي روستا، در بالاكروكلا مي باشد


 

 

 

 

 

فعاليت‌هاي ديگر بسيج همچنان ادامه دارد و در حال حاضر در قالب حلقه‌هاي صالحين و منتظران مهدي(عج)  را مي‌توان نام برد.

 

پایگاه مقاومت بسیج ایمن آباد و کروکلا با طرح جدید سپاه در حلقه ی صالحین قرار گرفت و نزدیک به 400 نفراز بسیجیان این روستا در گروه های 22 نفری حلقه های صالحین فعالیت می کنند. البته شجره طیبه صالحین که حدودا" از فروردین سال 1390 در روستا اجرایی شده است، هدفش ایجاد حلقه های بسیج با حداکثر 22  نفر عضو به عنوان متربی و یک نفر سرگروه به عنوان معلم (مربی)، برای رشد  در بخش های: عقیدتی، تربیتی، بصیرتی و در نهایت ایجاد کادر سازی برای تداوم انقلاب تا انشاءالله این انقلاب اسلامی که ثمره زحمات حضرت امام خمینی(ره) و خون جوانان عزیز کشور و مردم قدر شناس ایران است،  به دست صاحب اصلی اش حضرت مهدی(عج) تقدیم شود.

 

 

در حال حاضر حداقل دو جلسه در محل مسجدصاحب الزمان (عج) روستا، جمعه ها در پایین کروکلا و چهارشنبه ها در ایمن آباد بعد نماز مغرب و عشاء برگزار می شود.

 

تعداد زيادي از برادران بسيج در عرصه علم و دانش فعاليت چشمگيري داشته و دارند همان‌هايي که رزمنده ديروز جنگ بودند امروز پزشک يا استاد دانشگاه و يا در ادارات دولتي و اين بار در جبهه‌اي ديگر مشغول به خدمت به اقشار جامعه مي‌باشند.

 

 

از فعالیت های دیگر پایگاه مقاومت ایمن آباد و کروکلا سازماندهی خواهران در تشکیلات بسیج با عنوان بسیج خواهران بود که حدود 200 نفردر این نهاد مقدس ثبت نام نموده و به فعالیت های فرهنگی و نظامی و قرآنی با شرکت در جلسات هفتگی مداوم در روز پنجشنبه هر هفته، در مسجد جامع روستا کنار مزار شهدا می پردازند و هر ساله در نیمه ی شعبان، سالروز ولادت امام زمان(عج) با گرفتن روزه در این روز و دعوت از خواهران روستای ایمن آباد و کروکلا حدود 500 نفر را در مسجد صاحب الزمان (عج) ایمن آباد اطعام می نمایند.

 


 

اولين مسئول بسيج خواهران پايگاه مقاومت بسيج ايمن آباد و كروكلا، سركار خانم سيده فاطمه صغري هاشمي كرويي فرزند نعمت اله و همسر شهيد مير حسين حسيني بود، كه در روستاي حسن آباد زندگي مي كنند. پس از ايشان خانم سيده عاليه هاشمي كرويي فرزند اكبر، مسئول بسيج خواهران روستا مي شود و در حال حاضر سيده كبري حسيني ايمني فرزند آقابابا، مسئوليت اين مهم را بر عهده دارد.

 

بسيج خواهران در جذب نيرو و تشکيل جلسات جهت آموزش دروس احکام و مسایل عقيدتي و سياسي و ... فعاليت بسزايي دارد و شرکت در رزمايش‌ها و نماز جمعه و راهپيمايي نيز از ديگر برنامه هاي اين تشکّل مي باشد.

 

 

انجام مراسم ویژه ی یادواره 15 شهید گلگون کفن انقلاب اسلامی روستای ایمن آباد و کروکلا در سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)، کنار مزار شهدا در مسجد جامع با همکاری و همیاری خانواده های محترم شهدا و مردم وفادار در هرسال، گرامی داشت دهه ی فجر انقلاب شکوهمند اسلامی، شرکت در مراسم و دستجات سینه زنی  و زنجیر زنی در ماه های محرم و صفر به یاد سرور و سالارشهیدان حضرت امام حسین(ع) و رحلت رسول مکرم اسلام(ص) و شهادت کریم اهل بیت حضرت امام حسنمجتبی(ع) و حضرت اما رضا(ع). انجام مراسم شبی با قرآن در ماه مبارک رمضان و دادن جوایز به نفرات برتر و فعالان فرهنگی قرآن، قرائت قرآن معمولا در هر شب در مساجد از دیگر فعالیت های پایگاه مقاومت بسیج روستاست.

 

شرکت در فعالیت ها و مسابقات ورزشی و کمک به مسابقات فوتبال که در تابستان هر سال تحت عنوان جام شهدای دو روستا برگزار می شود از دیگر فعالیت هاست.

 

 

 

از دیگر فعالیت های بسیج ، تشکیل صندوق قرض الحسنه ی حضرت ولی عصر(عج) ایمن آباد ، بنیانگذاران و هیات امنایش همه از نیروهای بسیجی می باشند که از آغاز تشکیل تا کنون خدمات ارزنده ای در سطح روستا و منطقه به مردم محروم و مستضعف در قالب وام ارائه داده است.

 

از بین نیروهای بسیج افرادی دارای تحصیلات عالیه و صاحبان علم و دانش حوزوی و دانشگاهی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و در کسوت معلمان، پزشکان، مهندسان، مدیران و...  مشغول خدمت به کشورشان هستند.

 

 

بعد جانبازی حاج سیدنقی حسینی از ناحیه پا در دفاع مقدس سال 63، فرماندهی پایگاه بسیج به ایشان سپرده شد. شورای پایگاه هم دچار تغییر وتحول شد و در حال حاضر شورا با 16 عضو تحت فرماندهی حاج سید نقی حسینی در جلسات انجام وظیفه می کنند.

 

 

 

انتخابات گوناگونی که در طی حدود  4 دهه در کشور از جمله ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد، بسیجیان محل با عناوین هیات اجرایی، ناظر، حفاظت نقش آفرینی کردند و از رای ملت به عنوان امانتی گرانبها در صحت و درستی آن کوشا بودند.

 

چند تن از بسیجیان در شورای محل و بخش لاله آباد و شورای حل اختلاف محل و بخش و دهیار و بخشداری به عنوان منتخب مردم انجام وظیفه نمودند.

 

هم اکنون نيز شرکت برادران و خواهران بسيجي در ماموريت هاي بسيج روستا، حوزه و ناحيه و حتي استان مازندران ادامه دارد و در انجام مأموريت و جذب نيرو آماده مي‌باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 تهيه و تنظيم: منوچهر علی طالب بابلی و ميثم صالحي ايمني

با سپاس فراوان از: حاج سيد نقي حسيني ايمني فرمانده پايگاه بسيج روستاي ايمن آباد و كروكلا

 

 

 

 

 

در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات یاری مان نمائید.

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20