*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

مراسم ویژه روز مازندران برگزار می شود

 

 

 14 آبان سال 243 هجری شمسی برابر با 25 رمضان سال 250 هجری قمری ( پنج سال قبل از تولد امام زمان (عج) ) مردم مازندران با حسن بن زید علوی بیعت کردند و در این روز حکومت علویان طبرستان به طور رسمی آغاز به کار کرد.

 

شورای فرهنگ عمومی استان قرارگیری روز چهاردهم آبان را به عنوان روز مازندران در تقویم رسمی کشور به شورای فرهنگ عمومی کشور پیشنهاد کرده بود. شورای فرهنگ عمومی کشور به دلایلی از جمله احتمال درخواست مشابه از سایر استان ها با این پیشنهاد مخالفت کرد ولی شورای فرهنگ عمومی استان بار دیگر این پیشنهاد را با طرح جامع تری به شورای فرهنگ عمومی کشور می دهد.

 

عباس زارع معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت : با اشاره به قابلیت های مازندران در حوزه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ، قرارگیری روز مازندران را در تقویم رسمی کشور قابل قبول دانست. معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: بنیاد ملی تبرستان به عنوان یکی از تشکل های مردمی مهم مازندران نیز این خواسته را در قالب تشکل های مردمی استانی پیگیری خواهد کرد.

 

دبیر اجرایی روز مازندران نیز در این نشست از تدوین بیش از یکصد برنامه فرهنگی و اجتماعی برای روز مازندران در سال جاری خبر داد.

 

محمدرضا حسن پور گفت: برنامه های روز مازندران از نهم آبان در 22 شهرستان استان از طریق تشکل های مردم نهاد پیگیری می شود و تا پایان روز چهاردهم ادامه می یابد.

 

وی مهم ترین برنامه روز مازندران را برگزاری نخستین جشنواره غذاهای محلی ، معرفی گویش های مازندرانی ، موسیقی مقامی، نمایشگاه مازندران شناسی ، هم اندیشی موسیقی تبری ، تقدیر از فرهیختگان و نام آوران فرهنگی و اجتماعی استانی و هم اندیشی دست اندرکاران میراث فرهنگی مازندران به منظور معرفی آثار تاریخی استان اعلام کرد.

 

وی آیین شعرخوانی ' تیرماه سیزده شو ' با حضور تبری سرایان مازندرانی، اجرای موسیقی عباس خوانی ، بازدید از موزه مردم شناسایی، چاووشی و لالایی خوانی را از دیگر برنامه های روز مازندران معرفی کرد.

 
حسن پور گفت : برنامه روز مازندران را افزون بر 100 تشکل مردم نهاد با همفکری بنیاد ملی تبری در 22 شهرستان و روستاهای نمونه برگزار می کنند.

 

 وی ابراز امیدواری کرد که با گسترده شدن روز مازندران در سطح استانی و ایجاد تحرک در بین مردم ، قابلیت های فرهنگی، اجتماعی این خطه سرسبز به ایران و جهان معرفی شود.

 

 

رونمایی از کتاب پنج جلدی دانشنامه مازندران

 

دبیر اجرایی روز مازندران همچنین از رونمایی دانشنامه پنج جلدی مازندران در اواخر مهر ماه سال آینده خبر داد و گفت : تاکنون 70 درصد از کارهای نوشتاری و پژوهشی این دانشنامه پایان یافته است.

 

حسن پور افزود: پژوهش و نگارش این دانشنامه با تلاش بیش از یکصد پژوهشگر مازندرانی از چند سال پیش آغاز شد.

 

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20