*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

فرشی برای مسجد، بجای هزینه مراسم هفتم

 

اصولا" مجالس عزاداری به مجالسی گفته می شود که در آن برای شخصی که از دنیا رفته، سوگواری و عزاداری می نمایند و مردم با شرکت در آن به صاحبان عزا تسلیت گفته و با آنان اظهار همدردی می نمایند. در این مجالس، شرکت کنندگان با خواندن سوره فاتحه و تلاوت آیاتی از قرآن مجید و گریه بر مصائب اهل بیت(ع)، از درگاه خداوند برای روح متوفّی، طلب رحمت و مغفرت می نمایند.

 

هدف از برگزاری مجالس عزا در سوم روز درگذشت یک مسلمان، یا هفتم و …، تجلیل از کسانی است که روزی در میان ما بوده و اکنون از جمع ما به سرای باقی شتافتند. این گونه مجالس با قرائت قرآن، بیان مصائب اهل بیت و معارف و مسائل دینی از سوی سخنرانان و مداحان، همراه است تا هم ثوابی برای روح مردگان نثار شود و هم عبرت و درس آموزی برای دیگران باشد که روزی برای آنان نیز چنین سرنوشتی خواهد بود.

 

درباره این گونه مجالس، در دین و آئین اسلام، به روایتی که دلالت بر این موضوع یعنی برگزاری مراسم ختم داشته باشد، برخورد نمی کنیم، ولی  از پیامبر اکرم  روایت شده است که توصیه به بردن غذا برای نزدیکان میت تا سه روز می کند. لذا فقها استناد کرده اند که حدّ عزاداری برای میت تا سه روز می باشد و نه بیشتر.

(محقق بحرانی، الحدائق الناضره، ج ۴، ص۱۵۷و ۱۵۸)

 

برپایی مراسم ختم از سوی خانواده ای که عزیزی را از دست داده است، از جمله آداب و رسومی بوده که پیشینه ی بلندی در روستای مان ایمن آباد و کروکلا دارد. از مراسم مجمه(مجمعه)شام گرفته تا مراسم سوم، هفتم، چهلم و سالگرد.

 

اما با گذشت زمان و افزایش آگاهی مردم، جهت برگزاری مراسمی ساده تر و کم هزینه تر و در عین حال در مدت زمانی کوتاه تر یعنی یکجا برگزار کردن مراسم سوم و هفتم، امروزه به گونه ای از سوی بعضی از خانواده های مرحومان انجام می گیرد.

 

حدود چند سالی می شود که اعضای هیات امنای مسجد النبی(ص) روستای بالاکروکلا فقط به برگزاری مراسم مجمه شام اقدام می کنند و سایر مراسم ختم حتی مراسم روز هفتم متوفی نیز بصورت بعدازظهری برگزار می شود. این مراسم برای دارا و ندار فرقی نمی کند و کسانی که توان مالی بالایی نیز دارند، حق برگزاری مراسم هفتم را بصورت پذیرایی نهار ندارند.

 

چه بسا هزینه های هنگفتی که باید صرف پذیرایی از مدعوین شود، صرف توسعه و خدمات عمومی از جمله: مدرسه، مسجد، آبادانی محل، کمک هزینه زندگی نیازمندان، کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان و مواردی از این دست می شود.

 

مورادی را نیز در روستا شاهد بودیم که خانواده متوفّی هزینه های سنگین مراسم ختم را به این امور اختصاص داده اند حتی هزینه ولیمه مکه.

 

 

طی درگذشت شادروان سيده صدیقه حسینی ایمنی(ره)، حاج سید آقا بابا حسینی ایمنی(همسر مرحومه و  از بزرگان و پیشکسوتان روستا) تصمیم می گیرد تا هزینه مراسم روز هفتم همسرش را به خرید فرش سجاده ای نماز، برای مسجد صاحب الزمان(عج) روستای ایمن آباد هزینه کند. هزینه ای بالغ بر 55 میلیون ریال که مبلغ قابل توجهی می باشد.

 

ایشان هدف از چنین تصمیمی را صالحات و باقیات خواند و الگوسازی برای دیگر اهالی که هزینه ها را درست و بجا انجام دهند. باید نیازهای ضروری و غیر ضروری را سنجید و سپس اقدام به هزینه کردن نمود.

 

امیدواریم همه ی ما در راستای تصمیمی درست و بجا در غم از دست دادن عزیزانمان، بر اساس آئین دین اسلام عمل کنیم و از بدعت و نوآوری در زمینه های مختلف دوری نمائیم.

 

لازم به توضیح اینکه با اختصاص همین میزان بودجه از صندوق مسجد صاحب الزمان(عج) ایمن آباد، یعنی در مجموع با یازده میلیون تومان، بخشی از مسجد به فرش خاص نماز، مزیّن شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خداوند حاجیه خانم سيده صدیقه حسینی ایمنی را مورد رحمت و مغفرت بیکران خودش قرار دهد.

 

 

 

خداوند به حاج سید آقابابا حسینی ایمنی عمری باعزت

و به کسب و کار ایشان و فرزندانشان خیر و برکت بیشتری عنایت فرماید.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # یکی از اهالی در تاریخ: سه شنبه 14 مهر 1394 ، ساعت 01:07 ب ظ
بنام خدا
ضمن تشکر و قدر دانی از خانواده محترم حسینی و ادای احترام به روح مادراین خانواده محترم،
اقدام بجا و پسندیده این خانواده را به فال نیک می گیریم و حمایت خود را از این حرکت تابوشکنانه اعلام می داریم.
امیدواریم همه اهالی با فرهنگ و متدین روستایمان با الگو گرفتن از این روش، تغییر جدی و اساسی در مراسم ختم و یادبود متوفی ایجاد کنند و ثابت کنند، احترام و تکریم به متوفی و بازماندگان، فقط با صرف ناهار و یا شام محقق نمیشود و همه ما می توانیم با اجتماع در مساجد و خواندن فاتحه و گوش فرا دادن به سخنان مداحان و سخنرانان محترم، مراتب همدردی خود را اعلان داریم.
نقل قول
 
 
0 # افشین لاسمی ایمنی در تاریخ: سه شنبه 14 مهر 1394 ، ساعت 03:07 ب ظ
باسلام و عرض تسلیت به خانواده محترم حسینی .
تغییر در نگرش .تفکر هر ملتی نشان از اندیشه رو به جلو وافزون شدن فرهنگ آن است.کمال قدردانی وسپاس را از خانواده محترم و خیر اندیش حسینی می نماییم.
خداوند بزرگ روح آن مادر والامقام را باجدش امام حسین محشور بگرداند.
باشد که خرج ولیمه ها و مراسم متوفی در امور عمرانی و فرهنگی روستایمان هزینه گردد
نقل قول
 
 
0 # علی لاسمی ایمنی در تاریخ: سه شنبه 14 مهر 1394 ، ساعت 10:07 ب ظ
با عرض تسلیت به خانواده حسینی ،
باید بگویم که بهترین کار ممکن رو که باید انجام دهیم همینه ولی متاسفانه خیلی ها انجام نمیدن بخاطر حرف مردم، امیدوارم بیشتر این کارا از سوی بزرگای روستا انجام بشه تا خوب فرهنگ سازی شه و همه اینکارو بکنیم و چقد بهتره که این هزینه ها واسه خانواده های بی سرپرست و با بضاعت کم شه .
تشکر میکنم از خانواده مرحوم بخاطر کار قشنگشون.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20