*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

زنگ خطر واردات برنج برای کشاورزان شمال به صدا درآمد

 

تولید برنج مازندران این روزها به اوج خود نزدیک می‌شود، حاصل دسترنج کشاورزانی که از اواخر زمستان برای تولید این محصول در اراضی شالیزاری به قول کشاورزان جان کندند تا این روزها برنج تحویل مردم دهند.

 

بیش از شش ماه رنج و تلاش، سختی و کار طاقت‌فرسا در اراضی شالیزاری این روزها به بار نشست و شالی‌های برداشت شده در راه شالیکوبی‌ها است، در جلسه تنظیم بازار استان مازندران رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از تولید بیش از یک‌میلیون و 300 هزار تن شلتوک در استان خبر داد و گفت: از این مقدار شلتوک بیش از 800 هزار تن برنج سفید تولید می‌شود.

دلاور حیدرپور در ادامه خاطرنشان کرد: میزان نیاز مازندران به برنج تولیدی 80 هزار تن است و مابقی برای نیاز سایر استان‌های کشور صادر می‌شود.

 

وی به قیمت انواع برنج در شالیکوبی‌های استان نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر قیمت برنج مطلوب است و امکان افزایش قیمت این محصول در استان نیز طی روزهای آینده وجود دارد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین از همکاری وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تولیدکنندگان این محصول در استان‌های شمالی خبر داد و گفت: در سه ماهه اول 94 نسبت به سال 93 حدود 22 درصد کاهش داشت.

 

وی در این زمینه افزود: تعرفه واردات نیز افزایش کرد و وزارت جهاد هم تاکنون ثبت سفارش جدید برای واردات برنج ندارد و پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آینده قیمت برنج روند صعودی پیدا کند.

 

تا این‌جای کار خبر مسرت‌بخشی برای کشاورزان بود تا بتوانند قیمت محصول تولیدی خویش را به قیمت مناسبی در روزهای آینده بفروش برسانند.

 

 

این خبر در حالی روی خروجی خبرگزاری فارسمازندران قرار گرفت که روزنامه اینترنشنال مدعی شد ایران با لغو ممنوعیت واردات برنج از این کشور موافقت کرده و صادرات برنج به ایران از مهرماه امسال از سرگرفته می‌شود.

این طور که این روزنامه پاکستانی مدعی شد: این تصمیم در نشستی در سطح بالا با مقامات ایرانی وزارتخانه‌های ایران نظیر شرکت بازرگانی دولتی ایران، وزارت کشاورزی، بخش دام، وزیر صنایع ایران، وزیر امور اقتصادی و دارایی با یک هیئت پاکستانی اتخاذ شده است.

 

هیئت پاکستانی در حال حاضر برای نهایی کردن شرایط احیای مجدد صادرات برنج پاکستان به این کشور در ایران به سر می‌برند؛ این هیئت بر اساس دستور شهباز شریف سروزیر ایالت پنجاب در ایران حضور دارند و هیئت سرمایه‌گذاری و بازرگانی پنجاب با رایزنی با کنسولگری ایران در لاهور این سفر سه روزه را هماهنگ کرده است.

 

هیئت پاکستانی به سرپرستی بلال یاسین وزیر ایالتی مواد غذایی تأیید کرده است که صادرات برنج پاکستان به ایران از اکتبر آغاز خواهد شد.

 

هدف هیئت پاکستانی از این سفر، هماهنگ کردن سفر سروزیر این ایالت به ایران است. پس از برنج، شرکت بازرگانی دولتی ایران با واردات دیگر کالاها از پاکستان موافقت کرده است، همچنین تصمیم گرفته شده است تا مسیر تجاری توسعه یابد و دو کشور از آن سود ببرند و تجارت غیرقانونی باید از بین برود.

 

19 عضو اتحادیه واردکنندگان برنج ایران در ماه نوامبر 2014 به لاهور سفر کرده و از کارخانه‌های برنج، کشتزارها و آزمایشگاه‌ها با قصد تجارت برنج دو کشور بازدید کردند.

بر مبنای این گزارش، ایران یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان برنج در جهان است و این کشور حدود 11 درصد برنج جهان به ارزش 2.5 میلیارد دلار را وارد می‌کند.

 

اینکه کلا واردات برنج در کشور مورد اشکال و ایراد قرار گیرد اصلاً کار عاقلانه‌ای نیست به این دلیل که محصول تولیدی برنج مازندران پاسخگوی نیاز کشور نیست، ولی زمان واردات نیز باید مورد توجه متولیان قرار گیرد.

 

واردات برنج به کشور درست در زمان پیک تولید برنج کشور اقدام عاقلانه‌ای نیست و بین اظهارات و عمل مسئولان جهاد کشاورزی در راستای حمایت از کشاورزان فرسنگ‌ها فاصله است.

 

اظهارات این روزنامه پاکستانی تاکنون توسط مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تکذیب نشد و این نشان از تأیید این موضوع دارد که لابی‌ها واردکننده در جهاد کشاورزی موفق شدند که حرف خودشان را به کرسی بنشانند و نشان دهند که ارزشی برای تولید داخل کشور قائل نیستند.

 

 

 

 

 

 

 

منبع:فارس نیوز

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20