*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

به فرزندان خود مهارت فنی بیاموزيم

 

يادمان نمي رود سال هاي نه چندان دور، دانش آموزان ديروز روستاي مان، اوقات فراغت شان در سه ماهه ي تعطيلات فصل تابستان، به آموزش فن و حرفه اي در روستا و يا در كارگاه هاي كوچك تعميراتي صرف مي شد تا در كنار تحصيل، فن و حرفه اي را نيز بيامورند. چه بسا عزيزاني كه به دلايلي ترك تحصيل نمودند و با توجه به كسب همان مهارت، در روستا و يا در شهر، مشغول به كار شدند و امروزه وضعيت اقتصادي خوبي هم دارند.

 

اما به نطر مي رسد امروزه، والدين روستا به آموختن فن و حرفه اي بر اساس علايق فرزندان خود چندان علاقه اي نشان نمي دهند. شايد فكر مي كنند كه اين كار از جايگاه شخصيتي شان مي كاهد.

 

 با خريد كامپيوتر، لب تاپ، گوشي موبايل پيشرفته، فعال كردن خدمات اينترنتي مثل وايبر، تلگرام و .. آنان را درگير مسائلي حاشيه اي نمودند. آنان را به كلاس هاي درسي و ورزشي مختلف مي فرستند، آنهم با سرويس رفت و برگشت. همه و همه ي اينها هزينه ي گزافي را براي خانواده ها به همراه دارد. اما به اين نمي انديشند كه اگر پس از پايان يافتن تحصيلات عاليه، نتوانند شغلي اداري دست و پا كنند بدون تخصص چگونه گليم خود را از آب بيرون بكشند.

چه بسا نيافتن شغل مناسب و نبود استقلال مالي، خود عاملي مهم، در مجرد ماندن آنان و در ادامه ايجاد بحران و آسيب در خانواده شود.

 

 

دولت نيز در برنامه ريزي كلان آموزش و پرورش، به اين مهم توجهي خاص نشان نداده است. زماني كار و دانش در دبيرستان به عنوان يك واحد درسي معرفي شد كه با سهل انگاري در نظارت و كوتاه مدت بودن آن، تاثيري در روند مهارت آموزي، نزد دانش آموزان نداشت و امروزه نيز در مدارس خبري از آن نيست.

روزهاي پنجشنبه نيز كه تعطيلي مدارس را شاهد هستيم طي چند سال اخير آموزش ها در زمينه قرآن آموزي، مداحي و كلاس هاي تئوري ايدئولوژي خلاصه مي شود و خبري از آموزش فنون مختلف بر اساس علاقه مندي دانش آموزان نيست.

هرچند آموزش و پرورش خود را متولي آموزش فن در اوقات فراغت دانش آموزان نمي داند و بيشتر به مسائل فرهنگي و تربيتي در حوزه ديني و اجتماعي مي داند.

 

آمار تكان دهنده ي بيكاري، بحران در خانواده ها و درگيري هاي والدين با فرزندان، طلاق زودهنگام زوج هاي جوان، زورگيري، اعتياد، نزاع خياباني در روستا و شهرها و ... از مهمترين پيامدهاي آسيب اجتماعي كشور و روستاي مان ايمن آباد و كروكلاست كه اگر اين مهم مورد توجه قرار مي گرفت، قطعا" شاهد كاهش چنين آماري بودييم.

 

در كشورمان سازماني به نام آموزش فني و حرفه اي تاسيس شده است كه به نظر مي رسد پويايي آن چندان به چشم نمي آيد.

اداره کل فنی و حرفه ای مازندران بر اساس وظیفه ذاتی و سازمانی خود، مسئولیت نهادینه کردن آموزش های فنی و مهارتی را در جامعه بر عهده دارد که در این امر کار گروه های متعددی بايد كار كارشناسي و تخصصي را انجام دهند.

 

رضا گرزین، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران مي گويد: آموزش رایگان فنی و حرفه ای در روستاها، دانشگاه ها، اردوگاه ها، پادگان ها و سکونت گاه های غیر رسمی همچنان صورت مي پذيرد.

اما در روستاي مان خبري از آن نيست. شايد نياز باشد كه دهيار يا اعضاي شوراي اسلامي پيگير اين مهم شوند. اما با چه پشتوانه ي تحقيقاتي؟

آيا نهاد اجرايي روستا از تعداد دانش آموزان و علايق آنان آگاهي دارد؟ آيا از تعداد جوانان بيكار روستا آگاهي و آماري دارد؟ به نظر مي رسد اجباري شدن اين مهم در مدارس روستا و تقسيم بندي دانش آموزان در اين امر، و وارد شدن مستقيم سازمان فني حرفه اي بهتر مي تواند نتيجه بخش باشد.

برای تابستان امسال برنامه ای که توسط کارشناسان این اداره کل در نظر گرفته شده است طرح غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان است.

 

گرزين مي گويد: بر اساس این طرح تمامی دانش آموزان و دانشجویان بالای 15 سال می توانند در کلاس های مهارت فنی در سراسر استان مازندران شرکت کنند و از آموزش های مهارتی رایگان بهره مند شوند.

 

به نظر مي رسد والدين، با پيگيري اين مهم و ثبت نام در كلاس هاي عنوان شده در مراكز آموزش فني و حرفه اي (در شهرستان بابل و اميركلا)، اقدام نمايند تا كمي از نگراني هاي خود را درباره آينده مبهم كودكان شان كمتر كنند.

 

 

 

آقاي گرزين بار دیگر از خانواده ها می خواهد نسبت به هدایت  و ثبت نام  فرزندان خود در کلاس های  متعدد آموزش فنی و حرفه ای -البته بر اساس علائق شان- اقدام کنند تا این آموزش های مهارتی را در سبد زندگی خود جای دهند. باید گفت آموزش های مهارتی اساس کار جوانان در آینده خواهد بود.

آموزش ها در مراکز ما برای جوانان بالای 15 سال است. هم چنین در حدود 800 مرکز آموزش فنی و حرفه ای خصوصی که زیر نظر آموزش فنی و حرفه ای استان هستند، به دانش آموزان 12 سال به بالا آموزش های فنی و حرفه ای می دهند.

 

مدير كل فني و حرفه اي استان مازندران در بخشي از صحبت هاي خود عنوان نمود: ما تفاهم نامه ای را با مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران و دهیاری ها منعقد کرده ایم و به دهیاری های استان مازندران اعلام شد چنانچه در روستاها حداقل 12 متقاضی برای کلاس در رشته خاصی وجود داشته باشد، در همان محل حضور یافته، آموزش های فنی و حرفه ای به متقاضیان و روستاییان ارایه می شود.

 

در پایان باید خاطرنشان کرد که پس از آموزش از افراد آزمون به عمل آورده، در صورت قبولی کارت مهارت آموزش فنی و حرفه ای به انان اعطا می شود.

 

 

 سيد عليرضا هاشمي كرويي(ميرنبي)، دارنده گواهي نامه فني تعميرات لوازم خانگي

از سازمان فني و حرفه اي و تعميركار گوشي تلفن همراه، فروش و تعمير موبايل افق

 

 

با توجه به اينكه ماهیت کار آموزش فنی و حرفه ای بر این مبنا است که هر کجا تقاضای آموزش باشد بر اساس وظیفه، این سازمان بايد در آن مکان حضور یافته و آموزش را ارایه  دهد، نهاد اجرايي روستا مي تواند با جمع آوري اطلاعات در روستا، و علاقه مندي دانش آموزان، چه پسران و چه دختران، براي كاهش هزينه ي رفت و آمد، و انگيزه ي بشتر براي آموزش فنون مختلف، اين مهم را از دفتر مدير كل امور روستايي استان، مورد پيگيري قرار دهد.

 

 

 

 

بياييم خودمان اقدام كنيم

 

از امكانات موجود استفاده كنيم

 

و به كودكانمان فن و حرفه اي را بياموزيم

 

تا نگراني مان را نسبت به آينده شان، كمتر كنيم.

 

 

 

 

 

به قلم: عسكري اميني ايمن آبادي

  منابع: مازندنومه _ ايلنا_ فارس نيوز

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
+1 # ق_ ایمنی در تاریخ: شنبه 03 مرداد 1394 ، ساعت 12:05 ق ظ
ضمن سلام، مقاله بسیار آموزنده و قابل تاملی است. در تاکید عرایض نگارنده محترم، در دهه شصت، طرحی در آموزش و پرورش اجرا می شد، بنام (طرح کاد ) با وجود اشکالات فراوان در آن طرح، که اشاره نمودید، باز هم از هیچ امروزی بهتر بود. بیاد داریم، دانش آموزانی که حرفه فنی، مثل مکانیک یا تراشکاری رو انتخاب کرده بودند، اکثر آنها بعد از تحصیلات و یا احیانا ترک تحصیل به آن حرفه خاص علاقمند شده و امروز برای خودش استادیست. خانواده ها در این زمینه باید توجه بیشتری نمایند تا آینده فرزندانشان را تضمین نمایند.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20