*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

میراث فرهنگی، 26 نورزماه را به ثبت برساند

 

جا دارد مسئولان فرهنگی استان 26 نورزماه، عید ماندگار و یادگاری بجا مانده از گذشتگان را به نیکی پاس دارند و در ثبت آن به عنوان میراث معنوی بکوشند.

 

28تیرماه شمسی برابر با 26 نورزماه تبری بر اساس یک باور مناطق کوهپایه ای به عنوان عید گرامی داشته می شود.

 

در چنین روزی مردم مازندران باور دارند که فریدون، ضحاک را از پای در آورد. مردم با شنیدن این خبر به جشن و پایکوبی پرداختند و با آتش زدن گون و بلند شدن دود سفید، این خبر مهم را به یکدیگر اطلاع رسانی کردند.


این جشن و مراسم از قدیم الا یام در مناطق پایین دست در ایام خاصی انجام می شده که برگرفته از همان سنت و اعتقاد قدیمی مناطق کوهپایه ای است.

 
مردم 26 نورزماه را با حضور در آرامگاه ها و امام زاده ها و اطعام و خیرات و شادباش گویی به همدیگر جشن می گیرند  که به نام عید مردگان هم مشهور است.


علاوه بر اجرای این سنت کهن در روستاهای مختلف استان، 26 نورزما و عید مردگان روز 27 تیرماه شمسی در منطقه شیخ موسی بندپی بابل، روز اصلی عید ( 2تیرماه)در منطقه امام زاده حسن که حد مرز بندپی و سوادکوه در بلند ترین نقطه کوهستانی است و روز 29 تیرماه در امام زاده سید شریف چرات سوادکوه برگزار می شود.


 
در امام زاده حسن الاشت مسابقات کشتی لوچو نیز هرساله برگزار می شود. بازار دست فروشان هم این روز رونق خاصی دارد.

 

 

 

در روستاي مان ايمن آباد و كروكلا از بخش لاله آباد بابل نيز سالهاست چنين روزي گرمي داشته مي شود و همسايگان هر منطقه، در كوچه هاي بن بست و يا خيابان هاي فرعي روستا اين روز را شباهنگام گرامي مي دارند.


 
تا قبل از پیروزی انقلاب که جاده و امکانات نبود، مردم با اسب های زین کرده آراسته خود را به امامزاده حسن آلاشت سوادکوه می رساندند. بعد از انقلاب با احداث جاده، دسترسی ها و امکانات بیشتر شد، ولی ساماندهی و برنامه ریزی خاصی برای این جشن وجود ندارد.

 

علاوه بر ثبت میراثی این جشن، می توان با برنامه ریزی درست آن  را حداقل در سه روز همراه با آیین ها و برنامه های جنبی مثل شعر خوانی، موسیقی محلی، برپایی نمایشگاه و جشنواره، پخش غذاهای محلی، سخنرانی علمی درباره این روز و...برگزار کرد.


متاسفانه این آیین ماندگار و سنت پیشینیان ما آن طور که شایسته است -شکوهمند-برگزار نمی شود. جا دارد مسئولان فرهنگی استان این عید ماندگار و یادگاری بجا مانده از گذشته را به نیکی پاس دارند و در ثبت آن به عنوان میراث معنوی بکوشند.

 

 جشن مردگون عييد _ پايين كروكلا 1394

 

 

منبع: مازندنومه

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20