*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

نكاتي درباره مصرف بهينه ي آب آشاميدني(يادآوري)

 

بسياري از ما هشدار در خصوص كمبود آب را جدي نمي گيريم، چون همچنان شير آب مصرفي مان مملو از آبست و هيچگاه قطع نشده است. اما طي هفته هاي اخير با افت فشار آب و سال 1394 و تابستان 1396، با قطعي آن و توزيع آب توسط تانكر در روستاي ايمن آباد، كمي به اهميت اين موضوع پي برديم كه مشكل كمبود آب در جهان بسيار جدي مي باشد و بايد در مصرف درست آن برنامه ريزي كنيم.

 

 

 

چند راه حل برا ی صرفه جویی آب:

 

الف: در واقع وجود شیر آبهایی که چکه می کنند یکی از عامل هدر رفتن آب است اینگونه شیر آب ها ممکن است روزانه۲۰گالن آب هدر بدهند بس بهتر است هرچند وقت یکبار آنها رادقیق وارسی کنیم و واشر آنها راعوض کنیم.

 

ب: آ  ب هایی که حداقل یکبار مورد مصرف قرار می گیرند ولی هنوز برای مصارف دیگر قابل استفاده هستند آب های خاکستری می نامند مانند آب هایی که از سینگ/ حمام/ ظرفشویی خارج می شوند، می توان با سیستم خاصی آنها را ذخیره کرد و مثلا به جای اینکه آب اکواریوم ماهی را داخل سینگ خالی کنیم آن رادر باغچه بریزیم.

 

ج: توجه کنید! با شما هستم، شمایی که آب را به هدر می دهید! می دانید که تنها با چند حرکت مچ دست خود میتوانید ۲۵ تا ۶۰ درصد آب و ۵۰ درصد از انرژیی که برای حمام و شستشوی خود و خانواده مصرف می کنید، را ذخیره کنید؟

چگونه؟ کافی است که یک دوش پر فشار در حمام نصب کنید، این سر دوشها خروج آب را تا ۱۱ لیتر در دقیقه کاهش می دهند. این دوشها نسبت به فایده فراوانشان، قیمت چندان گرانی ندارند و شما می توانید یکی از آنها را با قسمت سر دوش فعلی حمام خود عوض کنید. به دهها لیتر آبی که هدر می رود، انرژیی که برای گرم کردن آن صرف می شود و پولی که باید بابت هردوي اینها بپردازید، فکر کنید.

این دوشها، با وجود خروجی کمتر آب، با وارد کردن هوا در آب، از فشار بالایی برخوردارند و فشار آنها در بعضی مدلها قابل تنظیم است.

 

 

 

۱) اگر از مقدار و سرعت جریان آب دوش حمام خود بی خبرید، کافی است یک سطل که از گنجایش آن باخبر هستید را زیر شیر حمام گذاشته و ببینید پر شدن آن چقدر زمان می برد. اگر پر شدن سطل ۵ لیتری، کمتر از ۲۰ ثانیه طول بکشد، یک راست عازم خرید سر دوشی جدید شوید.

 

۲) شیرهای آب را نیز به روز کنید. درحالی که مشغول خرید لوازم لوله کشی هستید، سرشیرهایی که خاصیتی مشابه دوش مذکور دارند تهیه کنید و به سر شیرهای خانه ببندید.

 

۳) برای انجام دادن آندسته از امور آشپزخانه که نیازمند باز گذاشتن شیر آب هستند، آب را به صورت قطره ای باز بگذارید و شیر را تا آخرین حد آن باز نکنید. جریان آب را به باریکی یک نی نوشیدنی نگه دارید و در هر دقیقه ۵ لیتر آب صرفه جویی کنید.

 

۴) شیر آب را ببندید. هنگام مسواک زدن دندانها، آب را دو دقیقه تمام باز نگذارید، مسواک زدن دو دقیقه طول میکشد، نه؟ و ۱۱ لیتر آب را به هدر می دهد.

 

۵) برای هر ...کوچکی، سیفون نکشید! هربار فراموش کردن کشیدن سیفون ۲۰ لیتر آب ذخیره می کند.

 

۶) از تنظیمات صحیح استفاده کنید. ماشین لباسشویی و ظرفشویی را متناسب با مقدار بار آن تنظیم کنید.

 

۷) سرعت دوش گرفتن خود را افزایش دهید. تا حد امکان از وان استفاده نکنید.

 

۸) جلوی چکه کردن شیرهای آب را بگیرید. شیری که چکه میکند در سال ۱۱,۸۹۳ لیتر آب به هدر میدهد. اگر از خواندن این عدد بیهوش نشده اید، سریع برای تعمیر شیر-یعنی یک تعویض واشر 100 تومانی اقدام کنید.

 

۹) ماشین ظرفشویی و لباسشویی را فقط در زمانی که کاملا پر هستند، روشن کنید.

 

۱۰) سیفون را چک کنید. کمی رنگ خوراکی داخل محفظه سیفون بریزید، اگر رنگ به داخل کاسه توالت هم وارد شد، بدانید که محفظه نشتی دارد و تا روزی ۸۸۰ لیتر آب به هدر می دهد.

 

۱۱) هنگام صابون و ليف زدن و يا تراشیدن ریش و زدودن موهاي زايد بدن، شیر آب را باز نگذارید. برای شستن کف از روی تیغ در حین تراشیدن ریش، می توانید از یک کاسه آب استفاده کنید.

 

۱۲) باغچه را صبح زود و قبل از اینکه خورشید آب را بخار کند، آبیاری کنید.

 

۱۳) بیش از حد به باغچه آب ندهید. آیا واقعا آب پاشی روزانه لازم است؟ یک زمین چمن معمولی با گل و گیاه عادی، هفته ای یک مرتبه و به مدت یک ساعت به آبیاری نیاز دارد، مگر اینکه هوا بسیار گرم و گیاهان از نوع خاصی باشند که به آبیاری روزانه نیاز داشته باشند.

 

۱۴) اتوموبیل خود را به کارواش ببرید. کارواشهای حرفه ای با وسایل مخصوص حدود ۴۴۰ لیتر آب کمتر از زمانی که خودتان خودرو را می شویید، آب مصرف می کنند. در غير اينصورت با يك سطل آب هم مي توانيد خودروي خود را كاملا" تميز نمائيد.

 

15_ مي توانیم با استفاده از یک لیوان آب ، دندان های خود را مسواک بزنیم و هنگام مسواک زدن جریان آب را قطع کنیم.

 

16- هنگام وضو گرفتن شیر آب را بدون استفاده باز نگذاریم.

 

17- هنگام شستن میوه و سبزی راه خروجی ظرفشویی را ببندیم ، و آن را تا نیمه پر از آب کنیم. سپس سبزی و میوه را در آن بخیسانیم و ضد عفونی کنیم و در پایان سبزی ها را با دوش مخصوص آب کشی کنیم.

  

18- ماشین لباسشویی را با حداکثر ظرفیت مورد استفاده قرار دهیم ، هنگامی از آن استفاده کنیم که لباس به اندازه کافی جمع شده باشد و در نتیجه ماشین با ظرفیت کامل کار کند.

 

19- چند بطری آب آشامیدنی در یخچال بگذاریم تا ناچار نشویم شیر آب را برای خنک شدن باز بگذاریم و مقادر قابل توجهی آب را هدر دهیم. استفاده از یخ نیز مفید خواهد بود.

 

20- گذرگاه و پله ها را با جارو پاکیزه نگه داریم ، اگر این کار با شیلنگ انجام دهیم، مقدار زیادی آب به هدر خواهد رفت.

   

21- معمولا کوکان بازی با آب را دوست دارند و مقدار زیادی آب را هدر می دهند. بنابراین توصیه می شود مواظب کودکان خود باشیم.

   

22- در فصل تابستان و بخصوص در گرمترین ساعات روز که مصرف آب بیشترین حد خود را دارد ، سعی کنید مصارف غیر ضروری را کاهش دهید تا آب به همه تعلق گیرد و فشار آن کاسته نشود و یا قطع نگردد.

   

23- با استفاده از یک آجر و یا بطری، ظرفیت سیفون و یا فلاش تانک توالت را کاهش دهیم.

   

24- در مواردی که امکان پذیر است از وسایل کاهش دهنده مصرف نظیر شیرهای قطع و  وصل، سر شیرهای پودر کننده و شیرهای فشارشکن استفاده نماییم.

  

25- آب را دور نریزید مگر اینکه مطمئن شوید دیگر نمی توان آن را مصرف نمود.

  

 

پس از همین امروز به فکر صرفه جویی در مصرف آب تصفیه شده باشیم و يادمان نرود كودكان با عملكرد ما مي آموزند كه چگونه از اين منبع حيات درست استفاده كنند.

 

در صورت مشاهده ي هرگونه شكستگي لوله هاي آب در سطح روستا به شماره تلفن 09118119092  پيامك بزنيم. اين شماره تلفن آقاي بشكم، مسئول آب شرب روستاهاي بخش لاله آباد است.

 

 

 

 

مصرف بی رویه آب = بی توجهی به حق دیگران

  

صرفه جویی = مصرف متعادل است نه کاهش مصارف ضروری

 

 

 

 

 

 

 

  منبع: آبفاي تهران

          تيرماه 1394

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20