*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

شهيد رمضان قرباني، شهيد رمضان است.

 

امروز 23 تيرماه، مصادف است با سالروز شهادت يكي از 15 شهيد والامقام روستاي مان ايمن آباد و كروكلا.

 

شهيدي كه نامش رمضان است، در ماه رمضان 1343 به دنيا مي آيد و در ماه رمضان 1361، در عمليات رمضان، آنهم با دهان روزه به شهادت مي رسد.

 

 

عملیات رمضان اولین عملیات گسترده‌ی ایران بود که در چارچوب راهبرد نظامی تنبیه متجاوز طراحی و اجرا شد.  این عملیات در منطقه‌یی تقریبا" مثلثی شکل به وسعت 1600 کیلومتر مربع که از شمال به کوشک و طلائیه و حاشیه‌ی جنوبی هورالهویزه به طول 50 کیلومتر، از غرب به رودخانه‌ی اروند (که از نقطه‌ی تلاقی رودخانه‌ی دجله و فرات به نام القرنه شروع می‌شود تا شلمچه در غرب خرمشهر) به طول80 کیلومتر و از شرق به خط مرزی شمالی - جنوبی از کوشک تا شلمچه به طول 60 کیلومتر محدود می‌شود، اجرا شد.

 

طرح‌ریزی و آماده‌سازی عملیات از اواخر خرداد 1361 آغاز و اجرای عملیات در ساعت 21:30 روز 22 تیر1361 با رمز "یا مهدی ادرکنی" شروع شد. عملیات در پنج مرحله اجرا شد و تا 7 مرداد 1361 طول کشید.

 

اما نكته قابل توجه روزه دار بودن تعدادي از رزمندگاني بود كه بعدها پس از شهادتشان در اين عمليات و ساير عمليات دوران 8 سال دفاع مقدس در ماه رمضان، به شهداي رمضان معروف شدند و نام گرفتند.

 

در اين ميان نام پرافتخار شهيد رمضان قرباني روستاي مان نيز مي درخشد كه با زبان روزه در چنين روزي يعني 23 تيرماه سال 1361 به شهادت رسيد.

 

شهيد قرباني اوايل تيرماه1361 كه مصادف با ماه مبارك رمضان مي شود به روستا مي آيد و پس از  گذشت چند روز، كه حضور در روستا برايش كمي دشوار  مي نمود، اينكه همرزمانش در جبهه باشند و او در كنار خانواده، براي حضور مجدد در جبهه آماده مي شود.

 

 

اين مطلب و خبر را مادربزرگوار شهيد حاجيه خانم ربابه قاسمي ايمني بيان و تاييد مي كند. او مي گويد: به رمضان گفتم روزه نگيرد، چراكه روز بلند است،  هوا گرم و تو هم ضعيف شدي!؟ كه شهيد رمضان پاسخش مشخص است: من توانايي اش را دارم و مي توانم روزه بگيرم. نمي توانم روزه نگيرم.

 

ظهر يكي از روزهاي گرم تيرماه كه پدر و مادرش براي اقامه نماز ظهر و عصر به مسجد جامع روستا مي روند يعني در 13 ماه مبارك رمضان  ايشان وسايلش را جمع مي كند. بر اساس گفته هاي همسر برادرش احمد،  با برداشتن حوله بزرگ خود، كه اصولا" هنگام اعزام به جبهه با خود همراه مي كرد از او جوياي اين مسئله مي شود كه قصد رفتن به جبهه دارد؟ كه او پاسخ مي دهد براي آبتني مي خواهم به چاه روستا(معروف به هلال كلاي چاه) بروم و چون با دوستانم چند نفري مي رويم، حوله بزرگ را برداشتم.

 

ايشان مستقيم به جبهه  و منطقه عملياتي شلمچه مي رود تا در عمليات رمضان شركت كند. او در همين عمليات با زبان روزه به شهادت مي رسد.

 

ناگفته نماند، سيد هاشم هاشمي كرويي فرزند حسين نيز با او در اين عمليات حضور داشت و حتا لحظه ي شهادت نيز در كنار رمضان بود، اما طي سه هفته ي اخير نتوانستيم طي تماس تلفني با ايشان ارتباط برقرار كنيم. از اين بابت پوزش مي طلبيم.

 

 

 

درباره زندگي نامه ي كامل ايشان، مطالعه ي وصيت نامه و بازديد از عكس هاي

شهيد رمضان قرباني ايمني،

 

مي توانيد روي عكس بالا كليك نمائيد.

 

 

 

 


ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20