*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

آش گوشت در روستا و طرز تهيه آن

 

 

ماه رمضان كه از راه مي رسد غذاهاي سفره ها نيز تغيير مي كند. انواع آش ها از غذاهاي ثابت سفره های افطاري ايراني ها و حتا مسلمانان سراسر جهان در اين ماه مبارك است.

 

يكي از اين آش ها كه طرفداران خاصي را در شمال ايران و بويژه شهرستان بابل دارد، آش گوشت بابلي مي باشد كه خيلي ها از آن به آش گوشت شمالي ياد مي كنند.

اين آش گوشت در شرق و غرب مازندران طرفدار خاصي ندارد و مركزيت آن شهرستان بابل مي باشد.

 

در ايمن آباد و كروكلا نيز زنان روستاي مان طي سال هاي اخير مهارت خاصي در تهيه آش گوشت پيدا كردند. هرچند باز هم دوست دارند اين آش گوشت را آماده خريداري كنند.

 

ورودي روستاي ايمن آباد نيز در سال جاري و از اول ماه رمضان، آش گوشت و آش رشته تهيه و عرضه مي شود.

 

جالب است آندسته از اهالي روستا كه در شهر زندگي مي كنند وقتي براي كاري به روستا مي آيند با تهيه و خريد آن، سفره افطاري شان را مزين به آش گوشت پخته شده از روستا مي كنند و يا به مهمانان شان، كه قرار است از روستا به شهر بيايند سفارش خريد آنرا مي دهند تا مهمانانشان آش گوشت روستا را با خود همراه سازند.

 

اين كار هم به اقتصاد روستا كمك مي كند و هم اينكه لذت خوردن آش گوشتي كه توسط يكي از اهالي پخته و عرضه شده است، مزه ي ديگري دارد.

 

جالب تر اينكه حتا مردم روستاهاي همجوار نيز براي تهيه و خريد آش گوشت به روستاي مان مراجعه مي كنند.

 

 

حال به راستي آش گوشت شمالي يا بابلي چگونه تهيه مي شود؟

 

براي پاسخ اين سئوال گفتگوي كوتاهي داشتيم با آقاي مهرداد بويه كه خود فني كار است و در زمينه لوله كشي و نصب سيستم شوفاژ ساختمان تخصص دارد. اما از فرصت ها بهره مي برد و با توجه به تخصص خانواده ي همسرش در تامين غذاي مجالس مختلف، از دور دستي بر آتش دارد و در تهيه آش گوشت و آش رشته مهارت خوبي كسب نموده است.

 

 

 

 

مواد لازم:

 

گوشت ( ترجیحا گوشت گردن گوسفندی) 300 گرم

پیاز 3- 4 کیلو

نخود آبگوشتي 300 گرم

برنج (بهتر است برنج نیم دانه باشد) 300 گرم

گندم 150 گرم

دارچین براي تزئين

 

 

 

طرز تهیه:


برنج رو بشورید و از چند ساعت قبل با آب ولرم خیس کنید. برای تهیه این آش خیلی بهتره که از برنج نیم دانه استفاده کنید.

 

برنج رو با 300 گرم گوشت و يك يا يكونيم لیتر آب و کمی زردچوبه و فلفل بذارید روی حرارت ملایم تا خوب بپزه و مثل وقتی که شله زرد درست می کنید حسابی دونه هاش باز بشه. (حدود 2-3 ساعت طول میکشه)

 

يك کیلو پیاز خلالی خرد شده رو با کمی روغن تفت بدید تا رنگش کمی تغییر کنه و به اصطلاح سبک شه، کمی دارچین داخل پیاز بریزید و بعد به گوشت و برنج اضافه کنید تا با هم بپزند و عطر و طعم دارچین و پیاز به خورد برنج و گوشت بره.

 

بعد از اینکه گوشت پخت، گوشت رو از برنج جدا کنید و استخوان هاش رو جدا کنید و گوشت رو بکوبونید یا ریش ریش کنید.

 

نخود و گندم رو از شب قبل جداگانه خیس کنید تا پوست بندازه تو این فاصله چند مرتبه آب نخود رو عوض کنید بعد نخود و گندم رو باهمديگه حدود 3-4 ساعت بپزید. می تونید از زودپز استفاده کنید. وقتی نخود پخت و کمی خنک شد نخود رو 3 بار چرخ کنید تا کاملا نرم شه و زیر دندان حس نشه. البته بعضي ها هم از گندم استفاده نمي كنند.

 

 

گوشت کوبیده شده رو با برنج و نخود چرخ شده مخلوط کنید و در صورت نیاز بهش آب اضافه کنید ( دقت کنید ای آش مثل حلیم سفت و کشداره پس تو ریختن آب دقت کنید) و مدام هم بزنید تا مثل حلیم کشدار شه.مهمترین قسمت تهیه این آش هم زدن مدامشه تا خوب کشدار بشه.

 

دو كيلو پیاز دیگه رو هم خلالی خرد کنید و کاملا سرخ کنید و کمی زردچوبه بزنید و به آش اضافه کنید تا حدود يک ساعت دیگه آش همراه با پیاز ها بپزه. یه مقدار از این پیاز رو هم برای روی آش نگه دارید.

 

 

نکته مهم اینه که در طول این مدت هر چند دقیقه باید کاملا با گوشت کوب چوبی یا ملاقه یا هر وسیله ای که باهاش آش رو هم می زنید، مواد رو به جای اینکه هم بزنید بکشید و یا از گوشت کوب برقی استفاده کنید به این طریق هم آبها بخار میشه و هم آش کشدار میشه.

 

 

در آخر هم 2-3 قاشق غذاخوری دارچین رو سرخ کنید و به آش اضافه کنید. برای تزئین، پیاز داغی رو که عسلی شده و روغن کافی هم دارد با دارچین مخلوط می کنیم( که رنگشو قهوه ای می کنه!) و روی آَش می ریزیم .

 

 

 


نکته:

بسته به ذائقه، بعضی ها این آش رو موقع خوردن با شکر و بعضی ها با آب نارنج و بعضي ها هم با آب ليمو مخلوط می کنند.

 

 

 

نرخ آش گوشت:

 

یک کیلویی            7000  تومان

 

یک و نیم کیلویی   10000  تومان

 

دو کیلویی            14000  تومان

 

 

 

 

 

 


 

 

تهيه و ارسال: يكي از  اهالي روستا _ تیرماه 1394

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
-2 # حسینی در تاریخ: چهارشنبه 10 تیر 1394 ، ساعت 11:04 ق ظ
آش گوشت فقط آش گوشت عمو مهرداد.

تا نخری ندونی.

قیمتش هم خوبه. دستش درد نکنه.
نقل قول
 
 
+4 # سمیه در تاریخ: جمعه 28 مهر 1396 ، ساعت 11:07 ق ظ
سلام ..ممنون از دستور غذاییتون..ای کاش قید میکردید که این مقدار مواد برای چند نفره؟؟
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20