*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

برنج‌های اجنبی؛ نمکی بر زخم کهنه شالیکاران

 

همه ساله با آغاز فصل کشت ‌و کار بحث واردات برنج مطرح می‌شود و این موضوع به‌‌ ویژه در زمان برداشت محصول سبب رنجش برنج‌کاران می‌شود، کشاورزان برنج‌کار در سرمای فصل زمستان و گرمای تابستان مشغول به فعالیت هستند و هزینه‌های زیادی را صرف می‌کنند، اگر همه مردم بدانند که کشاورزان برای تهیه برنج چه زحماتی متحمل می‌شوند، حتی دانه‌ای از این محصول را دور نمی‌ریزند.

 

کشاورزان در سخت‌ترین شرایط مشغول کشاورزی هستند و محصول آنان در آستانه ورود به بازار است که واردات برنجهای اجنبی انجام شده و نمکی می‌شود بر زخم کهنه این قشر سخت‌کوش.

 

 

نگرانی‌ها درباره واردات برنج همواره وجود داشته و از زمانی که پای برنج‌های خارجی به بازارهای ایران باز شد، این مشکلات گریبان‌گیر کشاورزان شده، البته واردات برنج پیامد‌های بسیاری به‌همراه دارد یکی از عواقب ناگوار آن این است که برنج‌کاران به‌دلیل نداشتن صرفه اقتصادی تمایلی به کاشت برنج در زمین‌های‌شان نداشته و زمین‌ها را با تغییرکاربری با قیمت ناچیز به فروش می‌رسانند و زمین‌ها هم رفته‌رفته تبدیل به ویلا می‌شوند.

 

 

* همه‌ساله هنگام برداشت برنج جلوی واردات گرفته می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره، با بیان اینکه همه‌ساله در هنگام برداشت برنج جلوی واردات گرفته می‌شود، اظهار کرد: به‌دنبال این هستیم که علاوه بر تعرفه، عوارض گمرکی مابه‌التفاوت به آن اضافه شود که قیمت برنج وارداتی کمتر از برنج داخل نباشد.

 

دلاور حیدرپور اضافه کرد: افزایش تعرفه و گرفتن مابه‌التفاوت با واردات برنج در 6 ماهه گذشته عملیاتی شده و به‌ازای هر کیلوگرم، 450 تومان مابه‌التفاوت علاوه بر تعرفه بوده که امسال نیز پیگیر این مصوبه هستیم تا بتوانیم از تولید‌کنندگان برنج داخلی حمایت کنیم.

 

وی با اعلام اینکه از اوایل مردادماه واردات برنج ممنوع است، افزود: در حال حاضر نیز وزارت جهاد کشاورزی مجوزی صادر نکرده و تنها یک‌سری مجوزهای باقیمانده، از قبل بوده‌ است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این باشد که محصولات سالم‌تر به‌دست مصرف‌کننده برسد البته مشکلی از این لحاظ نیست، هرچه میزان محصول ارگانیک افزایش یابد، در بازار مصرف استقبال بیشتری می‌شود.

 

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور پیرامون این موضوع با توجه به اینکه کشت برنج در مازندران در سطح حدود 230 هزار هکتار آغاز شده، نوشته شده است.

 

 

* دولت تمهیدات لازم را در بحث جلوگیری از واردات بی‌رویه برنج فراهم کند

حسین نیازآذری ادامه داد: برای حمایت از کشاورزان شالیکار دولت باید تمهیدات لازم را به‌ویژه در بحث خرید تضمینی محصولات برنج و واردات بی‌رویه و غیرضرور برنج فراهم کند.

 

وی با اشاره به ممنوع بودن واردات برنج در کشور، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی اهتمام لازم را در راستای قانون طرح انتظار داشته باشد که در این نامه تاکید شده و در جلسه کمیسیون کشاورزی نیز بر این موضوع و حمایت از شالیکار مورد تاکید قرار گرفته‌است.

 

 

* همچنان مدافع تولید و کشاورزان هستیم

 نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشاورزان مازندران 44 درصد برنج مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنند، ضرورت حمایت بیش از پیش اجتناب‌ناپذیر است.

 

نیازآذری با اعلام اینکه همچنان مدافع تولید و کشاورزان هستیم، گفت: همچنین درخواست شده برنج باید به‌موقع از دست کشاورزان نه دلالان و واسطه‌ها خریداری شود.

 

وی یادآور شد: امیدواریم بتوانیم برنامه‌ای که از سال قبل در بحث ممنوع بودن واردات برنج داشتیم، این برنامه را امسال نیز در دستور کار داشته باشیم.

 

به گزارش فارس، امسال با توجه به کاهش بارندگی، مشکلی دیگر به مشکلات کشاورزان افزوده شد که امیدواریم مسئولان با اهتمام جدی در بحث جلوگیری از واردات برنج، حمایت‌های لازم را از کشاورزان داشته باشند تا همچنان برنج‌کاران مازندران بتوانند سهمی در تولید محصول استراتژیک کشور داشته باشند.

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاري فارس

        خرداد1394

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20